"הורים חדשים"

טיפים מעשיים עבור הורים חדשים

לא פשוט להיות הורים חדשים. אומנם אתם מתכוננים ומתרגלים לרעיון במשך 40 שבועות (בערך), אך שום דבר בעולם לא באמת יכול להכין אותך לעובדה שאתה או את הורים עכשיו. יש לך אחריות מטורפת, על יצור קטן חסר ישע שצריך אותך 24 שעות ביממה, לפחות ב-3 החודשים הראשונים לחייו. לפני שאתם מתחילים את דרככם כהורים חדשים, כדאי לזכור 3 חוקים שיקלו עליכם את החיים: 1 – זה יקרה, 2 – זה יעבור, 3 – זה לא תלוי בך תמיד. ברגע שתאמצו את שלושת החוקים הללו, תראו שהלחץ יורד פלאים והכל הולך הרבה יותר בקלות.

 

טיפים מעשיים עבור הורים חדשים

קניות לתינוק – אל תשתגעו בקניות לתינוק שרק נולד. חנויות התינוקות לא הולכות להיסגר מחר, קנו רק מה שבאמת הכרחי לתינוק וצריך לשבוע הקרוב. התינוק משתנה וגדל מהר מאוד, ייתכן שמה שקנית לא יתאים לו עוד כמה ימים. רצוי וכדאי לקנות רק מה שצריך לתקופה הקרובה ולהשלים את החוסרים לאחר מכן. רוב ההורים, כן גם אני חטאתי בכך, מוציאים אלפי שקלים מיותרים על מוצרים שלא משתמשים בהם וחבל.

לרחוץ את התינוקמקלחת לתינוק לא צריכה להיות מטלה כזו מעצבנת או קשה. התינוק לא מתלכלך כזה מהר, זה לא שהוא מזיע כל היום ועובד פיזית. כנסו לפרופורציות, לא יקרה כלום אם תקלחו את התינוק רק אחת לכמה ימים, בייחוד כשמדובר בחודש הראשון של הילד באוויר העולם. מגבונים לחים יכולים לעשות את העבודה בצורה נפלאה ולהחליף מקלחת שלמה בתקופה הראשונית.

"הורים חדשים"

“הורים חדשים”

מגבונים – שימושיים מאוד לכל הורה, לפחות בהתחלה! נכון שזה לא הכרחי לקנות מגבונים, וכל מה שאפשר לנגב אפשר גם פשוט לשטוף בברז או באמבטיה, אבל הנוחות שבשורת המגבונים מביאה איתם מובנים להורים, אלא רק לאחר בוא התינוק לעולם. ישנם מגבונים אקולוגיים מתכלים, שהם לא זולים בכלל, אך מקטינים את זיהום הסביבה, וישנם מגבונים הנשטפים באסלה. בחרו את המגבונים המתאימים לכם. זכרו שאפשר להסתדר גם בלעדיהם, אך איתם החיים קלים ופשוטים יותר. גם בגילאים גדולים.

מנשא. פתרון מעולה לנשיאת התינוק לכל מקום כמעט. ישנם מנשאים עבור תינוקות בני יומם, שהתינוק נמצא בהם בתנוחת עירסול, ומרגיש ממש כמו ברחם, שומע את דפיקות לבכם בזמן הנשיאה. זכרו שבטיחות התינוק והנוחות שלכם היא מעל לכל. בעת בחירת מנשא, שימו לב שאתם בוחרים את המנשא שהכי נוח לתינוק, הכי בטוח עבורו ועבורכם. חפשו את תו התקן ישראלי, לפני רכישת מנשא. מנשא טוב יכול לשרת אתכם גם כשהילד מגיע לגיל שהוא יכול ללכת אבל עייף מידי, בגיל שנתיים ואפילו 3.

התחברות לתינוק שלך. לא אצל כל הורה יש “קליק” מהרגע הראשון. לא תמיד החיבור בין התינוק להורה קורה מיד. לפעמים מדובר בתהליך, שלוקח לא מעט זמן, ולפעמים זה פשוט קורה ברגע שמניחים את הנוני הקטן עליך מיד לאחר הלידה. החיים הם לא סרט קולנוע, כמו שהנשים לא יוצאות מחדר הלידה עם בטן שטוחה, כך גם לא באמת התינוק הופך לאהבה של החיים שלנו בשניה שהוא נולד. אל תרגישו רע עם עצמכם, ישנם הורים שזה לוקח להם גם מספר חודשים עד שהם מתחברים לתינוק החדש.

הנקה – אל תיכנעי ללחצים מהסביבה, כל אמא יכולה לבחור אם להניק או לא. יש להבין שהנקה אינה דבר קל לכולן, ולא לכולן זה בא בקלות. חלב אם הוא המזון הטוב ביותר עבור התינוק שלך, אך אם לא בא לך להניק או שקשה לך, את יכולה לוותר על ההנקה. כמובן שאפשר לדבר עם יועצת הנקה על מנת להגביר את החלב בשדיים או לקבל טיפים למניעת גודש בשדיים, אבל בסופו של יום, הנקה היא המזון הכי זמין לתינוק, הכי זול והכי בריא ומזין עבורו. אם בחרת בהנקה, כדאי לקרוא את הטיפים שלנו בנושא הנקה בקלות ולהפוך את החיים הרבה יותר קלים עבורך.  מומלץ להכין את עצמך עוד לפני הלידה, ולהבין את התרחישים האפשריים של ההנקה, כמה התינוק צריך לאכול ומהי עלייה תקינה במשקל אצל תינוקות. במידה ובחרת להאכיל את התינוק מבקבוק, זה בסדר גמור, אין לך מה להתנצל על כלום או לתת הסבר למישהו! מומלץ לקרוא על דרכים שיקלו מאוד את ייבוש החלב בשדיים.

