חיתולים חד פעמיים

תפרחת חיתולים חמורה – הסבר, טיפים ופתרון מעשי

הטוסיק של התינוק אדום ומגורה? יש פצעים פתוחים שנראים כמו כוויות על הטוסיק של התינוק? הטוסיק אדום מאוד והתינוק בוכה כל פעם שמחליפים חיתול?! ככל הנראה מדובר בתפרחת חיתולים חמורה. לפניכם כל הסיבות להופעת תפרחת חיתולים אצל תינוקות ודרכי הטיפול הטובות ביותר לטפל בתפרחת החיתולים.

קודם כל, חשוב לציין שתפרחת חיתולים היא דבר שכיח, תפרחת נפוצה בקרב רוב התינוקות. לא מדובר בסוג של מחלה וכמעט לכל תינוק תהיה תפרחת חיתולים בשלב זה או אחר. תפרחת החיתולים בהגדרתה היא גירוי של העור.
הגורם הנפוץ לתפרחת היא מגע של חיתול עם צרכיו של התינוק בעור התינוק לזמן ממושך. בייחוד אם לתינוק יש יציאות רכות וחומציות, או שלשולים. עם התפתחות התינוק היציאות שלו יהפכו ליותר חומציות, ולכן מומלץ להחליף את החיתול מיד כאשר הוא סיים לעשות את צרכיו. כדאי לדעת שצרכים עלולים להפוך לאמוניה (חומצה) כאשר הם נמצאים זמן ממושך בחיתול, בכך לגרות את עור התינוק ולאחר מכן אף לצרוב אותו.

 

זיהום פטרייתי המוביל לתפרחת חיתולים

זיהום פטרייתי, כתוצאה מלחות בחיתול, גם יכול להוביל לתפרחת חיתולים אצל התינוק.
לכולנו יש פטריות על העור, אבל הם מתפשטות וגדלות רק כאשר יש להם את התנאים האופטימליים לכך. אין קשר להגיינה יירודה, זה נגרם כתוצאה מלחות או שינויים שחלים בעור התינוק. זיהום פטרייתי עלול להיות לא נעים לתינוק בגלל שהוא צורב את העור, במיוחד בזמן שהתינוק עושה פיפי או קקי.
אם הסימפטומים הללו מופיעים אצל התינוק, עליך לגשת איתו לרופא.

 

זיהום חיידקי המוביל לתפרחת חיתולים

התינוק יכול לסבול גם מזיהום חיידקי (בקטריאלי) באזור החיתול. זיהום חיידקי עלול להופיע במידה שיש איזו שריטה קטנה או פריחה שהחלישה את עור התינוק, שהופכת אותו לסביבה נוחה להתרבות חיידים. במידה ומדובר בזיהום חיידקי העור של התינוק יהיה אדום, חם ונפוח וייתכן שיהיה לו חום. ייתכן שתהיה לתינוק טבעת אדומה בהירה סביב פי הטבעת.
התפתחות של אקזמה יכולה להחריף את תפרחת החיתולים של התינוק.
אם הסימפטומים הללו מופיעים אצל התינוק, עליך לגשת איתו לרופא.
במידה והזיהום לא יטופל בהקדם, יתכנו פצעים הדומים לכוויות, שלפוחיות, ואף מוגלה. דלקת עור חריפה כזו עלולה להתפתח אפילו מעבר לגבולות אזור החיתול.

 

מה עושים נגד תפרחת חיתולים חמורה?

חלק מהתינוקות חווים תפרחת רק פעם אחת וזהו, בעוד שאחרים חווים זאת שוב ושוב. אף אחד לא יודע את הסיבה להבדלים האלה בעור בין תינוק לתינוק, אבל ככל הנראה יש תינוקות שפשוט יותר רגישים מאחרים.
הדרך הטובה ביותר לטפל בתפרחת חיתולים רגילה, או בתפרחת הנגרמת על ידי זיהום פטרייתי, היא לתת לטוסיק קצת אוויר. כן, לאוורר את הישבן של התינוק ככל שניתן. מומלץ להשאיר את התינוק בלי חיתול למשך כשעה רצופה, כמה פעמים ביום.
מה שעוד יכול לעזור זה להחליף חיתול לעתים קרובות יותר מבדרך כלל. כאשר התפרחת חריפה ממש, ייתכן שיהיה צורך להחליף לתינוק חיתול אפילו עד 12 פעמים ביום(!). חשוב לשטוף את הטוסיק של התינוק בכל החלפת חיתול וכמו כן לייבש את הטוסיק של התינוק בזהירות, לפני כל החלפת חיתול.

אם התינוק עשה רק פיפי, אפשר להשתמש במים חמימים בלבד ללא צורך בשום דבר נוסף. אם התינוק עשה גם קקי, כדאי להשתמש בסבון עדין לעור רגיש. רצוי תמיד לשטוף במים חמימים, על מנת שהסבון יישטף לגמרי ולוודא ולא יישאר בכלל סבון על עור התינוק.
ניתן להסיר קקי שהתייבש על עור התינוק, באמצעות צמר גפן ספוג בשמן זית רגיל. בכל מקרה, אין להשתמש במגבונים לחים בשום אופן!
שימו לב: מגבונים לחים עלולים לצרוב ולייבש את העור והכימיקלים הנמצאים במגבון לח יכולים לגרום לפריחה מוגברת וחריפה יותר.

