בקיעת שיניים לתינוקות

בקיעת שיניים אצל תינוקות

אחת ההתרגשויות הראשונות בשנה הראשונה בחייו של תינוק היא בקיעת שיניים. ההתרגשות כה גדולה כשאת רואה את הבצבוץ הלבן הקטן הזה או מרגישה משהו נוקשה בביס עם הכפית ומבינה שלילד יוצאות שיניים. אבל יחד עם ההתרגשות הזו מגיעות הרבה דמעות, לילות ללא שינה ובכי. אצל הרבה תינוקות בקיעת שיניים זה תהליך ארוך המלווה בבכי, ולעיתים אף בחום ודלקות אוזניים. אמנם אף רופא לא יקשר תופעות לוואי, של דלקות אוזניים, חום ושלשולים, ישירות לבקיעת שיניים. אבל לאחר שתבקע שן אחת או שתיים, אתם כבר תלמדו לזהות לבד את התסמינים ומתי הולכת לבצבץ לה עוד שן קטנה.

 

סימנים לבקיעת שיניים

בקיעת שיניים לתינוקות

בקיעת שיניים לתינוקות

התהליך מתחיל הרבה לפני שהשן עצמה יוצאת החוצה, ולכן התינוק יכול לרייר ולדחוף דברים לפה, עוד לפני שהשן עצמה תבקע. וכשהיא בחוץ, היא בחוץ! וזה נגמר! עד השן הבאה… השיניים יכולות להתחיל לבקוע כבר בגיל שלושה חודשים, ואצל רוב התינוקות השן הראשונה תבקע עד גיל שנה. אצל כל תינוק המצב שונה, בדרך כלל בגיל חצי שנה רוב התינוקות מתחילים להצמיח שיניים ראשונות. אם התינוק שלכם כבר בגיל שנה וקצת ועוד אין כל סימן לשן, אין לכם מה להילחץ. כל 20 שיני החלב יסיימו לבקוע עד גיל שלוש. אין סדר קבוע לבקיעת השיניים, אבל בדרך כלל, ראשונה תצא אחת משיני החותכות התחתונות, זו שלידה, החותכות העליונות, ולאחר מכן בסדר אקראי יצאו שאר השיניים.

 

הקלה על בקיעת שיניים אצל תינוקות

מכיוון שמדובר בתהליך לא נעים, ולעיתים אף מאוד כואב וקשה עבור התינוק, רצוי להקל עליו בכל דרך אפשרית. הדרך הכי טובה לעשות זאת היא לאלחש את המקום באמצעות נשכנים קרים (לא קפואים, קרים!), ג’לים טבעיים למיניהם המכילים חומר אלחוש במינון נמוך להקלה על הכאב, עיסוי המקום עם אצבע סיליקון (ניתן להשיג בכל בית מרקחת), ואם התינוק ממש סובל אפשר לתת לו משככי כאבים.

 

תופעות לוואי של בקיעת שיניים

הרופאים לא מוצאים קשר ישיר בין חום, דלקות אוזניים ושלשולים לבקיעת שיניים, אך יש הורים המדווחים שבאופן קבוע לפני שבוקעת שן לתינוק שלהם, הוא סובל מכאבי בטן או שיש לו יציאות רכות מהרגיל. חשוב לעקוב אחר תופעות הלוואי הללו, ולא למהר לקחת לרופא ולתת אנטיביוטיקה על כל דלקת אוזניים, שייתכן שנגרמת מבקיעת שיניים ולא מגורם חיידקי. אפשר לנסות טיפולים הומאופטיים ותכשירים טבעיים להקלה, וכמובן משכך כאבים בעת הצורך.

בשלב בקיעת השיניים, התינוק ירבה לרייר. לכן, בזמן הזה כדאי להקפיד להסתובב עם חולצה להחלפה, כי היא תירטב לא מעט ויש אפילו סינרים רב פעמיים מיוחדים לצורך זה. סינרים שמטרתם היא שהריור לא יעבור לבגד. הריור יכול גם לגרום לפצעונים קטנים על הסנטר והצוואר, אין מה לחשוש, לא מדובר בפריחה וצריך פשוט להקפיד לנגב ולשמור על המקום יבש.

כמו כן הנשיכות הן שלב בבקיעת השיניים, ולעיתים אף אפשר להתבלבל עם שלב התנהגותי, בו פעוטות נושכים כשהם עוד לא מדברים ובודקים גבולות. חשוב להבין שהתינוק נושך בשביל להרגיש את השיניים, וינסה לנשוך כל דבר ולאו דווקא לנשוך בשביל להכאיב. למרות זאת יש להסביר לו לא לנשוך, ולתת לו נשכנים וצעצועי נשיכה שמיועדים בדיוק לשלב זה, אשר גם יקלו עליו את תהליך בקיעת השיניים.

כמו בכל שלב בהתפתחות התינוק, אין מה לדאוג, ולכל אחד קצב משלו בהתפתחות. כולם הולכים בסוף, כולם מוציאים שיניים, וכולם אוכלים בסוף עם 20 שיני חלב לבנות קטנטנות… שיני חלב שבסביבות גיל 5 יתחילו לנשור בזו אחר זו, ולהשאיר את הקטנטנים שלנו עם חיוך מקסים, חסר שיניים.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!