אב ב"משרת אם"

משרת אם – בעד ונגד

לאחר שאת יולדת, אחד מהדברים העיקריים שמעסיקים אותך היא לא רק השאלה “האם לחזור לעבודה?”, אלא גם השאלות: “האם לחזור לאותה עבודה? ואם כן, אז מתי, והאם לעבור למשרת אם?”. לפי החוק היום במדינת ישראל, חופשת לידה בתשלום הינה למשך 3 חודשים, כאשר לאחר מכן האישה יכולה לחזור למקום עבודתה או לעבוד במקום אחר במשרת אם. למרות שיותר ויותר אבות החלו לקחת חופשת לידה, או לצאת מוקדם כדי להיות עם הילדים, עדיין משרה חלקית עם שעות עבודה גמישות נקראת “משרת אם”. משרה זו מיועדת לאותן אימהות אשר רוצות לעבוד פחות, בשביל להיות עם הילדים או לעבוד מהבית.

 

מטרתה של משרת אם

אב ב"משרת אם"

אב ב”משרת אם”

ברוב מקומות העבודה, בעיקר בארגונים הגדולים, יש משרת אם בתנאים ובחוקים של הארגון, אך אין החוק בארץ מחייב משרת אם בכל מקום עבודה. לכן, לעיתים אימהות לאחר לידה, או עם יותר מילד אחד ובעל שעובד במשרה מלאה, מתקשות למצוא עבודה לאחר הלידה. המטרה של משרת אם היא לאפשר לאישה להיות זמינה לילדיה ולכן לא מדובר במשרה מלאה, אלא בשעות פחותות, בדרך כלל מהבוקר עד הצהריים, שעות שמאפשרות לאם לקחת את ילדיה לגן ולאסוף אותם. משרות אם שנהיו פופולריות לאחרונה הן משרות מהבית – בעיקר כתיבה, עיצוב ועבודות שאפשר לעשות דרך האינטרנט. בחלק מהמשרות ניתנת לאם האפשרות לצאת מהעבודה, לשים את ילדיה במסגרת או לאסוף אותם, ולהשלים את השעות במועד מאוחר יותר, למשל להישאר יום אחד בשבוע עד שעה מאוחרת או להשלים את העבודה לאחר מכן מהבית.

באופן כללי, משרת אם לא תלויה בתחום. כלומר, אין הגבלה בתחום או בנושא בו האם יכולה לעבוד ובאילו שעות. כל עוד המשרה והעבודה מוסכמת על העובדת ועל המעביד, היא יכולה להיות מוגדרת כמשרת אם ולהתאים לאותה אישה מבחינת תעסוקה, עבודה, התקדמות וגם גידול הילדים וזמן משפחתי.

כיום קיימים לא מעט ארגונים שמציעים משרות ועבודות מהבית לאותן נשים אשר מעוניינות להישאר בבית ולטפל בתינוק לאחר הלידה, משרות אם בשעות גמישות. למרות זאת, יש לקחת בחשבון שלמרות שישנן משרות-אם, לא כל מעסיק מחויב להן ולעיתים את תצטרכי לבוא לקראת מקום העבודה או לוותר על אחד מהדברים. ישנן נשים הבוחרות להתפטר ולגדל את הילד בבית או לעזוב את מקום העבודה הנוכחי שלהן כדי לעבור לעבוד במשרה אחרת, שמאפשרת להן להיות כמה שיותר בבית. יש לקחת בחשבון שמשרה כזו לאו דווקא תהיה בתחום בו עבדת או שאת רוצה להתפתח בו, ושעבודה בפחות שעות והיעדרות מהעבודה יכולה לפגוע בסיכויים להתקדם, בעיקר בתחום שאת רוצה ואוהבת. במקביל, אימהות שמחליטות לחזור למשרה מלאה ולפתח את הקריירה צריכות לקחת בחשבון שלעיתים זה יכול לבוא על חשבון הילדים והזמן המשפחתי והזוגי.

 

מדוע יש רק משרת אם ואין משרת אב?

במציאות של היום בו שני ההורים עובדים כמה שיותר והילדים נמצאים במסגרות עד מאוחר, המקום למשרת אם נמצא בסימן שאלה. נשאלת השאלה מדוע לא מדובר ב”משרת הורה”?, מדוע אוטומטית אישה שילדה תישאר בבית או תיקח משרה עם תנאים פחות טובים על מנת להוציא את הילדים מהגן, בעוד הגבר ימשיך לעבוד כרגיל?! ואם האב רוצה משרה של פחות שעות בשביל להיות עם הילדים אך באותם התנאים, בעוד האם ממשיכה לעבוד כרגיל, מדוע אין זה אפשרי?

נכון שהאם היא זו שיולדת ונמצאת בחופשת הלידה, אך אין זה אומר אוטומטית שהדבר צריך לפגוע בהתקדמות שלה ובשכר שלה. לכן צריכה להיות האפשרות לאישה לעשות את אותה עבודה בפחות שעות כל עוד היא מסוגלת ועומדת בכך, ובמקביל לגבר צריכה להיות את האפשרות להיות זה שעובד פחות אבל לא בחצי משרה, אלא במשרת אב, שתהיה זהה בתנאים שלה למשרת אם. כל עוד נמשיך לחיות לפי החוקים האלה ולקרוא למשרה “משרת אם”, נמשיך לקבע את מקומה של האם כמטפלת הראשית של הילד, כאשר בימינו אין לכך כבר מקום כלל.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!