האם חלב בריא לתינוק ולנו?

מוצרי חלב – יתרונות וחסרונות לבריאות התינוק והילד

חג השבועות העלה סוגיה שכבר בעבעה מתחת לפני השטח לא מעט זמן – האם חלב הוא בריא? יותר ויותר משפחות נוטות לצרוך פחות מוצרי חלב מסיבות בריאותיות או אידאולוגיות, אך בגנים ובבתי הספר עדיין מלמדים את הילדים שהחלב הוא אחד המוצרים הטובים ביותר עבורנו. הוא מחזק את העצמות ואת השיניים והוא בריא. האם באמת חלב הוא טוב עבורנו?!

החלב הוא תמהיל של שמן ומים עם חלבונים ,סוכרים, ויטמינים ומינרלים. התמהיל משתנה מיונק ליונק, שהרי חלב הוא נוזל שנוצר אצל נקבות היונקים ומשמש כמקור האכלה לוולד. אימהות מניקות את ילדיהן כתזונה יחידה בחצי השנה הראשונה לחייהם, כך גם כל נקבת יונק משתמשת בחלב שלה על מנת להניק את הוולד שלה בתמהיל חלב שנוצר במיוחד עבורו ומתאים לו.

בני אדם החלו לצרוך את חלב הבהמות לאחר שהחלו לגדל אותן וגילו שניתן לחלוב אותן ולצרוך את החלב שלהן. שנים רבות טענו שהחלב הוא בריא וטוב עבורנו, עם זאת במהלך השנים צצו מחקרים שהראו שרוב האנשים רגישים ללקטוז, שהוא הסוכר המצוי בחלב, בצורה מסוכנת ומשמע הדבר שאין בני האדם נועדו לצרוך את החלב שמייצרות חיות אחרות.

האם חלב בריא לתינוק ולנו?

האם חלב בריא לתינוק ולנו?

בשנים האחרונות, עם הזרם הטבעוניות שמתחזק, רבים האנשים שטוענים שהחלב של החיה נועד לתינוק שלה בלבד, כמו שהחלב של האם נוצר לתינוק שלה בלבד ואסור לנו לגזול אותו ממנה וממנו. לכן נמנעים אותם אנשים מלשתות חלב ולצרוך מוצרי חלב כלשהם, אלא רק תחליפי חלב. עם זאת, מדובר עדיין באחד ממוצרי הצריכה המועדפים ביותר על בני האדם בתרבות המערבית ונתוני הצריכה נמצאים בעלייה מתמדת, בעיקר במדינות הניזונות מסוגים שונים של גבינות ובמדינות בהן צורכים קפה בכמויות גדולות במיוחד.

כאשר מדובר בתינוקות וילדים, ההמלצה היא הנקה בלעדית של חלב אם עד גיל חצי שנה וגם כאשר התינוק מתחיל לאכול מוצקים אין לאפשר לו טעימות של מוצרי חלב לפני גיל תשעה חודשים. יש להתחיל במוצרי חלב לא ממותקים ואין לתת לתינוק לשתות חלב ניגר לפני גיל שנה. יש רופאים ומטפלים אשר טוענים שהחלב מגביר ליחה ומפריע לעיכול ולדרכי הנשימה ואף עושה גזים, לכן יש להימנע מלתת מוצרי חלב כלל לתינוקות וילדים אלא רק תחליפי של חלב.

 

צריכת מוצרי חלב – יתרונות וחסרונות

לפני צריכת מוצרי החלב חשוב לדעת מהם היתרונות והחסרונות של אותם המוצרים:

יתרונות צריכת מוצרי חלב

  1. בחלב חלבונים בעלי ערכים תזונתיים גבוהים שמעשירים את התפריט.
  2. החלב מכיל סידן, אשר חשוב מאוד לבניית העצמות והשיניים בגופנו.
  3. חלב מכיל ויטמינים מקבוצת ויטמין B, שהינו חשוב מאוד להתפתחות.
  4. החלב תורם לאיזון לחץ הדם בגוף.

 

חסרונות צריכת מוצרי חלב

  1. חלק גדול מהאוכלוסייה רגיש ללקטוז שהוא בעצם הסוכר של החלב. הרגישות יכולה לבוא לידי ביטוי באי-נוחות קלה לאחר אכילת מוצרי חלב, עד כדי גזים וכאבי בטן ואף שלשולים חריפים.
  2. מרבית מוצרי החלב הם בעלי אחוזי שומן גבוהים, לכן אכילה של כמויות גדולה שלהם תגרור עלייה במשקל. בגלל שמוצרי חלב טעימים לרוב האנשים, הם משולבים כמעט בכל ארוחה.
  3. רוב מוצרי החלב, בעיקר יוגורטים למיניהם ומשקאות ממותקים, מכילים תוספת סוכר שגם משמין וגם מזיק לבריאות.
  4. מחקרים מראים שהחלב תורם לעלייה בחומציות של הדם שגורם לבריחת סידן, מה שבעצם הפוך ממה שלימדו אותנו לאורך כל השנים וחינכו אותנו לכך שחלב טוב לבנייה וחיזוק של העצמות…

בשורה התחתונה, כל אדם יחליט עבורו אם הינו מעוניין לצרוך מוצרי חלב או לא, אך חשוב לדעת מהם היתרונות והחסרונות של מוצרי החלב, וכן לצרוך אותם במידה, כמו כל דבר אחר.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!