היום הראשון בכיתה א

להכין את הילד לכיתה א – היום הראשון בכיתה א

הילד האהוב והקטן שלכם עולה לכיתה א וההתרגשות וודאי בשיאה. המעבר מגן הילדים לכיתה א, הוא מעבר הכרוך בחששות רבים, הן עבור ההורה והן עבור הילד עצמו. כיתה א דורשת מהילד יותר מכל הבחינות. בעוד שבגן הילד אמנם היה חשוף לתהליך למידה דידקטי, הדבר היה מלווה בלא מעט הפוגות שונות שהעניקו לו מרווח וחיברו אותו לעולם נטול מחויבות, כיתה א תדרוש מהילד לימוד תובעני יותר, עם הפוגות קצרות יותר המשמשות כהפסקות בין שיעור לשיעור. מכיוון שהורים רבים מודעים לקושי שבמעבר בין הגן לכיתה א, רבים מהם שואלים את עצמם עוד בתחילת השנת האחרונה של הילד בגן, מה עליהם לעשות כדי שהילד יגיע בצורה הכי טובה לכיתה א, שתקל עליו את המעבר ותעניק לו הסתגלות מהירה, איכותית ונוחה.

 

הכנה דידקטית לכיתה א

ישנן לא מעט סוגיות אשר הורים לילדים העולים לכיתה א, עוסקים בהן במהלך השנה האחרונה של הילד שלהם בגן. הסוגיות הללו קשורות בעיקר לעובדה שבכיתה א הילד עתיד ללמוד קרוא וכתוב וכן להיחשף לתהליך למידה דידקטי תובעני. בעוד שבעבר בגן היו שמים פחות דגש על הפן הדידקטי העוסק בלימוד קריאה וכתיבה, הרי שכיום במרבית גני החובה ישנה תכנית דידקטית מפורטת אשר שמה דגש על כישורי הכתיבה של הילדים, לימוד והכרת האותיות והמספרים, חיבור וחיסור עד עשר ולימוד מעשיר של תחומים רבים. אולם, למרות הלימוד הדידקטי בגן חובה, ישנם הורים אשר שוקלים ללמד את ילדיהם באופן עצמאי גם לקרוא בטרם הם מגיעים לכיתה א. הורים רבים מאמינים כי לימוד קריאה בטרם הילד מגיע לכיתה א, תעניק לו יתרון ותסייע לו ללימוד קל ומהיר יותר של החומר בכיתה א. אולם, חשוב לזכור ששיטות לימוד הקריאה בכיתה א הן ייחודיות ומשתנות מבית ספר לבית ספר. לימוד קריאה על פי שיטה כלשהי בטרם הילד מתחיל את כיתה א, עלולה להקנות לילד יתרון, אך עלולה גם להקשות עליו, לבלבל אותו בשל חשיפה לשיטת לימוד של קריאה אחרת בבית הספר או פשוט לשעמם אותו במהלך הלמידה בכיתה. לכן, חשוב מאוד להכין את הילד מבחינה דידקטית לבית הספר, אך חשוב לא פחות לדעת מה המינון ללימוד עצמאי בטרם הילד מתחיל את כיתה א.

 

הכנת מנטאלית לכיתה א

הכנה חשובה לא פחות מההכנה הדידקטית לכיתה א ואולי אף יותר היא ההכנה הנפשית של הילד. כאמור, כיתה א תדרוש מהילד הרבה יותר ממה שדרש ממנו הגן בו הוא בילה את שנותיו המוקדמות. חשוב לדבר עם הילד פרק זמן משמעותי בטרם הוא מתחיל את כיתה א ולהסביר לו את ההבדלים שבין בית הספר לגן. חשוב לעודד את הילד לשתף אתכם בחששות שיש לו לקראת תהליך המעבר וכן לעודד אותו לשאול כל שאלה שיש לו בנוגע לתהליך זה. במידה ואתם יודעים כי ילדכם רגיש או מתקשה במעברים באופן מהותי וקיצוני, תוכלו במהלך השנה שבה הילד מצוי בגן חובה, להתייעץ עם הפסיכולוגית והגננת של הגן ולבקש מהן עצות והכוונה בנוגע להכנה מנטאלית של הילד במעבר לכיתה א.

 

ומה עושים בחופש הגודל?

החופש הגדול שבין המעבר מגן הילדים לכיתה א הגיע ואתם תוהים מה עליכם לעשות עם הילד כדי להעניק לו את התחושה שבסוף החופש הוא כבר לא חוזר אל הגן, אלא מתחיל תקופה חדשה בכיתה א. ראשית כל, תוכלו לקנות חוברות עבודה אשר מותאמות אל רמת הילד מבחינה לימודית ולהקדיש פרק זמן כלשהו ביום שבו תעבדו יחד עם הילד בחוברת העבודה. מעבר לכך, חשוב מאוד שתבדקו מתי והיכן המפגש של תלמידי כיתה א בבית הספר אליו רשמתם את ילדכם. חשוב מאוד שהילד יכיר את בית הספר בטרם הוא מתחיל ללמוד בו, את המחנך שלו ואת חבריו לכיתה. כמו כן, דברו עם הילד על המעבר במהלך החופש ותנו לו את המרחב לבטא את עצמו בנוגע לתחושותיו.

 

היום הראשון בכיתה א

היום הראשון בכיתה א הוא ללא ספק מאורע מרגש הן עבורכם והן עבור הילד. לוו את הילד לבית הספר וכנסו יחד אתו לכיתה. וודאו שיש לילד היכן לשבת וכי הוא מסתדר. היו קשובים לתחושות ורגשות הילד והכילו אותו. אל תאלצו את הילד ואל תלחצו עליו לעשות משהו שהוא איננו חפץ בו כגון: לדבר עם ילדים חדשים או לשוחח עם המחנך שלו בכיתה. תנו לילדכם האהוב להרגיש בנוח והעניקו לו את ההרגשה כי אתם שמחים בשבילו, מאמינים בו, בכוחותיו וביכולותיו, גאים בו ונמצאים שם בשבילו.

 

בהצלחה!

 

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!