פרכוסים בקרב תינוקות

פרכוסים אצל תינוקות

פרכוסים בקרב תינוקות היא תופעה שעלולה להיות מלחיצה במיוחד. הפרכוס המלווה בהתקשחות של שרירי הגוף, גלגול עיניים ותנועות לא רצוניות של הגפיים, לצד חום גוף גבוה. פרכוסים היא תופעה המתרחשת אצל 5% מהתינוקות החל מגיל 6 חודשים, והיא עלולה להיות חד פעמית או להתרחש אף מספר פעמים. חשוב לכל הורה להבין מהם פרכוסים אצל תינוקות וכיצד מטפלים בהם.

 

מהם פרכוסים אצל תינוקות?

על פי ההגדרה, פרכוס הוא מצב פיזי שנגרם עקב הפרעה בפעילות חשמלית של חלק מתאי המוח. הופעת פרכוס גורמת לשרירי הגוף להקשיח, לידיים ולרגלים לנוע בתנעה קצבית ואף מוזרה, לעיניים להתגלגל, ובמקרים מסוימים התינוק המפרכס עלול לרייר ואף לצעוק.

פרכוסים עלולים להופיע בדרגות משתנות שלעיתים אף אינם מורגשים כלל. במצב כזה יופיעו רק סימנים קלים ביותר לפרכוסים שאותם ניתן לאבחן באמצעות בדיקת EEG, שהיא בדיקת תרשים מוחית אשר תפקידה לבדוק את פעילות המוח. סימן נוסף לפרכוסים היא עליית חום הגוף בצורה קיצונית שעלולה להתרחש לפני הפרכוס. לפעמים חום גבוה יופיע רק לאחר הופעת הפרכוסים, מה שמעיד על תופעה המכונה ‘פרכוסי חום’.

 

האם פרכוסים מסוכנים לתינוקות?

פרכוסים בקרב תינוקות

פרכוסים בקרב תינוקות

פרכוסים מסוג ‘פרכוסי חום’, עד כמה שהם מתוארים ונראים כתופעה מלחיצה, אינם מסכנים את התינוק והם אינם נחשבים כגורמים לבעיה נירולוגית, ולכן הם גם אינם מסבים כל נזק לתינוק. בנוסף, ייתכנו פרכוסים חד פעמיים, למרות שלעיתים מדובר בפרכוס שחוזר על עצמו לתקופה קצרה, כאשר פרכוסים אלה מופיעים אצל תינוקות ונעצרים לרוב בסביבות גיל 6.

חשוב לדעת כי פרכוסים מחולקים לשני סוגים, כאשר סוג אחד נמשך עד 15 דקות, מצב בו כל הגוף נתון במצב של פרכוס והתינוק או הילד נמצא באבדן הכרה לזמן ההתקף בלבד, וההתקף לא יחזור למשך 24 שעות. הסוג השני שציינו לפני כן, שידוע כ’פרכוס חום’, הוא התקף פרכוסים מורכב שנמשך מעל ל-15 דקות והוא משפיע על חלק מגוף התינוק, ועלול לגרור התקפים חוזרים.

 

הגורמים לתופעת הפרכוסים אצל תינוקות וילדים

אחת הסיבות לפרכוסים, וגם על שמם הם נקראים ‘פרכוסי חום’ הוא חום גבוה. כאשר לתינוק עולה החום באופן פתאומי, הוא משבש את הפעילות של תאי המוח וגורם להתקף פרכוסים. עם זאת לפרכוסים יש גם גורמים נוספים, כמו סיבות גנטיות ותורשתיות.

 

מה עושים בזמן התקף פרכוס אצל תינוקות או ילדים עד גיל 6?

תהיו בשליטה – חשוב לא להיכנס ללחץ למרות הסיטואציה המלחיצה. חשוב להירגע ולפעול בקור רוח. חשוב לא לאחוז בגוף התינוק בחוזקה, ויש להרחיק ממנו חפצים או רהיטים.

השכיבו את התינוק או הילד על הצד – חשוב בזמן התקף פרכוס להשכיב את התינוק או הילד על הצד ולהחזיק את גופו בצורה מערסלת ורכה.

נסו להוריד את חום גופו של התינוק – לאחר ההתקף, חשוב לנסות להוריד את חום הגוף של התינוק או הילד על ידי שימוש במטלית לחה וקרירה על מצחו או ע”י אמבטיה פושרת. בכל מקרה, יש להימנע מאמבטיות קרות. בנוסף על האמור, ניתן לתת לתינוק או לילד תרופה המורידה חום.

החלו בבדיקות רפואית – חשוב לאבחן את ילדכם ולבצע את כל הבדיקות הנירולוגיות המתאימות מיד לאחר הופעת התקף  הפרכוסים הראשון.

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!