הפלה טבעית

לזהות הפלה טבעית

הפלה טבעית, כהגדרתה במילון היא איבוד הריון בצורה ספונטנית ולא יזומה, עד שבוע עשרים של ההריון. נשים רבות עוברות הפלה טבעית, מסיבות כאלה או אחרות. מדובר במקרה עצוב, אך שכיח. רוב ההפלות הטבעיות תתרחשנה עד שבוע 7, לאחר שמזהים דופק אצל העובר, הסיכוי להפלה יורד משמעותית, אך לא נעלם לגמרי. הסבירות להפלה טבעית עומדת על כחמישה עשר אחוזים (15%) מכלל ההריונות, רובן לפני שהאישה תגלה שהיא בכלל בהריון. כך קורה שהאישה חווה הפלה ספונטנית, מבלי אפילו לדעת שהיא חווה הפלה כזו.

הפלה טבעית

כך תזהי הפלה טבעית.

כמחצית מהמקרים של הפלות טבעיות מתרחשות בשליש הראשון של ההריון, והסיבה העיקרית לכך היא פגמים בביצית המופרית או בזרע שהפרה אותה. כתוצאה מפגמים אלו ההריון לא יכול להתפתח כמו שצריך. סיבה נפוצה נוספת להפלה טבעית היא ביצית שלא מתמקמת במקום הנכון ברחם, או שהעובר לא מתפתח כראוי ונפלט החוצה. עם זאת, אין סיבה ודאית להפלות, ולמרות המחקרים והבדיקות לא ניתן להצביע על סיבה אחת ברורה, הגורמת או מגבירה את הסיכויים להפלה טבעית של הריון.

למרות זאת, ישנן סיבות שמגדילות את הסיכויים להפלה טבעית, ולכן כל אישה הנמצאת באחת מקבוצות הסיכון, או שחוותה כבר הפלה טבעית בעברה, צריכה לשמור על עצמה מעבר לרגיל.

 

הגורמים המגבירים סיכוי הפלה טבעית

  • גיל האישה. ככל שהאישה מבוגרת יותר, כך גדלים הסיכויים להפלה טבעית. אישה בגיל ארבעים, סיכוייה להפלה הם כפולים מסיכוייה להפלה של אישה בת עשרים.
  • היסטוריה של הפלות. אם הריונות קודמים הסתיימו בהפלה טבעית, הסיכוי שההריון הנוכחי יסתיים בהפלה טבעית גבוה יותר מאשר הריון אחר. אם סבלת מבעיות כרומוזומליות, כן גדל הסיכוי להפלה טבעית.
  • מחלות למיניהן. ישנן מחלות המסכנות את האישה ואת העובר, וגורמות להפלה טבעית.
  • בעיות ודלקות למיניהן בצוואר הרחם או ברחם עצמו. דלקות ובעיות ברחם עלולות להגדיל את הסיכויים להפלה במהלך ההריון.
  • זיהומים שונים. מקרי זיהום בגוף ההריונית, בעיקר בצוואר הרחם או בחלל הרחם, עלולים לגרום להריון להסתיים בהפלה טבעית.
  • הרגלים של האם. במהלך ההריון מומלץ לא לשתות אלכוהול ולא לעשן. אישה הנוטלת סמים, מעשנת או שותה אלכוהול במהלך ההריון, מגדילה את סיכוייה הטבעיים להפלה.
  • נטילת תרופות. במהלך ההריון צריכת תרופות תעשה אך ורק באישור רופא ורוקח, שכן יש תרופות העלולות לגרום להפלה.
  • חשיפה לזיהום אוויר. זיהום אוויר מוגבר, רעלים ורעלנים באוויר, או זיהום סביבתי באשר הוא, מסוכנים ומגדילים את הסיכוי להפלה טבעית.

 

איך תזהי הפלה טבעית?

  1. דימום. ברוב ההריונות מעט דימום הוא סימן תקין ולא מבשר על הפלה, או הריון לא תקין. לכן, על כל דימום שמופיע ונראה חשוד יותר מהרגיל יש לדווח לרופא וללכת לבדוק את מקורו. אם מדובר בדימום מאסיבי, או דימום המלווה בכאבים והתכווצויות, יש ללכת להיבדק במיידי.
  2. בבדיקת אולטרא סאונד בשבועות הראשונים הרופא לא מזהה דופק או שק הריון, למרות שגיל ההריון כבר אמור להראות אחד מהשניים. במצב כזה, יבקש הרופא לבוא בעוד כשבוע-שבועיים לבדיקה חוזרת, אשר בזמן זה או שיופיע דימום ותקרה הפלה טבעית, או שיתפתח ההריון, ויצפה מאוחר יותר.
  3. זיהוי בעיה כרומוזומלית בעובר. מצב בו יצפה שק הריון, אך הוא יהיה ריק וללא עובר בתוכו.

 

בכל מצב של דימום, או כאבים, או הרגשה לא ברורה בתחילת ההריון, יש לגשת להיבדק על מנת לוודא שלא מדובר בהפלה טבעית ושההריון תקין.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!