תינוקות מתחילים לדבר

התפתחות הדיבור אצל תינוקות

התהליך של התפתחות הדיבור הינו שלב התפתחותי מאוד חשוב אצל תינוקות, אבל בגדול זה אומר צעקות. בדיוק, כל הזמן צעקות, צעקות בטונים גבוהים, נמוכים, צעקות קצרות, צעקות ארוכות… סוג של בדיקת סאונד רק חמודה יותר ומצחיקה קצת, ביום הראשון שזה קורה. אחר כך זה פשוט צעקות. לשכנים מתחתיי יש תינוקת קטנה שצועקת כל היום. אני לא מתכוונת לבכי או צרחות בגלל שחלילה עושים לה משהו רע או מזניחים אותה, היא פשוט כל הזמן צועקת. מי שיש לו תינוק בסביבות גיל חצי שנה בטח מבין על מה אני מדברת. זה הגיל שבו הם מגלים את היכולת הווקלית שלהם ומתחילים לבדוק אותה.

אני זוכרת שכאשר הבן הבכור שלי היה בערך בן 5 חודשים הוא היה שוכב בטרמפולינה, מחזיק צעצוע ומנהל איתו שיחות ברומו של עולם. גם אליי הוא היה מדבר כאילו מחלק לי הוראות וכאילו אני מבינה כל דבר שהוא אומר. עם הקטע הזה בשלבי ההתפתחות יכולתי להתמודד, אבל מהצעקות פשוט השתגעתי. הוא היה פשוט צועק ומבסוט לגמרי מהקולות שהוא מוציא, לאחר מכן הוא היה מתלהב עוד יותר מכך שזה הוא שעושה את הקולות האלה ושהוא יכול לצעוק חזק וחלש, ובעיקר פשוט לצעוק.

אבל כמה שזה מעצבן (בעיקר כשזו התינוקת של השכנים ולא שלכם…), זה כאמור שלב התפתחותי מאוד חשוב אצל תינוקות. החל מגיל חצי שנה הם מגלים את הקול שלהם ומכאן והלאה מתחילה התפתחות הדיבור התקינה שלהם. כמובן, כמו בכל שלב התפתחותי כזה או אחר אצל תינוקות, כל תינוק הוא אחר והשלבים מקדימים או מאחרים לבוא ואין מה לדאוג. זכרו, בדרך כלל כשמדובר בתינוק שנולד טרם זמנו, גם ההתפתחות תבוא מאוחר יותר. אך בכל זאת, כדאי שתדעו מתי כן רצוי לבדוק אם ההתפתחות תקינה מבחינת קול.

 

התפתחות הדיבור והקול אצל תינוקות

תינוקות מתחילים לדבר

תינוקות מתחילים לדבר

בסביבות גיל 6 חודשים התינוק צריך כבר לקשקש ולמלמל בחופשיות, לצחוק בקול רם ואף לצהול בקול רם כאשר הוא מתלהב מדבר מה. בגיל חצי שנה התינוק כבר ינסה לדבר אל הצעצועים שלו, אליכם, אל אנשים אחרים ואפילו אל כפות ידיו (שגם אותן גילה רק לאחרונה והוא מאוד מאושר מכך).

בסביבות גיל 8 חודשים התינוק ממש ינהל אתכם שיחות, הוא אמור בשלב זה להשתמש בקול שלו כדי לקרוא לכם ולדרוש תשומת לב. לקראת גיל 9 חודשים הוא ילמד להביע את הרגשות והתחושות שלו באמצעות קולות – בין אם הוא שמח, עצוב, או כעוס, הוא ילמד להראות לכם זאת על ידי שימוש בקול שלו, בעיקר על ידי צעקות. תתחילו להתרגל אם עוד לא התרגלתם עד עכשיו.

בסביבות גיל 10 חודשים התינוק כבר מכיר את שמו ומגיב כאשר קוראים לו. ב”מגיב”, הכוונה היא שהוא מסובב את ראשו אל מי שקורא בשמו ושהוא מבין שמדובר בשם שלו ולא מגיב את אותה תגובה לכל קול שהוא שומע מסביבו. לקראת גיל שנה, התינוק יתחיל להשמיע עיצורים ולתקשר אתכם בקול כאשר הוא ירצה משהו בתוספת הצבעת אצבע או שליחת יד לכיוון הדבר אותו הוא רוצה.

כן, הצעקות מעט (או הרבה, תלוי מתי) מעצבנות, אבל זכרו שזה שלב מאוד חשוב ועודדו את התינוק שלכם להשמיע את עצמו וכמה שיותר – קול צחוק, צעקות, השמעת קולות שונים וגילוי הווקליות אצל תינוקות – הם שלב התפתחותי חשוב ואבן דרך בהתפתחות השפה של הילדים, והכל עדיף על שקט…

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!