עששת אצל ילדים

מניעת עששת אצל תינוקות וילדים

צמיחת שיניים ראשונות אצל תינוקות מלוות בלא מעט תופעות לוואי ולילות בלי שינה, אך גם באושר הראשוני של שן שצמחה ובהבנה שהתינוק גדל ומתפתח. אך מהרגע שהשן הראשונה מבצבצת וצומחת, חשוב מאוד להקפיד על היגיינת השיניים, הן מבחינת הקניית הרגלים טובים לתינוק מההתחלה והן מבחינת שמירה על בריאות הפה והשיניים.

אחת מתופעות הפה שיכולות לפגוע בבריאות השיניים כבר מהופעת השן הראשונה אצל תינוקות היא העששת. עששת היא מחלת שיניים זיהומית שנגרמת על ידי חיידקים המייצרים חומצה בפה ומתחילים להרוס את השן בהדרגה. בשלב הראשון הימצאות החיידקים על פני השן ממיסה את השכבה החיצונית של השן. לאחר מכן, העששת מתחילה לפרק את השן בהדרגה על ידי כך שהיא גורמת ליציאת מינרלים חיוניים מהשן החוצה ובכך נהרסות הרקמות הקשות של השן. עששת שלא מטופלת יכולה לגרום להיווצרות חורים בשיניים ולהרס רב של השן.

 

מניעת עששת

עששת אצל ילדים

עששת אצל ילדים

הרס השיניים על ידי העששת נגרם בעצם על ידי היווצרות חומצות כתוצאה מחילוף חומרים אצל החיידקים הנמצאים על השן וכן מתסיסה של סוכרים. כדי למנוע הופעת עששת אצל תינוקות וילדים, מומלץ לפעול בהתאם להמלצות הבאות:

  1. יש לדאוג לצחצח שיניים כל בוקר וערב, כדי  לוודא את הימצאותם של מספיק מינרלים בפה שיכולים “להילחם” באותם חיידקים היוצרים את העששת. כאשר לא מצחצחים שיניים ולא שומרים על היגיינת הפה, העששת מתפתחת. הרי לרוק אין את היכולת לנטרל חיידקים בכמות גדולה מדי ולאורך זמן ארוך.
  2. יש להימנע מלתת לילדים קטנים ובעיקר תינוקות חטיפים מתוקים מלאים בסוכר, בעיקר להימנע מממתקים וחטיפים דביקים כמו טופי, במבה ובייגלה שנצמדים לשיניים. במידה ולא מצחצחים שיניים, גם לאחר האכילה הנזק ממשיך. הימצאותם של אותם ממתקים בפה לאורך זמן ממשיכה את תהליך היווצרות החיידקים והפגיעה בשיניים.
  3. לתת לילדים לשתות רק מים. לא מומלץ לתת לילדים קטנים שתייה ממותקת, מכיוון שמעבר לכמויות הסוכר שיש בהם, הם מכילים לרוב גם חומצות שפוגעות אף הן בשיניים. מומלץ לתת לתינוקות וילדים מים בלבד או לחילופין – מיץ פירות טרי.
  4. אין לתת לתינוק בקבוק בשכיבה. נתינת בקבוק בשכיבה לפני השינה עלול להעלות את הסיכוי להיווצרות עששת, מפני שבלילה הפה אינו פעיל וישנה ירידה בפעילות של בלוטות הרוק. לכן הסיכוי לפגיעה בשיניים עולה במהלך הלילה, זו הסיבה שלא מומלץ להשכיב תינוק לישון עם בקבוק.

 

איך שומרים על היגיינת הפה אצל תינוקות וילדים ומונעים עששת?

  1. בחרו משחת שיניים שמתאימה לגיל התינוק או הילד. כאשר מדובר בילד שכבר מבין, בחרו איתו את משחת השיניים כדי שיתחבר וירצה לצחצח שיניים איתה. במידה ומשחת השיניים לא טעימה לו או חריפה מדי, הוא פחות ירצה לצחצח שיניים. לכן, וודאו שמדובר במשחת שיניים שמתאימה לגיל הילד מבחינת ריכוז של פלואוריד, אשר מטרתו לשמור על השיניים, בנוסף בדקו שמשחת השיניים גם טעימה לילד.
  2. את השיניים מומלץ לצחצח כבר מהופעת השן הראשונה. כאשר הפה מתמלא שיניים, יש לצחצח כל בוקר וכל ערב ורצוי גם לאחר אכילת ממתקים דביקים, על מנת להוציא את שאריות הממתק מהפה.
  3. כאשר מתחילות לצמוח שיניים יש להתחיל לקחת את התינוק לביקורת תקופתית קבועה אצל רופא שיניים.
  4. יש לעזור לילדים לצחצח את השיניים עד גיל שמונה ולהנחות אותם כיצד לעשות זאת נכון.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!