שימור דם טבורי בסיום הלידה

שימור דם טבורי בישראל – עלויות והסברים על שימור הדם הטבורי

המושג ‘דם טבורי‘ נשמע מידי פעם באוזניהם של הורים רבים שנמצאים לפני הוספת ילד חדש למשפחה. אבל מהו דם טבורי בעצם, ומה החשיבות שלו לבריאות התינוק? התשובות כאן לפניכם.

 

מהו דם טבורי?

דם טבורי, הוא דם הנשאר בשילייה ובחבל הטבור לאחר שהלידה מסתיימת, ולאחר חיתוך חבל הטבור. דם טבורי מכיל תאי גזע מעולים שמתמיינים לתאים בגופינו. התאים המופקים מהטבור משמשים את הרפואה לטיפול במחלות שונות, בייחוד נגד מחלות קשות. הדם הטבורי יכול להציל את חיי הילד שרק נולד, בהמשך חייו הבוגרים.

חשוב לדעת כי עד היום, החל משנת 1989 בוצעו ברחבי העולם יותר מ-30,000 השתלות מח עצם בזכות דם טבורי. רוב ההשתלות המוצלחות היו בילדים, כאשר ההשתלות מתאימות לילדים החולים במחלות גנטיות ומחלות ממאירות.

 

שימור דם טבורי

בעשורים האחרונים משתמשים ברפואה לשימור דם טבורי. תהליך השימור נעשה בחדר הלידה מיד לאחר הלידה, וזאת באמצעות מחט המוחדרת לחבל הטבור, שבאמצעותה נשאבים בין 88 ל-100 מ”ל של דם טבורי. את הדם מקפיאים, ולאחר מכן משמרים אותו לצורכי שימוש רפואי עתידי. איסוף הדם אינו כואב והוא תהליך שנמשך כחצי שעה בלבד, והוא חייב להיעשות ישר לאחר הלידה, עוד בחדר הלידה. אם איסוף הדם הטבורי לא מתבצע ממש ברגעים של סיום הלידה, הדם הטבורי  אינו בר שימוש יותר.

 

מהם השימושים של דם טבורי?

שימור דם טבורי בסיום הלידה

שימור דם טבורי בסיום הלידה

דם טבורי מציל חיים. החל מסוף שנות השמונים, נעשה שימוש בדם טבורי ברחבי העולם לטיפול במחלות, גם בישראל וגם ברחבי העולם. על פי נתוני ארגון ה-World Marrow Donor Association בכל שנה מתבצעות יותר 4,000 השתלות של דם טבורי מסביב לגלובוס. במאגר העולמי של הדם הטבורי ישנן למעלה מ-600 אלף מנות דם טבורי שמאוחסנות במעל למאה בנקי דם ציבוריים בכל העולם.

השתלות דם טבורי משמשות לטיפול בחולים מבוגרים וילדים, כאשר בילדים ניכרת הצלחה רבה במיוחד. טיפול ע”י השתלת דם טבורי משמש לריפוי מחלות ממאירות, לתחליף השתלת מח עצם, לטיפול במחלות במערכת הדם, להחלפת תאי דם פגועים, שיתוק מוחין, טיפול בלוקמיה (סרטן של מערכת הדם), חיזוק המערכות החיסונית, טיפול במחלות אוטואימוניות(מחלות בהן הגוף תוקף את עצמו) ומחלות קשות נוספות.

 

שימור דם טבורי – יתרונות וחסרונות

כיום ישנה קריאה להורים לשמר את הדם הטבורי של ילדיהם הנולדים, משום שהוכח כבר מעל לכל ספק שדם טבורי יכול להציל חיים. ועם זאת, ישנן טענות מצד רופאים שאומרים כי במקרים של סרטן מסוג לוקמיה, הדם הטבורי בכל מקרה לא יסייע לטיפול בילד, וזאת מפני שהדם מכיל את התאים “הנגועים”, שמהם התפתחה הלוקמיה, אי לכך אין אפשרות להשתמש בו. אחד החסרונות, הוא שכיום בנקים טבוריים מסחריים, משכנעים הורים לשלם סכומים גדולים על שימור דם טבורי, שלא תמיד ידם משגת, ואי לכך אין להם יכולת לשמר את הדם הטבורי למקרה הצורך…

היתרון הגדול של דם טבורי הוא נגד מחלות קשות. שימוש בתאי גזע שמגיעים מהדם הנמצא בחבל הטבור, מסייע בהשתלות מח עצם בעיקר בחולים במחלות תורשתיות, במחלות ממאירות ומחלות נדירות. ההשתלות עוזרות גם במצבים של העדר חוסן במערכת החיסונית, כאשר גילוי מוקדם ניתן לבצע השתלות מוצלחות ולטפל באלפי חולים בהצלחה יתרה.

