לשכב על הגב במהלך הלידה

לא לשכב על הגב במהלך הלידה, זו בחירה שלך!

לידה היא אחת מהפעולות הכי טבעיות שקיימות בעולם. מאז ומתמיד נשים כרעו ללדת, לא רק כמושג של “לכרוע ללדת”, אלא פיזית – כרעו וילדו. במדינות העולם השלישי, בהן אין בתי חולים מסודרים וצוות רפואי הכולל רופא מיילדת ודולה ואין חדרי לידה נקיים מוכנים ליולדת, נשים עוד כורעות ללדת, פשוטו כמשמעו, ולפעמים בתנאים לא תנאים.

למרות הקדמה והטכנולוגיה בתחום ההריון והלידה, היא לא תמיד באה לטובתנו. כמו בהרבה תחומים אחרים, התערבות לא טבעית בתהליך טבעי, יכולה להאט אותו. במקרים מסוימים אף להפריע או אפילו לגרום לתקלות, שלא היו קורות ללא התערבות חיצונית. כאמור, לידה היא תהליך טבעי, ולכן אם אין צורך בכך, רצוי שתהיה כמה שפחות התערבות חיצונית בתהליך הכה טבעי הזה שהגוף יודע להתמודד איתו, יחד עם הדרכה והכוונה נכונה כמובן.

לשכב על הגב במהלך הלידה

לשכב על הגב במהלך הלידה

כיום נהוג שכל אישה המגיעה ללדת, נכנסת לחדר לידה, משכיבים אותה על הגב על המיטה, מחברים למכשירים ומיילדים. מאוד נח לרופאים ולמיילדות, אבל מה עם היולדת? האם נוח לה לעבור את הלידה כאשר היא שוכבת על הגב? היא זו שעוברת את התהליך, היא זו שיולדת בפועל, והיא המרכז בכל הפעילות הזו, ואף אחד לא טורח לבדוק אם זה טוב או נוח לה. מעבר לכך שזו לאו דווקא התנוחה הנכונה, ובטח לא הכי טבעית, ללידה ולאף אישה.

בנוסף לכך, ישנן לא מעט סיבות למה לא כדאי לשכב על הגב במהלך הלידה:

  • שריר הרחם מתאמץ פחות. לשריר הרחם יש נטייה להתכווץ קדימה בזמן ציר, כאשר היולדת בתנוחה זקופה היא יכולה לרכון קדימה ולסייע לרחם לפעול ללא התנגדות, לעומת זאת בשכיבה על הגב הרחם נאלץ לעבוד קשה יותר נגד כוח הכובד, ולכן הוא נוטה להתעייף ולכאוב יותר.
  • בשכיבה על הגב נוצר לחץ על העצבים העוברים בעצם העצה, ולכן תנוחות זקיפות ואנכיות מפחיתות את עוצמת הכאב שנוצר מהלחץ.
  • כניסת ראש התינוק וההתבססות במבוא האגן טובה יותר בתנוחה אנכית.
  • פתיחה יעילה ומהירה של צוואר הרחם. בין הצירים הלחץ על צוואר הרחם נשמר ע”י משקל התינוק ומשקל האיברים הפנימיים של היולדת.
  • כוח הכבידה. מבחינה מכנית לדחיפת התינוק כלפי מטה, כלפי האדמה יש יתרון רב על פני דחיפתו בצורה אופקית.
  • פתיחה והתרחבות מקסימלית של האגן. בעמידה, מפרקי האגן חופשיים להתרחב, אודות להורמונים המופרשים במהלך ההריון, עצם העצה(הזנב) חופשיה לנוע לאחור בישיבת כריעה.
  • מחזור הדם בשיליה משתפר וכך גם ישנה אספקת חמצן טובה יותר לתינוק.
  • בתנוחה אנכית מופעל פחות לחץ על חוליות הצוואר של התינוק, ואי לכך יש שליטה טובה בראשם אחרי הלידה.
  • פחות סיכויים לקריעה של הפרינאום. רקמות הפרינאום מתרחבות באופן שווה והן נמשכות אחורה בזמן יציאת התינוק.
  • במצב מאונך, נזכה לתפקוד יעיל יותר של הסרעפת ושרירי הבטן המסייעים בהופעת רפלקס פליטת התינוק.
  • תנוחות זקופות מקלות על התנתקות ספונטנית ומוצלחת של השיליה.
  • בתנוחה זקופה יש פחות סיכונים לזיהום, כיון שהנוזלים מתנקזים מהרחם בקלות ובחלל הרחם לא מצטבר דם.

למרות כל האמור לעיל, יש לקחת בחשבון שבתי החולים מתמודדים עם מספר לידות בשעה, ולפעמים לידה לאחר לידה, וכמה לידות באותו החדר. לכן לא נלקחים סיכונים מיותרים והצוות הרפואי מעדיף שהלידה תתבצע בצורה הכי נכונה ובטוחה עבור כולם. ובכל זאת, אם אינך רוצה להיות מרותקת למיטה ולשכב על הגב במהלך הלידה, יש לך כל זכות לדרוש זאת וללדת בצורה הכי נכונה וטובה עבורך.

כאשר אחד מהצוות הרפואי פונה אלייך ודורש ממך לעשות משהו במהלך הלידה, ישנן שלוש שאלות שעלייך לשאול אותו על מנת לדעת אם מדובר במקרה דחוף או שיש לך אפשרות בחירה:

  1. כמה זמן יש לי להחזיר תשובה?
  2. מהן האפשרויות שלי?
  3. האם אני יכולה להתייעץ עם עוד איש מקצוע?

אם ניתנת לך האפשרות לשלושת אלה, לא מדובר במקרה חירום ואת יכולה להמשיך את הלידה כרצונך. אם חלילה יהיה מדובר במקרה חירום, לא יתנו לך את האפשרות להחליט, והצוות הרפואי יפעל ככל שביכולתו על מנת לבצע את הלידה בצורה הטובה והבטוחה ביותר לך ולתינוקך. ההמלצה היא לקחת איתך ללידה מישהו שיהיה שקול בדעתו ורגוע, אשר יתפקד כאיש קשר בינך לבין הצוות הרפואי.

כל הנכתב לעיל, בגדר המלצה בלבד ולא מחליף הוראת רופא או מיילדת.

נכתב על ידי אירית כהן, מדריכת הכנה ללידה ודולה.

 

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!