פוליו - מחלת שיתוק ילדים

פוליו – מחלת שיתוק ילדים

מה צריך לדעת על פוליו?

פוליו (שיתוק ילדים), היא מחלה שהורים רבים שומעים את שמה, אך לא יודעים רבות אודותיה. לכן הגיע הזמן שנסביר מהי פוליו, מהם הסימנים, הגורמים למחלה, ומהו החיסון האפקטיבי ביותר כנגד פוליו.

 

מהי מחלת שיתוק ילדים (פוליו)?

פוליו היא מחלה הפוגעת במערכת העצבים. מחלת הפוליו מוכרת גם כ”מחלת שיתוק ילדים” והיא מחלה שנחשבה בעבר לאחת המחלות הנפוצות ברחבי העולם, ליתר דיוק בתחילת שנות ה-50. מחלת הפוליו בשנים ההן גרמה למותם של מבוגרים וילדים רבים, ובישראל בלבד גרמה מחלת הפוליו למותם של 760 אנשים, ביניהם גם ילדים. עם זאת, בעקבות חיסון נגד המחלה, ירד היקף התחלואה באופן משמעותי, ומשנת 1989 לא היו כל סימנים למחלה בישראל, כאשר 95 אחוזים מאוכלוסיית המדינה כיום מחוסנים נגדה. החיסונים ניתנים לתינוקות ולילדים, בסניפי טיפת חלב ובבתי הספר, על מנת לחסן ולמנוע את התפרצות הנגיף מחדש.

 

מהם התסמינים למחלת הפוליו

פוליו - מחלת שיתוק ילדים

פוליו – מחלת שיתוק ילדים

כפי שהזכרנו, פוליו הוא נגיף שפוגע במערכת העצבים, ומי שנדבק בנגיף הפוליו סובל מתסמינים שונים ביניהם: כאבי ראש, חום, הקאות, שלשולים, וכאבי גרון. בדרך כלל כ-98% מהנדבקים במחלת הפוליו אינם סובלים מסיבוכים של המחלה והמחלה חולפת מעצמה. אך 2% מהאנשים שנדבקים במחלה נפגעים בשרירי גופם, חווים שיתוק בחלקי גופם שאינו בר חלוף. במקרים חמורים יותר, אותם אנשים שנדבקו במחלה חוו שיתוק בכל שרירי הגוף, כולל הגפיים והשרירי האחראיים על הנשימה – מה שהוביל לנכות קבועה ואף לעיתים למוות. חלק מן האנשים שנדבקים בנגיף הפוליו, הופכים למשותקים שעם הזמן מפתחים החמרה של השיתוק המקומי והופכים לנכים, וחווים תסמונת פוסט פוליו.

 

מהם הגורמים למחלת הפוליו?

פוליו היא מחלה המתפרצת על ידי נגיף ששייך לנגיפי המעיים, כאשר הוא מגיע אל בני האדם בעקבות ידיים מזוהמות, דרך הפרשות צואתיות, אוכל שלא טופל כהלכה, חפצים לא נקיים וכתוצאה משתיית מים מזוהמים.

 

חיסון נגד פוליו

כיום עדיין מחסנים ילדים בחיסון נגד פוליו, על מנת למנוע הדבקה בנגיף הפוליו וכדי למנוע מצב של שיתוק ילדים שבמקרים קיצוניים עלול להוביל גם למוות. חיסון הפוליו הוא חיסון שגרתי שניתן לילדים ותינוקות והוא מומלץ גם לאנשים שלא חוסנו או שלא השלימו את סדרת החיסונים בעברם. חיסון נגד מחלת הפוליו מורכב מנגיפי פוליו מומתים והוא מכיל שלושה זנים של הנגיף. כאשר המערכת החיסונית של האדם נחשפת אל הנגיף המומת היא יכולה לייצר נוגדנים נגד הנגיף, מבלי שיופיעו סימפטומים של המחלה.

 

חיסון פוליו לתינוקות

החל משנת 2013 הורחבו חיסוני הפוליו בכל קופות החולים בארץ. במסגרת המבצע לחיסון הפוליו החלו לחסן את כלל ילידי שנת 2004 ואילך נגד נגיף הפוליו. על מנת לחסן את ילדכם, כל מה שיש לעשות הוא לגשת אל סניף קופת החולים שלכם, ולקבל את החיסון בהתאם להנחיות הקופה. כדי לקבל את החיסון יש להביא את פנקס החיסונים של התינוק או של הילד.

 

כיצד מתבצע חיסון נגד פוליו?

חיסון נגד פוליו לילדים ותינוקות אינו ניתן על ידי זריקה, אלא על ידי טפטוף שתי טיפות לפה של הילד. כיום ניתן לחסן נגד פוליו גם תינוקות, החל מגיל חודשיים. אם יש לכם חששות או שאלות לגבי פוליו, מוטב ואף רצוי להתייעץ עם רופא הילדים בכל הנוגע למחלה או לחיסון.

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!