רפלקסים של תינוקות

רפלקסים אצל תינוקות

אצלנו, המבוגרים, יש לא מעט רפלקסים, אבל יש כאלה שהם מולדים ומאוד ברורים ובולטים, כמו הרפלקסים אצל התינוקות, שאנו עדים להם מהיום הראשון שלהם באוויר העולם. מכירים את זה שהתינוק ישן בשקט וברוגע על המיטה או על המשטח בסלון כשהוא על הגב עם ידיים פרושות לצדדים, שקט ושליו, ואז יש רעש פתאומי והוא מגיב בקפיצה פתאומית ומתיחת הידיים? – בטח מכירים. בדרך כלל זה קורה כתוצאה מרעש פתאומי או שמיטת הראש באופן פתאומי ומיידי לאחור, התגובה של התינוק היא פרישה וקיפול של הזרועות ולפעמים גם בכי או היצמדות, במידה והתינוק מוחזק בידיים. זה קורה לו גם כשהוא ער, וזה סוג של רפלקס שנקרא “רפלקס מורו“, אחד מיני רפלקסים שקיימים אצל תינוקות.

 

מה זה רפלקס?

רפלקסים של תינוקות

רפלקסים של תינוקות

רפלקס, לפי הגדרת המילון, הוא תגובה לא רצונית ומיידית של הגוף לסוג כלשהו של גירוי, בין אם הגירוי הינו פנימי או חיצוני. הרפלקסים קיימים למטרה של הישרדות ומבטיחים תגובה אוטומטית והתאמה לסביבה. רפלקסים קיימים אצל בני האדם ואצל בעלי החיים בטבע. כאמור, לתינוקות מספר רפלקסים שלא קיימים כלל אצלנו כמבוגרים ואף נעלמים כאשר הם גדלים ומתפתחים, כאשר אינם צריכים יותר את הרפלקסים הללו על מנת “לשרוד”. התינוק נעזר ברפלקסים כדי להתמודד עם מצבים שאינו מורגל אליהם, אך כאשר אינו צריך יותר להתמודד עם מצבים אלו הוא לא צריך את הרפלקס יותר.

 

רפלקסים הקיימים אצל תינוקות ומיוחדים רק להם:

  • רפלקס המציצה. רפלקס המופיע בכל פעם שחפץ כלשהו יתקרב לפיו של התינוק. באופן אוטומטי הוא ינסה לתפוס אותו ואם יצליח יתחיל למצוץ. רפלקס זה נעלם בגיל 4 חודשים והתהליך המציצה הופך לרצוני.
  • רפלקס חיפוש הפטמה. באופן אוטומטי כאשר תחזיקו תינוק בתנוחת יניקה, בין אם אתם גבר או אישה, הוא יפנה את ראשו ויתחיל לחפש את הפטמה עם תנועת מציצה בפה כדי להתחיל לינוק. גם רפלקס זה נעלם בהדרגתיות לקראת גיל 4 חודשים והופך לרצוני.
  • רפלקס מתיחת הצוואר. כאשר התינוק על הגב, הרפלקס הזה הגורם לתינוק להימתח כולו לכיוון אחד.
  • רפלקס הלפיתה. רפלקס שבו כתגובה לנגיעה ביד של התינוק, הוא לופת את היד או החפץ שגרם לגירוי זה. לרוב, אם תלטפו את ידו העדינה באצבע שלכם הוא יתפוס אותה אוטומטית.
  • רפלקס ההליכה. אם תחזיקו תינוק קטנטן בצורה כזו שכפות רגליו נוגעות במשטח (אך לא להניח אותו על המשטח או להפעיל עליו לחץ כלשהו), הוא אוטומטית יניע את רגליו בצורת הליכה כתגובה לנגיעה במשטח.
  • רפלקס בבקין. רפלקס הגורם לתינוק לפתוח את פיו כתגובה ללחיצת כפות ידיו.
  • רפלקס בבינסקי. רפלקס הגורם לכף רגלו של התינוק להימתח כתגובה לתחושת מגע. רפלקס זה נעלם רק בגיל שנה.
  • רפלקס ההוצאה. רפלקס הגורם לתינוק לדחוף את לשונו החוצה כאשר נוגעים בשפתיו. מטרת הרפלקס הזה היא לעזור לתינוק ביניקה, גם הוא כמו רוב הרפלקסים נעלם לקראת גיל 4 חודשים.

יש הטוענים שתרגול הרפלקסים יכול לזרז ולעזור בהפיכת הרפלקסים לתגובה רצונית ולזירוז תהליך זה. כך או כך, התינוק יפתח את המסוגלות עם ההתפתחות שלו.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!