השם שניתן להם ילווה אותם לכל החיים.

בחירת שם לתינוק

אחת ההחלטות הכי קשות שהיתי צריכה לקבל בתור אמא לעתיד, יותר נכון הינו צריכים לקבל בתור הורים לעתיד, זה שם לתינוק. להחליט איך נקרא לתינוק שרק נולד. נכון שאומרים לא להחליט עד הרגע האחרון, כי זה יכול להשתנות ברגע שהוא נולד. בכל זאת, יוצא לא מעט לחשוב על זה כשהוא עדיין בבטן, ובסופו של דבר מגיעים ללידה עם שני שמות, וצריכים להחליט איך לקרוא לו. יש את ברי המזל שיודעים כבר מההתחלה איך לקרוא לתינוק שעומד להיוולד, ויש כאלה שמחכים לראות איך ירגישו כשיקראו לו כאשר ייצא לאוויר העולם.

השם שניתן להם ילווה אותם לכל החיים.

השם שניתן להם ילווה אותם לכל החיים.

השם הראשון שעלה לי בראש כשראיתי את בני בכורי היה ‘איטי’, כך שמזל שהיו לי שני שמות מראש, שהתלבטנו עליהם לפני הלידה, ואת אמא שלי שתאפס אותי. ההחלטה היא כבדה וחשובה. זה לא סתם שם שישמע טוב, וזו לא סתם התלבטות על איך לקרוא לילד. זה השם שילווה אותו כל חייו, או עד שיגיע לגיל החוקי בו יוכל לשנות אותו. לא סתם יש הרבה התלבטויות, מכיוון שלרוב מדובר פה בשני בני זוג, ולכל אחד טעם משלו ושמות אחרים שהוא אוהב ולא אוהב, ולכן קשה להחליט.

לשם של אדם יש לא מעט משמעות, וגם יש המאמינים שלא מעט השפעה, על ההתנהלות של אדם בחייו. יש לא מעט כאלה שמשנים את שמם במהלך חייהם, מסיבות כאלה ואחרות. אני אישית אף פעם לא אהבתי את שמי, והחלטתי שכשאגיע לגיל 16 אוציא תעודת זהות, ואחליף אותו. אך בגיל 16 כבר התרגלתי אליו, וגם לא מצאתי שם אחר שאהבתי יותר משמי המקורי. מה גם שכבר הייתי מספיק בוגרת להבין את העובדה, שאם אמא שלי בחרה לי את השם הזה, יש סיבה, ולכן אשאר איתו.

יש הורים שבוחרים את השם כאשר התינוק עוד בבטן, יש כאלה שמחליטים בלידה, ויש כאלה שבימים הראשונים עוד מתלבטים לגבי איך לקרוא לתינוק שרק נולד. אז עד שתגיע הברית, או גילוי שם הבת בבית הכנסת, הנה מספר טיפים חשובים שיעזרו לך בבחירת שם לתינוק:

  • שם ששניכם מסכימים עליו. נכון, זה לא קל להסכים על שם, ולעיתים אף גורר ויכוחים בנידון, אבל אל תשכנעו את הצד השני ואל תכפו עליו את רצונכם. נסו למצוא שם ששניכם אוהבים ומתחברים אליו.
  • קונוטציה. לרוב קשה לנו לבחור שם, כי הוא מזכיר לנו דמות כלשהי שפגשנו במהלך חיינו. כך שאם את בחרת שם כדאי לקחת בחשבון שהקונוטציה של השם משפיעה. יכול להיות שאת תאהבי שם שבן זוגך לא מתחבר אליו, כי זה היה המפקד השנוא עליו בצבא, או שאתה תבחר שם שהוא השם של האקס שלה שזכור לה לרעה. בחרו שם של דמות שאתם אוהבים ומעריכים, שתשפיע לחיוב על התינוק.
  • לא שם מוזר מדי. גם אם אתם רוצים שם מיוחד וייחודי, נסו לא לבחור שם מוזר מדי. שם שונה זה בסדר, כל עוד לא יותר מדי גבות יורמו כשיקראו לילד. שימו את עצמכם במקומו בגילאים קטנים, ואחר כך בגיל ההתבגרות, וחשבו איך הייתם מרגישים עם השם, ואם מישהו היה מציק לכם בגללו.
  • שם שאפשר לבטא בשפות זרות. בעולם של היום, בו הכל רשתי ואינטראקטיבי, והכל מחובר בכזו קלות לכל העולם, הילדים שלנו לא מוגבלים רק לארץ ישראל מבחינה התפתחותית. אם פעם הייתה חובה לעברת כל שם ,בכדי לשרת פה בתפקיד כלשהו בארץ, הרי שהיום חשוב לשים דגש על שם שאפשר לבטא בשפות אחרות. לא חובה שם אמריקאי או צרפתי, פשוט שם שיהיה אפשר לומר בעוד שפה או שם שאפשר לתרגם בקלות. קחו את זה כעצה ממישהי ששמה באנגלית נקרא כ’פרגית’ במקרא הטוב, או כילד סיני קטן במקרה הפחות טוב…
  • נומרולוגיה. יש אנשים שבוחרים שם לתינוק על פי תורת הנומרולוגיה, ומתייעצים עם נומרולוגים לפני בחירת השם. לא מזיק לדעת מה המספרים אומרים.
  • קבלה. אם מעניין אתכם מהי משמעות השם בקבלה, ניתן לקרוא על כך לא מעט באינטרנט ובספרים, ואף להיוועץ באנשים המתעסקים בנושא.
  • התייעצות עם רב. בעיקר אנשים דתיים, אך לא רק, מתייעצים עם רבנים לפני נתינת שם ליילוד ובהחלפת שם לילד. אם חשוב לכם, לכו לשאול בעצת רב. בדקו איתו את השם שבחרתם, אך קחו בחשבון ששמות שהם ‘גויים’ או שמות שבתנ”ך היו של אויבי ישראל כמו למשל “נמרוד”, ישללו אצל הרבנים לחלוטין.
  • כבוד והנצחה. יש לא מעט אנשים שמנציחים את יקיריהם שנפטרו על ידי נתינת שם הנפטר לתינוק שנולד. אם החלטתם לכבד מישהו קרוב אליכם שנפטר, או נהרג, רצוי שלא תקראו לתינוק בשמו המלא. אלא, בחרו גרסה קרובה של השם או שתוכלו לתת לרך הנולד את שם הנפטר כשם אמצעי, וזאת בכדי לתת לתינוק החדש להיכנס לעולם כאדם בפני עצמו ולא כגלעד של מישהו אחר.

כמו שהתחלתי וכתבתי, בחירת שם אינה החלטה קלה. וזה גם לא תמיד בא טבעיות. בהתחלה, כשמביטים בייצור הזה בגודל של בובה עם שם שאמור להתאים לו, אבל לא מתיישב עליו בול, זה מתסכל. ואז בפעם הראשונה שתקראו בשמו, והוא ירים אליכם מבט ויגיב, תראו ותרגישו לבד שזה השם שבחרתם, וזה השם שמתאים לו בדיוק!

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!