צעד ראשון של התינוק

מתי תינוק צריך להתחיל ללכת?

כמו בכל שלב התפתחותי אצל תינוקות, הורים רבים חוששים ותוהים “מתי תינוק צריך להתחיל ללכת ומדוע התינוק שלי עוד לא הולך?”. למרות שהגיל הממוצע בו תינוקות מתחילים ללכת נע בין 10 חודשים לשנה וחצי, הרבה הורים מסתכלים על תינוקות של אחרים או משווים לילד הקודם ומפחדים שיש עיכוב התפתחותי כאשר הילד לא ישר נעמד בגיל 10 חודשים ומתחיל לרוץ…

ישנם תינוקות שיעמדו ויתחילו ללכת כבר לפני גיל 10 חודשים ויש תינוקות שגם לקראת גיל שנה וחצי עוד יחששו לעשות את הצעד הראשון שלהם. כל עוד ההתפתחות הכללית של התינוק תקינה, אין צורך לדאוג. כל תינוק מתפתח בקצב שלו, בהתאם להתפתחות שלו. לא כדאי לדאוג יותר מידי, כי בסופו של דבר כולם ילכו ברגל לכיתה א’. הדבר הכי חשוב כרגע זה להקנות לתינוק ביטחון בצעדים שלו. הרי מדובר בשלב התפתחות שהוא קפיצת מדרגה, שאולי לנו נראה טבעי, אבל להם הוא חדש ומפחיד. כמו כן אין צורך להלחיץ וללחוץ, הכל יגיע והתינוק ילמד ללכת כמו שצריך.

 

לעודד תינוק ללכת נכון

צעד ראשון של התינוק

צעד ראשון של התינוק

ישנם מספר דרכים שיכולות לעודד את התינוק להתחיל ללכת, וגם כאשר הוא מביע נכונות לעמוד ולעשות את הצעד הראשון ישנן דרכים לסייע לו לצבור בטחון ולא לחשוש. איך מעודדים תינוקות ללכת בצורה הכי נכונה?

  1. ברגע שהתינוק שלנו מתחיל ללכת אנחנו מתלהבים וישר מחפשים נעלי צעד ראשון. חכו רגע! תנו לתינוק להרגיש את הקרקע, להתרגל אליה ולהרגיש בטוח. תנו לו ללכת כמה שיותר יחף או עם גרביים מונעות החלקה, כדי שילך כמה שיותר ככה לפני שאתם ממהרים לסגור לו את הרגליים עם נעלי הליכה. בנוסף על כך, ברגע שהחלטת לקנות נעלי צעד ראשון, חשוב לבחור נעלי צעד ראשון המתאימות לתינוקות שרק החלו ללכת.
  2. ילדים שהולכים לאורך חפצים. תנו להם ללכת בעזרת אותם חפצים, כיסאות שנח לגרור, הליכונים מיוחדים, בימבות ועגלות שאפשר להישען עליהן וללכת איתן ברחבי הבית עד שיצברו ביטחון וילכו בלעדיהם.
  3. להעניק לילד ביטחון. כאשר התינוק נעמד לבד ועושה צעד, רצוי לשמוח עבורו, למחוא כפיים להגיד לו “כל הכבוד”. אם הוא נופל, לא צריך להתרגש מכך, לתת לו לקום לבד ולחזור ללכת מחדש.
  4. ברגע שמדובר בפעוט ולא תינוק צריך לשנות את המסר. המסר שאנחנו ההורים צריכים להעביר לו הוא שכבר לא זוחלים ולא כל הזמן על הידיים, אלא הולכים. ברגע שמתחילים ללכת או מראים נכונות להתחיל ללכת דברו עם הפעוט על כך – “בוא ניתן יד ונלך”, שירגיש שמדובר בצעד של בוגרים.
  5. עמדו ליד התינוק. עמדו לא קרוב מדי ולא רחוק מדי, וקראו לתינוק לבוא אליכם. ככה הוא ירגיש ביטחון על כך שאתם לידו, אבל יבין שהוא צריך לעשות מספר צעדים כדי להגיע אליכם.

חשוב מאוד לא לדחוף את הילד ללכת לפני שהוא מוכן רק כי אנחנו ההורים חסרי סבלנות או כי אין לנו כח יותר להחזיק על הידיים. כל תינוק יעמוד וילך בסופו של דבר, יש כאלה שיעשו זאת מהר ויש כאלה שיעשו את זה לאט. עלולה גם להיות רגרסיה לאחר זמן מה, מכל מיני סיבות פעוטות שכבר הולכים רגיל ללא תמיכה ירצו פתאום להחזיק יד או לחזור לזחול. יש לאפשר לתינוק לחזור להיות תינוק לרגע, הרי סך הכל הוא היה תינוק עד לפני רגע. מה שכן, עודדו אותו להיות בוגר, תנו לו יד ואמרו לו שוב ושוב “בוא נלך” או “קום ובוא אליי”. ככה התינוק יבין שהוא גדול ועליו ללכת ולא לזחול.

הליכה היא עוד שלב התפתחותי בחיי התינוק והינו שלב חשוב בהתפתחות התינוק. במידה והיה עיכוב התפתחותי בשאר השלבים של התפתחות התינוק, קחו בחשבון שגם שלב זה עלול להתעכב מעט. כמו כן, חשוב מאוד לעקוב ולראות אם התינוק לא הולך מסיבה רפואית או אורתופדית כלשהי. כמובן, אם ההליכה מתעכבת ושאר ההתפתחות הייתה תקינה עד אותו הזמן, יש לגשת לרופא לבדיקה כללית או אף למכון להתפתחות הילד כדי לקבל טיפים ועצות לתרגילים ביתיים, אף לעשות פיזיותרפיה בעת הצורך. ניתן גם ללכת לחוגים לליווי התפתחותי שיראו לכם וינחו אתכם ואת התינוק כיצד ללכת וכיצד לצעוד בביטחון.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!