צירי לידה מוקדמים

כאבי צירים, צירים מוקדמים וההבדלים בניהם

אחד הפחדים הכי גדולים שלי במהלך ההריון היו כאבי הצירים. קראתי עליהם לא מעט, שמעתי סיפורי לידה והבנתי ש’כואב’ זה שווה ערך ל’מלטף’ כשזה מגיע לכאבי צירים. פחדתי נורא מהבאות. לא ידעתי איך הצירים יתחילו, איך לתזמן אותם, ומתי הם יובילו ללידה. מיותר לציין שאז עוד לא ידעתי שיש תופעה נוספת שנקראת ‘צירים מוקדמים’.

מהם צירים מוקדמים?

צירים מוקדמים הם צירים המופיעים לפני שבוע 37 (תחילת חודש תשיעי), ויכולים לגרום ללידה מוקדמת. ברגע שמתחילים הצירים, הגוף חושב שהוא מתקרב ללידה ומתחיל להתנהג בהתאם. דבר שיכול להיות מאוד מסוכן, אם אינך נמצאת בשבוע שמתאים ללידה.

 

הסיבות להופעת צירים מוקדמים

  1. התייבשות – אחד הגורמים המוכרים ביותר. כאשר אישה הריונית לא שותה מספיק, היא עלולה לפתח צירים מוקדמים. במיון יתנו לה נוזלים אשר יעבירו את התופעה, וכמובן שעליה להישאר בהשגחה ולאחר מכן להמשיך לשתות וכמה שיותר על מנת שלא להתייבש בשנית.
  2. זיהום. דלקת כלשהי בגוף כמו דלקת בדרכי השתן או מחלת מין כלשהי עלולה לגרום לצירים מוקדמים. במקרה כזה ייקחו בדיקת שתן והפרשות מהנרתיק, וייתנו טיפול אנטיביוטי בהתאם לתוצאות הבדיקות.
  3. הריון מרובה עוברים. נשים הנושאות ברחמן תאומים, או שלישייה, עלולות לחוש צירים מוקדמים בשבועות מוקדמים של ההריון.
  4. וירוס קיבה או קלקול קיבה. במקרה כזה, טיפול אנטיביוטי יינתן בהתאם.
  5. תאונה שזעזעה את המערכת. במקרה של תאונה חלילה, ישאירו אותך להשגחה צמודה של מינימום 24 שעות, וייתנו לך אינפוזיה של נוזלים להפסקת הצירים המוקדמים.
  6. ריבוי מי שפיר. ריבוי מי שפיר שהצטברו יכולים לגרום גם הם להופעת צירים מוקדמים.
  7. שיליה הממוקמת במיקום שונה מהמיקום הרגיל. מיקום השיליה יכול להשתנות לעיתים מסיבות רבות ומגוונות, וכן גם לגרום להופעת הצירים המוקדמים.

צירי לידה מוקדמיםאני נתקלתי בצירים מוקדמים במהלך שבוע 27 של ההריון הראשון שלי עקב וירוס בקיבה. הצירים כאבו והציקו. אני זוכרת שהתעוררתי באותו הבוקר עם לחץ בגב התחתון, וכאבים חדים בבטן התחתונה שהלכו וחזרו. בבדיקה במיון יולדות, בה חיברו אותו למוניטור שעוקב אחר תנועות העובר, ולאור תכיפות הצירים, גילו שאכן יש לי צירים מוקדמים אך אני לא מתקדמת לכיוון של לידה. לכן, אשפזו אותי למעקב עם טיפול אנטיביוטי ועירוי נוזלים. לאחר כשבוע הוירוס עבר, אבל לצערי הצירים המוקדמים החליטו להציק לי עד הלידה, וכך במשך 10 שבועות, עד הלידה המיוחלת. בשבוע 37 הגעתי לבית החולים עם צירים של ממש והתאשפזתי למשך יומיים שלושה.

 

טיפול בצירים מוקדמים

  1. ברוב המקרים מספיק עירוי או שניים של נוזלים והצירים חולפים. מכיוון שהסיבה העיקרית להיווצרות צירים מוקדמים היא התייבשות, על היולדת להמשיך ולהקפיד בשתייה, גם בחורף, עד הלידה.
  2. במקרים בהם הצירים מאוד כואבים ואף מקדמים ללידה, ישנם נרות וזריקות טשטוש שניתנות, אך ורק על ידי רופא או אחות, במעקב בבית החולים.
  3. ישנם כדורים שנועדו להוריד את לחץ הדם ולהפסיק את הצירים, שנקראים ‘פריזולאט’. הם ניתנים על ידי הרופא במהלך האשפוז.
  4. במידה ומדובר בצירונים לא מזיקים שרק מציקים ולא גורמים ללידה, לרוב מומלץ לנוח ולשתות, וכמובן להמשיך לעקוב כל הזמן.

 

איך תדעי שמדובר בצירים מוקדמים?

סימנים לצירים מוקדמים:

  • התכווצויות רחמיות בעוצמה ובתדירות משתנה (בשבוע מוקדם).
  • הפרשה נרתיקית מוגברת או דמית.
  • כאבים בגב תחתון.

במקרים הללו עלייך להגיע למיון נשים/יולדות, בהתאם לשבוע ההריון בו את נמצאת, להסביר לצוות הרפואי מה את מרגישה. בהתאם לכך תקבלי את הטיפול הנכון. כאשר את נמצאת בביתך עם אבחון של צירים מוקדמים, עלייך לנוח ולהקפיד על שתיית מים מרובה.

 

משבוע 27, ברגע שהופיעו אצלי הצירים המוקדמים, שכבתי לסירוגין בבית החולים ועל הספה אצל אמא שלי עם משככי כאבים וריפוד כריות. לאחר שיד ימין נהייתה כחולה מרוב אינפוזיות\ אפילו הצליחו לשכנע אותי לשתות לפחות שני ליטר מים ביום. למזלי, אצלי הצירים המוקדמים לא הובילו ללידה, וילדתי תינוק בריא ושלם בשבוע 37. צירים מוקדמים בהחלט יכולים להוביל ללידה בשבוע מוקדם, ותינוק שנולד בשבוע מוקדם עלול לסבול מסיבוכים וקשיים, וכן מעיכובים התפתחותיים. הכי חשוב לשמור על עצמך, ועל העובר כמובן.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!