הריון שבוע 21

שבועות הריון – שבוע הריון 21

שבוע הריון 21

אני באמצע השליש השני ומתקרבת לסוף. אין ספק שמדובר בתקופה רגועה יחסית בה אני מרגישה בכללי יותר טוב. א-ב-ל עדיין יש אי נוחות מסוימת, הרחם לוחץ על הריאות ומקשה על הנשימה, וממשיך במקביל ללחוץ על שלפוחית השתן ולא נותן לי מנוח. בנוסף לכל, ורידי הרגליים שלי נפוחים וזו גם אשמת הרחם, שלוחץ גם על הורידים המזרימים דם מהרגליים לכיוון הלב. אבל אני משתדלת לקחת את זה בקלות, הרחם הוא בעל התפקיד הכי חשוב עכשיו – הוא מגדל את התינוק שלי!

כדי להקל על עצמך מומלץ לשלב הליכה קלה לפחות פעם ביום, כל יום, דבר שיקל על הרגליים הנפוחות ויזרים את הדם בגופך. כשאת נחה, הקפידי לעשות זאת בתנוחה נוחה לך והרימי את רגליים למעלה, ואם את נחה בשכיבה עשי זאת על צד שמאל, גם בשינה. זו תנוחה שלוחצת פחות על הרחם ועל הורידים ותגרום לך לכמה שפחות אי נוחות בהתחשב במצב. את גם יכולה לחפש מסאז’יסטית שמתמחה בעיסוי לנשים בהריון, אפילו דרך קופת החולים בה את חברה, וללכת אליה להתפנק וגם להקל על עצמך ועל אי הנוחות והכאבים שאת חווה.

בתקופה זו הגיוני שהשיער שלך עדיין שמנוני או יותר שמנוני ממקודם, ושפצעי האקנה ממשיכים. הקפידי לשטוף את הפנים היטב עם סבון ומים, אבל אל תשתמשי באף תכשיר רפואי כנגד הפצעים. הם תופעת לוואי של ההריון וייעלמו בהמשך. בכל אופן, אם את שוקלת לטפל בעורך בעזרת תרופות, התייעצי קודם עם רופא, מפני שחלק מהחומרים הללו עשויים להזיק לעובר שלך. גם תכשירים רפואיים שאת לא בולעת אבל באים במגע עם עורך, חובה לאשר עם הרופא שלך להשתמש בהם בזמן ההריון.

קצת עניינים רפואיים

אורך התינוק שלך מכף רגל ועד ראש כ-26 ס”מ, ומשקלו 300-360 גרם. גדול אה? חכי, הוא עוד יגדל. הוא נע בחופשיות רבה ברחם שלך אבל לא לעוד הרבה זמן. בסוף השליש השני בו את נמצאת, הוא יתמקם. רוב הסיכויים עם הראש כלפיי מטה, ומאותו רגע הוא כבר די יהיה מוכן לצאת החוצה. אבל עוד לא. עוד קצת…

עיקר התזונה של העובר מגיעה אליו דרך השילייה וגם דרך מי השפיר אותם הוא שותה בשקיקה. אז תאכלי ותשתי בריא ותמנעי מאלכוהול ועישון וכל דבר אחר שעלול להזיק לך ולו. הוא כבר תינוק מפותח וממשיך להתפתח, הגבות והעפעפיים כבר לגמרי מוכנים ועכשיו שאת יודעת באיזה מין מדובר תשמחי לדעת שאיברי המין שלו ממשיכים להתפתח גם הם. (אם יש לך בת, השחלות שלה כבר מייצרות ביציות!). הכבד של תינוקך מייצר תאי דם אדומים, מלאכה שתעבור למח העצם כמעט במלואה בקרוב. הכל פועל ומתקתק שם בפנים.

מה אני צריכה לעשות עכשיו?

  • להתאמן (הליכה או שחיה זה מעולה) אך להימנע מפעילות גופנית מאומצת. כדאי לבחור פעילות בהשגחה ואף להירשם לחוג שמתאים לנשים בהריון.
  • להקפיד לשתות הרבה, בעיקר מים ולא משקאות עם הרבה קפאין…
  • לאכול מאוזן ובריא.
  • להמשיך ליטול חומצה פולית תוסף ברזל וויטמינים נוספים.
  • אם עוד לא עשית זאת, להירשם לקרוס הכנה ללידה ולמצוא דולה.
  • אם עוד לא עשית זאת, להתחיל לברר על בית החולים בו תרצי ללדת.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!