יתרונות וחסרונות לידת מים

לידת מים – ללדת בתוך בריכה

ישנן הרבה דרכים ותנוחות ללדת בהן. ברוב בתי החולים המיילדות והרופאים מעדיפים שהיולדת תשכב על הגב, מכיוון שזו הדרך הנוחה והבטוחה ביותר עבורם ליילד את התינוק שלך, אך לא תמיד הדרך הנוחה והטובה ביותר עבור האם. כל מי שעברה לידה יודעת שלשכב על הגב בזמן הלחיצות זה לא הכי נח רוב הזמן, ולעיתים אם את יושבת או כורעת או אפילו עומדת – הלידה הרבה יותר פשוטה ונוחה לך. לאחרונה, בתי חולים הקימו חדרי לידה טבעיים המאפשרים ליולדת לבחור את הדרך שבה היא רוצה ללדת, אם זה בכריעה או בהשענות על ארבע, או אפילו בתוך בריכה, כלומר, לידת מים.

לידת מים היא לידה תוך כדי שהיולדת נמצאת בתוך בריכה של מים חמימים, ויולדת את התינוק היישר לתוך המים. ניתן גם להיות בבריכה בזמן הצירים על מנת להקל על הכאב, ולאחר מכן ללדת את התינוק מחוץ למים. היתרון הבולט של המים הוא שהמים מרגיעים ומרפים את השרירים, ובכך מאפשרים לנשום והתמקד בלידה עצמה. ההתכווצויות של השרירים כואבות פחות בתוך בריכת המים, והפתיחה מהירה יותר. לידת מים אף עוזרת במניעת קריעה של פתח הנרתיק בזמן הלידה. כמו כן, המעבר של התינוק מתוך המים החמימים שברחם לתוך המים החמימים של הבריכה הופך את התהליך לקל וטבעי יותר עבורו.

לעומת לידה רגילה בה יוצא התינוק מרחם אימו החמים הרגוע עם מי השפיר היישר לאור החזק ולרעשים של העולם החיצוני בבת אחת, במצב של לידה במים הוא יוצא מאזור מוכר לאזור מוכר, ונשאר בחמימות שעוטפת אותו עוד כמה רגעים לפני שהוא נחשף לעולם אמיתי. השיטה פותחה כאשר רופא מיילד גילה שאם לאחר הלידה טובלים תינוק במים חמימים, הדבר מרגיע אותו ומאפשר לו להתרגל לעולם החדש ביתר קלות. כמו כן, הלידה במים מקלה על האם ועוזרת לה ללדת בטבעיות ובנוחות. כאמור זו אינה לידה שמקובלת ברוב בתי החולים, ולכן היא מתאפשרת אך ורק בלידות בית פרטיות, או בחדרי לידה פרטיים. בבתי חולים אחדים מאפשרים להשתמש בבריכה או באמבטיה במהלך הצירים ועד ללידה עצמה.

 

יתרונות של לידה בתוך מים

  • יתרונות וחסרונות לידת מים

    יתרונות וחסרונות לידת מים

    המים מרגיעים ומרפים את השרירים, ובכך עוזרים לאם להתרכז יותר בנשימות ובלחיצות, ופחות בצירים ובהתכווצויות.

  • רמת לחץ הדם יורדת במים ועוזרת לצאת ממצב של לחץ וחרדה, שנשים רבות חוות במהלך הלידה.
  • הרגיעה משחררת מעכבי כאב טבעיים בגוף ובכך מפחיתה משמעותית את הצורך במשככי כאבים.
  • בתנוחת כריעה במים, שרירי רצפת האגן נרפים והלידה קלה יותר, ואין צורך במתן חומרים לזירוז הלידה.
  • כח המשיכה במים מסייע בתהליך הלחיצות, שכן הוא עוזר לתינוק לרדת מטה. כמו כן, אין חשש או פחד שבלחיצות האחרונות התינוק חלילה יפול לרצפה או יקבל מכה, המים יציפו אותו למעלה מיד עם צאתו מן הרחם.
  • התינוק יוצא מרחם אימו, מתוך מי השפיר החמימים והנעימים, לתוך בריכה של מים חמימים ונעימים באותה טמפרטורה, דבר המקל עליו את ההסתגלות לסביבה החדשה.
  • חבל הטבור פועם לזמן רב יותר ומייצר יותר תאי גזע עובריים, וכן מפחית את הסיכוי של העובר לחלות בצהבת ילודים.
  • בחדר שבו מתבצעת לידת מים האוויר החמים והלח, שלא כמו אוויר יבש וקריר ברוב חדרי הלידה, מקל על הנשימות הראשונות של התינוק מחוץ למים.
  • התינוק עדיין מחובר לחבל הטבור של אימו, ולכן אין חשש שיבלע את מי הבריכה.

 

להלן מספר דברים שחשוב לדעת כאשר מחליטים על לידת מים:

  • מדובר בלידה בטוחה, ואין כל איסור עליה בארץ למרות שאינה מקובלת ברוב בתי החולים. לפני ההחלטה, יש לוודא שההריון תקין ואינו הריון בסיכון גבוה, ולוודא שהלידה במים אינה יכולה לפגוע ביולדת או בעובר.
  • יש להיות בטוחים שהמים בבריכה נקיים וסטריליים ובטמפרטורה מתאימה ללידה.
  • למרות שברוב המקרים לידת מים היא קצרה יותר, מכיוון שהיא משחררת את השרירים ועוזרת בצירים, לעיתים היא יכולה דווקא לעכב את הלידה ולהאט אותה משום שהמים מפחיתים את עוצמת הצירים.
  • בלידת מים יהיה קשה יותר להעריך את כמות הדם שהאם מאבדת בזמן הלידה.
  • ישנה עדיפות להוציא את השיליה לאחר הלידה במקום יבש, ולא בתוך המים.

אם החלטת ללדת במים, יש לבדוק אילו בתי חולים מאפשרים זאת, להיערך בהתאם, וליידע את המיילדת. מומלץ אף לקחת דולה המתמחה בכך, שתעבור איתך את הלידה במים. כמו כן, אם האישה מרגישה חולשה או אי נוחות במהלך השהייה במים, יש להוציאה מהמים ולהמשיך את הלידה בצורה רגילה, במקום יבש.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!