 

מניעה וטיפול בתפרחת

על מנת למנוע החמרת תפרחת חיתולים, בייחוד אם לתינוק יש עור רגיש, לאחר כל פעם ששוטפים את הטוסיק של התינוק לפני ההחתלה, כדאי למרוח שכבה עבה של קרם החתלה על בסיס אבץ (ZINC) שיוצר שכבת הגנה לעור שמפרידה בינו לבין הצרכים של התינוק. כל קרם החתלה שיחצוץ ממש בין הטוסיק של התינוק לבין הצרכים שלו בחיתול יעשה את העבודה. הרופא המליץ לי ספציפית על “צינקוד”, בגלל שהוא כמו סוג של “שליכתה”, שמרפדת את העור ומגנה עליו מהצרכים וההפרשות החומציות.

משחות הידרוקורטיזון חלשות (למשל “דרמקומבין”) יכולות לשמש במקרים חמורים וקיצוניים, גם משחה אנטי פטרייתית כמו “אגיסטן בייבי” יכולה לעזור במידה ומדובר בזיהום פטרייתי. המשחות הללו חייבות באישור רופא ואין להשתמש בהן ללא התייעצות מקדימה עם רופא הילדים.

אם התפרחת חוזרת שוב ושוב, כדאי לנסות להחליף את סוג החיתולים שאתם משתמשים בהם. אם אתם משתמשים בחיתולים חד פעמיות, ייתכן וכדאי לנסות לעבור לחיתולי בד. לפעמים שינוי לסוג אחר של חיתול יעזור למרות שאין הוכחה חד משמעית לכך.

 

מה לעשות אם תפרחת החיתולים רק מחמירה?

אם התפרחת לא משתפרת תוך מספר ימים או שאף מחמירה, מומלץ לחזור לרופא המטפל בהקדם האפשרי. אם העור של התינוק הופך אפילו ליותר אדום, חם ונפוח, ויש לתינוק חום – צריך לפנות לרופא באופן מיידי. תפרחת חיתולים עלולה להיגרם על ידי זיהום חיידקי, הדורש טיפול רפואי.

 

עדכון מניסיון אישי:

במידה הגעתם למצב שיש לתינוק תפרחת חיתולים עם פצעים פתוחים, יש לקבל טיפול מתאים על מנת לרפא את הפצעים. לאחר הריפוי המלא, יש להתחיל במניעה עתידית של תפרחת כשמדובר בעור עדין במיוחד. לאחר התייעצות עם רופא מומחה, פרופ’ עור ילדים, הבנו שבמקרה שלנו המניעה הכי טובה לתפרחת חמורה היא להסמיך משחת החתלה על בסיס פסטה עם טלק צמחי. הומלץ לנו להכין קופסה ייעודית למשחה החדשה, שתשמש אותנו כמשחת ההחתלה של התינוק. המשחה צריכה להיות קצת “צמיגית” על מנת למנוע לגמרי את המגע בין הצרכים של התינוק לעור. יש למרוח שכבה אחידה שתגן על העור העדין בכל החתלה. ההמלצה שקיבלנו לא מהווה המלצה עבור כל תינוק, אלא ממחישה תהליך שעברנו עם התינוק שלנו. יש להתייעץ עם רופא לפני קבלת כל החלטה רפואית לגבי התינוק.

 

הבדלים בין סוגי תפרחות חיתולים שונות

תפרחת חיתולים “רגילה” – בתפרחת חיתולים רגילה צבע העור אדום מאוד ומגורה, אבל לא אדום בהיר, התינוק מרגיש טוב באופן כללי, רק מרגיש צריבה כשהוא עושה את צרכיו. האדמומיות אינה מגיעה אל קפלי העור ונעלמת אחרי כמה ימים במידה ומאווררים את הטוסיק, תוך שימוש בקרם החתלה על בסיס אבץ ומחליפים חיתולים בתדירות גבוהה. יש להתייעץ עם רופא אם אין שיפור תוך זמן קצר.

תפרחת חיתולים הנגרמת מזיהום פטרייתי – כאשר מדובר בזיהום פטרייתי הצבע של העור יהיה אדום בוהק. צריך לבדוק את האדמומיות גם בקפלי העור באזור החיתול. הפטרייה יכולה לגדול גם בקפלי העור, וייתכן שיהיו כתמים או נקודות בנוסף על הישבן. זיהום פטרייתי יגרום לתירום להרגיש חסר מנוח, ויבכה בכל החלפת חיתול. במקרה הזה לאוורר את הטוסיק של התינוק ולהחליף חיתול בתדירות גבוהה מהרגיל לא יעזרו בשיפור משמעותי של המצב וייתכן וצריך טיפול באמצעות משחות רפואיות. מומלץ לפנות לטיפול רפואי בהקדם.

תפרחת חיתולים הנגרמת מזיהום חיידקי – כשמדובר בזיהום חיידקי, הפריחה על העור של התינוק תהיה בצבע אדום בהיר, העור יהיה חם ונפוח. לתינוק יהיה חום, ויהיה לו מצב רוח רע. יש לפנות לטיפול רפואי בהקדם האפשרי.

 

 

שימו לב: ההמלצות לעיל אינם מחליפים עצת רופא. מומלץ מאוד להיוועץ ברופא בכל מקרה של תפרחת חיתולים ולפני שימוש בכל תרופה שהיא.

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!