לילות לבנים – בכי בלתי פוסק של התינוק בלילה. אם יהיה לכם מזל, אז אחת לכמה זמן תחוו לילה לבן מלא, רק כשהתינוק לא יצליח להירדם או כשהוא יצמיח שיניים. במקרה שיהיה לכם פחות מזל, אתם תתעוררו כמעט כל לילה, כמה פעמים בלילה, תנסו להבין את פשר הבכי, ותמצאו את עצמכם עם התינוק על הידיים במשך שעות ארוכות. אתם תקבלו לא מעט טיפים והמון המלצות שלא בטוח יעבדו בשבילכם כמו שהם עבדו עבור אלו שהמליצו עליהם. כל תינוק הוא שונה, עם אופי ודרך משלו לגרום לנו להבין את רצונותיו. כשהתינוק מתעורר המון פעמים בלילה זה נורמלי ותקין, אין מה לעשות, זה שלב לא פשוט ולא הכי נעים, אבל זה רק עוד שלב בדרך וגם זה עובר.

לישון עם התינוק – ישנם הורים שישנים עם התינוק בחודשים הראשונים כי כך יותר נוח להם לטפל בתינוק הבוכה באמצע הלילה, ויש הורים כאלה שיעדיפו להרגיל את הילדים שלא לישון איתם מגיל אפס. בחירה שלכם, כך או כך זה לא יימשך לנצח.

עייפות בלתי פוסקת שמלווה אותך. כהורים, אתם תוותרו על לא מעט שעות שינה. וזה רלוונטי לא רק בגיל הינקות. בגדול, ההמלצה הכי טובה של יועצת שינה להורים שנמצאים בחופשת לידה עם התינוק היא – “כשהתינוק יישן תשנו גם אתם”. לא תמיד זה ישים, כי בנינו, כשהתינוק ישן פתאום יש לך זמן לסדר קצת את הבית, לשתות איזה כוס קפה ולהציץ לכיוון הטלוויזיה…

לא בושה לבקש עזרה. אם אתם צריכים עזרה – בקשו אותה. בקשו מההורים, משפחה, חברים, מי שקרוב אליכם. לא תמיד אפשר וצריך להתמודד עם הכל לבד. בקשו את עזרת בן/בת הזוג ותמיכתם. לא מעט אנשים ישאלו אותך “את צריכה עזרה במשהו?” – רצוי לומר את האמת, ולקבל את העזרה שאנחנו באמת צריכים.

עצות מהסביבה. לכל אחד תמיד יהיה מה להגיד, להעיר, להאיר או לחוות דעה. אסור להתרגש ממה שאנשים אומרים. זה שהם הורים, לא אומר שהם הורים טובים מכם, או שהם יודעים יותר מכם. יכול להיות שמשהו עבד עבורם ולא יעבוד עבורכם. אנשים אוהבים להעביר ביקורת, אל תיקחו כל דבר שמו שהוא. בדקו את ההמלצות, קראו קצת ברשת או בספרים וקבלו החלטה מושכלת ומבוססת. לפעמים מה שהיה נכון כשההורים שלנו גידלו אותנו, לא מתאים לנו. קבלו הכל בהבנה ואהבה, אך עשו את הבחירה שלכם. כמו שכל תינוק הוא ייחודי ומיוחד, כך גם כל הורה. לכל הורה יש את הדרך שלו והשיטות שלו לגדל את הילדים. הקשיבו לעצות, אך בחרו בדרך שלכם, הנוחה והמתאימה לכם ביותר. כשיש יותר מידי עצות והבלבול גדול, הקשיבו לתחושות הבטן שלכם. פעמים רבות תמצאו את התשובה על פי התחושה ההורית שנמצאת אצלכם בפנים.

 

להפוך להיות הורים

אין דרך אחת להיות הורים, ואין דרך טובה יותר או פחות. אמצו את השיטות והדרכים שלכם, שעושות לכם טוב. תהיו ההורים הכי טובים, על פי הדרך שבחרתם. אמצו את הטיפים הטובים לכם, וותרו על מה שלא מתאים עבור התינוק שלכם. כאשר תינוק נולד החיים משתנים, הגוף של היולדת משתנה, התעדוף של כל מה שהכרתם עד אותו רגע משתנה לחלוטין. כן, יהיו המון רגעים קשים אך יהיו גם מלא רגעים משמחים, מרגשים וקסומים. אל תזניחו את התחושות והחששות. דיכאון אחרי לידה, לא רק אצל נשים, זו תופעה נורמלית שניתן לטפל בה. היוועצו באנשי מקצוע בעת הצורך. מותר להיות עצובים, מותר להגיד שקשה. חפשו תשובות, התייעצו ומצאו את דרך הזהב שלכם. זכרו את שלושת חוקי היסוד של ההורות, גם אם זה ממש קשה וממש מעצבן – זה יקרה, זה יעבור, וזה לא תמיד תלוי בכם.

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!