מחלת שריטת החתול אצל תינוקות וילדים

מחלת שריטת החתול

כאשר מגדלים תינוק בסביבת בעלי חיים יש לוודא שבעל החיים בריא, מטופל כראוי ומחוסן. ישנן מחלות זיהומיות שעוברות מבעלי חיים לבני אדם כדוגמת מחלת שריטת החתול. מחלת שריטת החתול היא סוג של מחלה זיהומית אשר מועברת על ידי שריטה או נשיכה של חתול, אך יכולה גם לעבור דרך הרוק שלו במידה וליקק פצע פתוח.

הורים רבים מגדלים את הילדים שלהם בסביבת בעלי חיים כמו כלבים וחתולים ועוד חיות בית או אפילו חיות משק וזה בסדר ואפילו רצוי. מחקרים מראים שילדים שגדלים עם חיות הם הרבה יותר חברותיים, אכפתיים, וגם פחות פחדנים. אך מעבר ליתרונות של גידול תינוקות וילדים עם חיית בית, יש גם מספר חסרונות ודברים שיש לשים לב אליהם, על מנת למנוע מחלות כאלה ואחרות.

חשוב להקפיד על הבריאות והניקיון של אותן חיות הנמצאות בסביבתכם ובסביבת הילדים, אחרת הן יכולות להדביק תינוקות ואפילו נשים בהריון במחלות זיהומיות, שעלולות להוביל לחולי ותגובות לא נעימות ואף מסכנות.

חתלתולים הם מתוקים וחמודים, וחתול הוא אחד מחיות הבית הנוחות ביותר אך הוא יכול להיות מסוכן במידה רבה אם לא מטפלים בו כמו שצריך ולהעביר מחלות זיהומיות ומדבקות (כמו לדוגמה חיידק הטוקסופלסמה שמועבר דרך צואת חתולים ומסוכן ביותר לנשים בהריון). לגורי חתולים יש יותר חיידקים מאשר לחתולים בוגרים, הם נושאים את חיידק ה-Bartonella Henselea ברוק שלהם ובציפורניים שלהם. החיידק יכול לעבור אפילו דרך פרעושים ופשפשים במידה והחתול לא רוסס בהתאם נגד פרעושים.

 

אבחון מחלת שריטת החתול

מחלת שריטת החתול אצל תינוקות וילדים

מחלת שריטת החתול אצל תינוקות וילדים

במידה והיה קשר ישיר עם חתול, בעיקר אם מדובר בחתול שלא שלכם והוא נשך או שרט את הילד, יש לקחת לבדיקה רפואית ולעדכן את הרופא בעניין. גם אם לא אובחן דבר לאחר הבדיקה הראשונית, יש לעקוב אחר תופעות הלוואי והסימנים אצל התינוק או הילד ולחזור לרופא במידת הצורך. הבדיקה שתבוצע לרוב היא בדיקת דם לגילוי נוגדנים לחיידק וגם תרבית מקשר הלימפה.

הסימנים למחלת שריטת החתול:

  1. כיומיים שלושה לאחר הנשיכה או השריטה, יופיעו במקום פצעים מוגלתיים ושלפוחיות.
  2. בשבוע הראשון ולמשך שלושה שבועות לאחר מכן, תהיה הגדלה ונפיחות של בלוטות הלימפה באזור בו התבצע ההדבקה. במצב כזה ניתן לקחת תרבית מאותה בלוטת לימפה.
  3. כתוצאה מההדבקה במחלת שריטת החתול, עלולים להופיע תסמינים אצל הילד המאפיינים שפעת – חולשה, חום גבוה, כאבי ראש, כאבי פרקים וכאבי גרון המלווים בחוסר תיאבון.

במידה ומערכת החיסון חזקה ומתפקדת, המחלה חולפת לאחר כחודש. אך יש לקחת בחשבון שבלוטות הלימפה עלולות להישאר גדולות ורגישות עוד מספר חודשים לאחר חלוף המחלה, לכן לקיחת תרבית חשובה ביותר. אצל תינוקות וילדים ואצל אנשים עם מערכת חיסון חלשה או כושלת, המחלה עלולה לגרום לגידולים בעור, באיברים פנימיים שונים ואף לפגוע בכלי הדם. המחלה עלולה להחמיר ולגרום לסיבוכים ולכן מאוד חשוב לאבחן אותה בזמן ולטפל בהתאם. במידה והשריטה, הנשיכה או הליקוק של החתול התבצע קרוב לעין, עלולה להתפתח דלקת הלחמית קשה במיוחד אשר תוביל להתנפחות בלוטות הלימפה באזור הצוואר.

 

כיצד מטפלים במחלת שריטת החתול?

כאמור, במידה ומי שנדבק במחלה הוא בעל מערכת חיסון חזקה ומתפקדת, המחלה תחלוף מעצמה לאחר כחודש ללא טיפול מיוחד. ניתן להקל על תופעות הלוואי על ידי מתן תרופות להורדת החום ושיכוך כאבים. במקביל, חשוב לשמור על היגיינה ועל ניקוי של הפצעים על מנת למנוע זיהום. במידה ומי שנדבק במחלה הוא תינוק או ילד, או מישהו בעל מערכת חיסונית שלא מתפקדת כראוי, יש לתת טיפול אנטיביוטי למספר ימים ולעקוב אחר תהליך ההחלמה.

אין זה אומר שלא ניתן לגדל חתולים בקרבת תינוקות וילדים ואין זה אומר שצריך להרחיק את הילדים לגמרי מחתולים, אבל חשוב לחסן את החתולים, לשמור על ההיגיינה שלהם, כולל אזור המחיה שלהם ובעיקר איפה שהם עושים צרכים. כמו כן, צריך לוודא שהחתולים אינם שורטים או נושכים את התינוק או הילד (או אתכם), ואם כן לגשת לבדיקה רפואית בהקדם האפשרי.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!