צניחת רחם - שאלות ותשובות

צניחת רחם לאחר לידה – תשובות לכל השאלות

לפני כמה ימים התלוננה בפני חברה, שנמצאת ארבעה חודשים אחרי לידה, שכואב לה באזור האגן. כאבים באיזור האגן ובגב התחתון, ובגב בכלל, הם ידועים ורגילים לאחר לידה. גם אם הם מופיעים כמה חודשים לאחריה. חלק מזה קורה בגלל ההתכווצויות של הרחם, שחוזר לגודלו של המקורי, חלק מזה זה בגלל משככי כאבים שהאישה לקחה בלידה, וחלק מזה זה בגלל הלידה עצמה. חברה שלי התלוננה שממש כואב לה, ובמצב כזה צריך לבדוק כמובן רפואית. כאשר הלכה להיבדק אצל הרופא הוא אמר לה שיש חשש לצניחת רחם.

מהי צניחת רחם?

צניחת רחם - שאלות ותשובות

צניחת רחם – שאלות ותשובות

צניחת רחם זהו מצב שהרחם יורד מטה אל מקום הנרתיק, בגלל שהרצועות שמקבעות אותו לדופן האגן נחלשות ומתארכות. זה קורה לנשים מבוגרות יחסית, ולא בבת אחת, אך יכול לקרות בפתאומיות. לא רק נשים לאחר לידה סובלות מהמצב, אלא גם נשים בגיל הבלות.
 

הסיבות לצניחת רחם

  1. לידה פיזית קשה. בלידה בה השלב השני של הלידה עצמה, השלב בו האישה צריכה ללחוץ והרבה, היה קשה ואפילו טראומתי, וגרם להיחלשות אותן רצועות שמקבעות את הרחם במקומו. כמו כן, אם הלידה מתעכבת או שמתבצעת לידה מכשירנית, תיתכן צניחת רחם.
  2. גנטיקה ותורשה. כמו כל דבר בגופינו, גם פה הגנטיקה והתורשה משחקים תפקיד נכבד. אם האישה סובלת מחולשה מולדת של הרקמות המחברות את האיברים בגוף בכלל וברחם בפרט, או שיש לה היסטוריה משפחתית, כך גדלים סיכוייה לסבול מצניחת רחם.
  3. גיל הבלות. לקראת סיום קבלת הוסת אצל האישה, הגוף שלה מייצר פחות ופחות מהורמון האסטרוגן, מה שגורם לחולשה של הרקמות שמחברות את איברי הגוף.

 

איך אישה יכולה לדעת שיש חשש שהיא סובלת מצניחת רחם?

  1. כאבים או הרגשה לא נעימה של אי נוחות באזור הנרתיק.
  2. כאשר הנרתיק מרגיש מלא (מכיוון שהרחם מתמקם שם כאשר הוא צונח).
  3. קושי במתן שתן או בצואה.
  4. כאבים בזמן קיום יחסי מין.

כמובן שמדובר כאן בתסמינים שיכולים גם להעיד על מצבים אחרים, ולכן כמו שחברתי עשתה, יש ללכת לבדוק את הנושא אצל הרופא. כאשר הרופא החליט שיש חשש, הוא ביצע בדיקה גניקולוגית מלאה, בה הוא בדק את האיברים הפנימיים שלה ידנית. תוך כדי הבדיקה, הוא ביקש ממנה להשתעל ולהתאמץ, על מנת להפעיל לחץ על האגן, וכך הרופא יכל להרגיש את האיברים ואת מיקומם.

 

טיפול בצניחת רחם

מצב של צניחת רחם הוא מצב קבוע, שלא ניתן לשחזרו, אבל הטיפול עצמו עוזר להגיע למצב בו התופעה לא תפריע לאישה לחיות כרגיל, לתפקד ביום יום, וכמובן לא לסבול מכאבים ואי נוחות. בצניחת רחם קלה (אותה יגדיר הרופא), לרוב אין אפילו צורך בטיפול, אלא רק במעקב.

מה עושים כדי לטפל בתופעה?

  1. שמירה על משקל גוף תקין על מנת להימנע מעומס מיותר על האגן.
  2. תרגילים לחיזוק רצפת האגן והשרירים התחתונים.
  3. הפסקת עישון. מי שמעשנת עלולה לסבול משיעולים, שרק יגבירו את התסמינים של צניחת הרחם, את אי הנוחות והכאבים.
  4. נמנעים מלהרים משאות כבדים.
  5. תזונה עשירה בסיבים למניעת עצירויות, שיכאיבו ויחמירו את הצניחה.
  6. במקרים של צניחת רחם קשה מחדירים טבעת מיוחדת דרך הנרתיק, שתפקידה להחזיק את הרחם במקום בו הוא נמצא. כאמור, לא ניתן להחזירו למקומו לאחר הצניחה, כך ניתן בעצם למנוע המשך של הצניחה ואף את בליטתו מחוץ לנרתיק. הדבר יעיל רק במקרים של צניחה קלה או בינונית.
  7. במקרים של צניחה בינונית עד קשה, ישנה אפשרות של ניתוח, או ביצוע של כריתת רחם, או הרמת רחם. הניתוח נעשה על ידי לפרוסקופיה – מחדירים סיב אופטי דרך דופן הבטן או דרך הנרתיק.

 

האם צניחת רחם היא מסוכנת?

בצניחה קלה אין סיכון, חוץ מאי נעימות. אך, אם מדובר בכאבים, הדבר יכול להפריע לאישה לתפקד בצורה רגילה. כמו כן, צניחת הרחם לנרתיק עלולה לפגוע בנרתיק ולגרום לפצעים ודלקות באזור. בנוסף, היחלשות הרצועות וצניחתו של הרחם יכולים לגרום לצניחה של איברים אחרים, כמו שלפוחית השתן. אם את מרגישה כאב כלשהו בנרתיק או באגן לאחר לידה, ובכלל, רצוי ללכת להיבדק אצל רופא. גם אם קראתן ושמעתן שכאבים לאחר הלידה זה נורמלי ותקין (זה נכון). אם מדובר בתופעה כמו צניחת רחם, כדאי לטפל בה כמה בהקדם, ולעצור אותה כל עוד מדובר בצניחה קלה.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!