 

אבל רגע, מה זה בכלל בנק טבורי?

בעקבות גילוי התרומה של דם טבורי נגד מחלות, החל הצורך בשימוש בבנק טבורי השומר את הדם, ומכאן הוקמו בנקים ציבוריים ופרטיים לשימור דם טבורי בארץ וברחבי העולם. הבנקים אוספים תרומות דם טבורי מיולדות לאחר שאלה מסכימות לתת את הדם. הדם נלקח לאחר ביצוע בדיקות הדם, וזאת למען שלילת מחלות זיהומיות, ולאחר בדיקת סוג הדם, גנטית ורפואית.

הבדיקות נעשות כדי לבדוק את הדם, על מנת להבטיח את איכות מנת הדם לצורך שימוש עתידי עבור כל חולה שיזדקק לו, במידה ומדובר בבנק דם ציבורי, או לשימוש עבור אדם ספציפי ששימר דם טבורי בבנק פרטי. בדם משתמשים לצרכים של השתלת מח עצם, ומתן מענה למחלות נדירות.

כיום בישראל ישנו בנק דם לשימור דם טבורי ציבורי, במימון המדינה, ובנקים פרטיים מהם בהם ניתן לשמר דם טבורי בתשלום. חלק מן קופות החולים משתתפות בעד 75% מהעלות של שימור הדם הטבורי בבנקים הפרטיים. במידה ולא שימרת תאי גזע טבוריים בלידה ניתן לרכוש מנות דם טבורי מבנקים ציבוריים בעת הצורך בהשתתפות קופות החולים. בנוסף ישנם בנקים טבוריים בחו”ל שגם מהם ניתן לרכוש תאים טבוריים, במידה והתא הטבורי שזקוקים לו שייך לקבוצות אתניות שאינן קיימות בארץ.

 

אז כמה זה עולה לנו?

בשל המודעות של שימור דם טבורי, הורים רבים מצטרפים לשירותים של בנקים לדם טבורי המתמחים בשימור דם טבורי. על השירות משלמים ההורים עלות חודשית (בסביבות ה-80 ש”ח בחודש, נכון לשנת 2017) שמכסה את תהליך השימור, ועלות חד פעמית (כ-400 ש”ח) עבור ערכת השימור. לאחר מכן ניתן לקבל החזר על העלות מקופות החולים. לכל קופה יש החזר משלה בהתאם לביטוח, ויש לברר באופן פרטני את גובה ההחזר.

משמח לדעת שהיו מקרים בעבר של מצבים רפואיים שבהם נדרשו השתלות מוח עצם בילדים, כאשר הבנקים תרמו את הדם הטבורי לילדים בהתנדבות.

 

בירורים שיש לעשות לפני הלידה

אז אם אתם מתלבטים לגבי שימור דם טבורי, חשוב להתייעץ עם רופא הנשים שלכם לגבי התהליך, ללמוד עוד על דם טבורי, ולברר את ההיסטוריה הרפואית שלכם בכל הנוגע למחלות כגון: סרטן הדם, מחלות דם, עצם ומערכות החיסון.

בנוסף, בשנים האחרונות הוקם על ידי האגודה למלחמה בסרטן, מגן דוד אדום ומשרד הבריאות בנק דם טבורי שמשמש מאגר לאומי שממנו ניתן יהיה לקבל מנות דם כאשר באמת נזדקק לכך. בבנק אומנם יש כעת בסביבות 500 מנות דם, שזו כמות קטנה מאוד, אך התרומות הולכות ומתווספות, ועם השנים ניתן יהיה להיעזר יותר ויותר בבנק הציבורי במידת הצורך.

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!