שעלת - טיפול ומניעה

שעלת – טיפול ומניעה בקרב תינוקות

לאחרונה עלתה לכותרות אחת מהמחלות שנחשבות על ידי ארגון הבריאות הבינלאומי לאחת מעשר המחלות הקשות והקטלניות ביותר – שעלת. מדובר במחלה זיהומית שפוגעת בילדים ובמבוגרים אך מסוכנת בעיקר לתינוקות, ילדים, ונשים בהריון.

המחלה מתחילה בכך שיש הפרשות מוגברות של נזלת והפרשות מהעיניים. לרוב, בשלב זה אפשר לחשוב שמדובר בצינון רגיל, כי התופעה של השיעול עוד לא קיימת. בהמשך, המחלה גורמת להתקפי שיעול פתאומיים וארוכים שנגמרים בשאיפת אוויר שמאופיינת בשריקה. בשלב זה קשה לחולה לשאוף אוויר ולהפסיק להשתעל. פניו עלולות להאדים, הוא עלול לסבול מהפסקות נשימה שעלולות להסתיים בהקאות.

 

תסמינים של מחלת שעלת

המחלה מאוד מדבקת. בשלביה הראשונים, כאשר עוד לא מאפיינים אותה, החולה יכול להדביק אחרים מבלי לדעת זאת. שעלת יכולה לגרום לדלקת ריאות, דימומים במערכת העיכול, פירכוסים ואף שבירת צלעות. כאשר חולה מאובחן בשעלת, יש לטפל בו באופן דחוף על יד מתן טיפול אנטיביוטי שחודר לתוך התא ונלחם בחיידקים של השעלת, אשר פוגעים בדרכי הנשימה. הטיפול ניתן למשך חמישה ימים רצופים, גם לחולה וגם לבני הבית שבאים איתו במגע ישיר, מכיוון שמדובר במחלה מאוד מדבקת. אף לאחר סיום הטיפול האנטיביוטי והשמדת החיידקים של המחלה בתוך תאי הגוף, התקפי השיעול יכולים להמשיך כשבועות ספורים לאחר מכן.

שעלת - טיפול ומניעה

שעלת – טיפול ומניעה

כאמור, מדובר במחלה קשה ביותר ואף קטלנית. כשמדובר בתינוקות רכים, מדובר במחלה מסוכנת אף יותר. תינוקות רבים לא ישתעלו בהתקפים, אלא יחוו הפסקות נשימה באופן קבוע, האטות של הדופק בפתאומיות, והקאות חוזרות ונשנות. מכיוון שהשיעול הוא לא תופעה שמגיעה עם תחילת המחלה, ברוב המקרים לא ניתן לזהות שמדובר בשעלת ולטפל כמו שצריך. אצל תינוקות שעוד לא מלאו להם חצי שנה, המחלה מסוכנת אף יותר, משום שהסיכויים שהשעלת תימשך זמן רב יותר הוא גבוה יותר. בנוסף, שעלת בגיל זה עלולה להוביל לסיבוכים של המחלה. עוצמת השיעול עלולה לגרום לדימום מוחי ואף שבירת צלעות. שעלת שמסתבכת יכולה לגרום להפסקות נשימה ולמוות בעריסה, דלקת ריאות קטלנית ואף צורך בהנשמה מלאכותית.

לכן כאשר תינוק קטן מאובחן כחולה בשעלת, מעבר לטיפול האנטיביוטי, סביר להניח שיאשפזו אותו, על מנת לעקוב אחר עוצמת ההתקפים ולטפל בו במהירות האפשרית במקרה של התקף שיעול קשה וחוסר אספקת אוויר לריאות. בנוסף למתן טיפול אנטיביוטי ומעקב אחר הנשימה, מומלץ לשמור על התינוק בסביבה רגועה וריקה מגירויים מיותרים, כדי לא לעורר אצלו תגובות שיובילו להתקפי שיעול, וכן לעשות לו אינהלציות של מי מלח, ובמקביל להתרחק ממקומות עם זיהום אוויר גבוה.

 

מניעת שעלת אצל תינוקות

מניעת המחלה כיום נעשית על ידי מתן חיסון בשבועות הראשונים לאחר הלידה, עם המלצה שההריונית תחוסן בשליש האחרון כנגד המחלה. את החיסון השני יקבל התינוק בגיל חודשיים, כחלק מהחיסונים השגרתיים בטיפת חלב. לאחר מכן, בגיל ארבעה חודשים ובגיל חצי שנה. חיסונים נוספים ניתנים בגילאי בית הספר, בכיתה ב’ ובכיתה ח’. לאחר שלושה חיסונים, התינוק נחשב מחוסן כנגד שעלת קשה.

בשנים האחרונות, בעקבות התופעה ההולכת וגוברת של התנגדות הורים מסויימים לחיסונים, עלו והתרבו מספר החולים בשעלת, ובהתאם גם מקרי המוות מהמחלה. אי לכך, משרד הבריאות חוזר וממליץ לכל אישה הריונית להתחסן בסוף ההריון, להקפיד על חיסוני התינוקות והילדים, ולוודא שכל אדם מבוגר יקבל את החיסון לפחות פעם אחת בחייו. בעיקר אם הוא עובד עם ילדים קטנים.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!