עצירות וכאבי בטן אצל תינוקות – טיפול אלטרנטיבי

עצירות וכאבי בטן אצל תינוקות הם בעיה שכיחה. הגוף מייצר פסולת וכאשר גופנו מאוזן, עוברת הפסולת שהגוף מייצר דרך מערכת העיכול בצורה סדירה. לעיתים, מעבר הצואה איטי יתר על המידה ומצב זה מכונה עצירות. עצירות אצל תינוקות ובכלל, היא קושי במעבר הצואה או עצירה מוחלטת של הצואה. אצל תינוקות מערכת העיכול רגישה מאוד ועדיין לא מפותחת מספיק ולכן עצירות הנה תופעה שכיחה.

ברפואה הסינית רוב הבעיות אצל תינוקות יונקים נובעות ממערכת עיכול חלשה וגם אם אין קשר ישיר בכל טיפול נחזק במקביל את מערכת העיכול בטיפול בתינוק. מרגע הלידה אנו עוקבים אחר מצב היציאות של התינוק, כולל צבע וריח הצואה כמדד להתפתחות תקינה ובריאות טובה. יש הבדל בצבע ומרקם הצואה בין תינוק יונק לתינוק הניזון מתרכובת מזון, צואה אצל תינוק יונק לרוב בצבע צהוב- חרדל ובמרקם נוזלי לעומת תינוק הניזון מתרכובת מזון שצבע הצואה שלו לרוב חום והמרקם כדייסה סמיכה.

אצל תינוקות, עצירות היא מצב לא נעים ומטריד היכול לנבוע ממספר סיבות, הנפוצה שבהן היא תזונה לא נכונה. תזונת האם המניקה חשובה ביותר, תזונה אשר תכלול שתיית מים ולא מיצים ממוגזים, אכילת ירקות ופירות, מרקים, דייסת שיבולת שועל ומאכלים עם סיבים. תינוק אשר לא יונק אפשר אפשר לנסות לשנות את הפורמולה אשר הוא לוקח ולנסות פורמולה צמחית.

גורמים לעצירות אצל תינוקות

– סוג המזון, במיוחד אצל תינוק הניזון מתרכובת מזון אשר מכילות חלב פרה שקשה לעיכול.

– מעבר ממזון נוזלי למוצק.

– תוספת ברזל.

– חוסר בסיבים תזונתיים.

– בעיות רגשיות.

כיצד נזהה שהתינוק סובל מעצירות? בכי רב, כאבי בטן, ילד מתפתל, ירידה בתדירות היציאות, בכי עם פנים אדומות, מאמץ רב ביציאה, סימני דם בחיתול או במגבון, יציאה משחתית, יציאה בצורת גללי עזים.

 

טיפול סיני לעצירות אצל תינוקות

לרפואה הסינית יש הרבה מה להציע בבעיות של מערכת העיכול ובפרט בעצירות. בראייה הסינית מתייחסים לעצירות כעודף וחום, זהו המצב הנפוץ או חוסר וקור.

 

עודף וחום

חום יבש הנו מצב של עצירות עם צואה יבשה,ישנו חום הנובע מחוסר נוזלים והזנה או חום מלא בקיבה ובמעי הגס.

 

קור וחוסר

האנרגיה בקיבה לא זורמת מספיק חזק וצריך לחזקה, ללחלח מעיים ולהניע. קור יוצר כווץ בגוף ולכן הצואה לא יוצאת והתוצאה היא: עצירות.

 

עיקרון הטיפול הסיני

לסלק חום או לחזק ולחמם, תמיד נניע מעט ונלחלח.

כלי אבחנתי ברפואה הסינית הוא הדופק, נחוש את הדופק של התינוק, הדופק נותן לנו כלי יעיל למצב הגוף, סריקת מערכות של הגוף.

 

מהלך הטיפול

דיקור ללא מחטים. בעזרת כלים נעימים למגע אנו מגרים את נקודות הדיקור שבחרנו, שיטה זאת נקראת שונישין והיא שיטה בטוחה, מרגיעה ומביאה לריפוי, אנו משתמשים בה כשנרצה לטפל בעצירות בתינוק. דיקור נקודות בגוף אשר ייגרמו לשיפור עד העלמת התסמינים, המחטים הנם מחטים דקיקות ועדינות המיועדות לתינוקות, אלו אינן המחטים אשר מדקרים מבוגרים וגם טיפול זה עוזר מאוד כשיש עצירות בתינוק.

ישנם מקרים שנרצה לשלב בטיפול בעצירות צמחי מרפא סיניים. הצמחים מגיעים באבקה אשר ניתן לשים בבקבוק, דייסה, וכדומה. הצמחים הנם באישור משרד הבריאות, בעלי תקן GMP, והכנתם כשרה, הם אינם מכילים כימיקלים, רעלים או הורמונים. חשוב לציין שצמחי מרפא סיניים המטפלים בעצירות יינתנו לאחר אבחון הנעשה על ידי מטפל סיני שהוכשר לכך. צמחים סיניים יעילים מאוד במצבים של עצירות, במיוחד בקרב תינוקות הסובלים מעצירות. טיפ קטן, שמן מנדרין ושמן הל הנם שמנים הטובים למערכת העיכול ומתאימים לקטנטנים, ניתן למהול אותם בשמן בסיס, כגון שמן שקדים ולמרוח על הבטן בכוון השעון.

 

נכתב ע”י דנית כהן חלפון, מטפלת ברפואה סינית ודיקור.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!