התפתחות התינוק לפני גיל שנה

התפתחות התינוק לפני גיל שנה

יש הטוענים שתינוקות לא מבינים דבר והם סך הכל תינוקות, שהתרומה של ההורים להתפתחות התינוק לפני גיל שנה לא באמת נראית לעין, ויש לתת לתינוקות להתפתח בזמן שלהם, בקצב שלהם ושהכל יקרה עם הזמן. יש בזה מן האמת. אבל אנחנו, ההורים, הם אלה שמכתיבים את הקצב בדברים מסוימים הנוגעים להתפתחות התינוק ובהחלט בעלי השפעה, אם לא ההשפעה היחידה, או אפילו העיקרית, בשנתו הראשונה של התינוק. לכן חשוב שכבר בשנה הזו, הראשונה לחייו, נלמד אותו דברים חשובים הנוגעים להתפתחות שלו ולהתמודדות בחיים.

לפתח הרגלי אכילה נכונים. כאשר מאכילים את התינוק, אם זה על ידי הנקה או באמצעות בקבוק, יש לפנות לכך זמן, לא לשלב את זה תוך כדי מטלות אחרות. כך נבהיר לילד שמדובר בשעת האכלה, עם התחלה וסיום. כאשר הוא כבר אוכל מזון מוצק, חשוב להושיב אותו ליד השולחן ולהאכיל אותו עם כל המשפחה כחלק מהארוחה, שילמד מגיל צעיר לאכול בצורה מסודרת ונכונה ולא תוך כדי דברים אחרים ו”על הדרך” על מנת להקנות לו הרגלי אכילה מאוזנת.

התפתחות התינוק לפני גיל שנה

התפתחות התינוק לפני גיל שנה

ללמד ולהכיר לו את הגוף שלו. כל פעילות שמצריכה הפשטה או הלבשה יכולה להיות הזדמנות נהדרת להכיר לתינוק איברים שהוא לא מכיר ולא מודע אליהם. בזמן מקלחת, הלבשה, החלפת חיתול או התארגנות, דברו איתו, געו בו בעדינות, אמרו את שמות האיברים ושחקו משחקי הכרות שבאמצעותם התינוק יילמד ויתנסה בעצמו ויכיר את חלקי גופו.

להתמודד נכון עם מצבי כעס ולחץ. זכרו שאתם הדוגמה הטובה ביותר עבור התינוק שלכם והוא לומד מכם כיצד להגיב וכיצד להתנהג בכל סיטואציה. השתדלו לא לכעוס או לצעוק לידו ובטח שלא לקלל. כאשר אתם נתקלים בסיטואציה בעייתית, זכרו שיש מי שמביט בכם ויחקה אתכם לאחר מכן. לכן, עצרו, נשמו, והגיבו בהתאם. כך תלמדו אותו, על ידי מעשים ולא רק במילים, כיצד להגיב במצבי לחץ שהוא עוד יתקל בהם בעתיד.

לדבר וכמה שיותר. דברו אל התינוק כל הזמן, גם אם אינו מגיב ואתם בטוחים שאינו מבין את מה שאתם אומרים לו. עם הזמן הוא ילמד לזהות את המילים ולבטא אותן נכון. התפתחות השפה שלו תהיה מהירה יותר וגם תקנית יותר. בנוסף, דיבור משרה רוגע במצבים של חוסר ביטחון כאשר אתם מסבירים לו בשקט ובאורח רגוע מה קורה ומה עתיד לקרות, זה מרגיע אתכם ואותו בו זמנית. כאשר הילד מתחיל לדבר, חשוב לא לתקן אותו, אלא לחזור על המשפט בצורה נכונה כדי שילמד, ולא תוך כדי ביקורת.

ללמד אותו להכיר ולסמוך על אחרים ולא רק על הוריו. חשפו את התינוק לחברים ואנשים נוספים, הסבירו לו מי בטוח ואל מי הוא יכול ללכת כך שלא יפחד להישאר לבד עם הסבא או הסבתא או הדוד כאשר ההורה ילך למקום כלשהו. כל תינוק חווה חרדת נטישה בשלב זה או אחר, אך כל עוד הוא ילמד לסמוך על הוריו שיחזרו ועל מי ששומר עליו, כך הוא יגיב לסיטואציה ביתר קלות ויתרגל אליה. דאגו להסביר לו שאתם הולכים בלי למשוך את הרגע. גם כשאתם חוזרים, חבקו אותו והראו לו כמה אתם שמחים שחזרתם אליו והנה, כמו שהבטחתם, חזרתם.

לטייל כמה שיותר בחוץ. בין אם מדובר בטיול קצר בעגלה, או פיקניק בפארק, ובין אם מדובר בטיול בטבע, הוציאו את הילד כמה שיותר החוצה. תנו לו להרגיש דשא, חול, מים, ליהנות ממזג האוויר, לראות את הנוף, להתנסות, לראות ולחוות. כל ציוץ של ציפור, כל עלה שנופל, הם חוויה חדשה ומרהיבה עבורו – תהיו אתם אלה שמספקים לו את החוויות המדהימות האלה בפעם הראשונה.

לבלות זמן משותף אך לאפשר התפתחות אישית. נכון שזה נשמע קצת סותר, אבל זה לא. חשוב לבלות כמה שיותר זמן עם התינוק, לקרוא לו ספרים, להשמיע לו מוזיקה ולשחק איתו על מנת שירגיש אהוב. תוכלו לבלות זמן משפחתי יחד, אך לא צריך לקרקר סביבו כל הזמן, אלא במקביל לבילוי המשותף ללמד אותו לשחק גם לבד, לתת לו את הכלים להעסיק את עצמו, לתת לתינוק להתמודד עם מצבים שונים של תסכול ולפתור אותם, כך שילמד לא להיות תלוי בכם בכל דבר.

מילת המפתח היא איזון. כל דבר שתעשו בשנה הראשונה עם התינוק שלכם ישפיע רבות על ההתפתחות שלו בשנים שלאחר מכן. לכן, לא צריך לעשות דבר בקיצוניות, אלא לזרום אם מה שמרגיש לכם נכון, ללמוד על הדרך ביחד עם הילד, ולא פחות חשוב, ליהנות מהדרך וההתפתחות של התינוק!

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!