ליווי התפתחותי

לאחרונה פורחת בשוק המגמה של אבחון תינוקות כבר במהלך השנה הראשונה לחייהם. בתור אמא לארבעה, שהתוודעה עמוקות למשמעות של המושג “ליווי התפתחותי לתינוק” רק כאשר הקטנה שלה כבר הייתה מעל גיל שנה, אני בטוחה שגם אצלך עברה לא פעם המחשבה “למה לחפש בכוח בעיות ?”, “כל תינוק והקצב שלו” או “הרי בסופו של דבר כולם ילכו – אז מה הסיפור ?”למה לעשות בכלל לאבחן? למה צריך ליווי התפתחותי?

התרומה הגדולה של ליווי התפתחותי כבר במהלך שנתו הראשונה של התינוק נובעת קודם כל מההבנה שלא סתם ניתנה לתינוק שנה שלמה של התפתחות עד שהוא בשל לעמוד עצמאית ואחר כך להמשיך ללכת ביציבות. כמו כן, לשלבים אותם צריך התינוק לעבור עד אשר יוכל ללכת יש חשיבות וחוקיות קבועה ולרוב, כמו אצלנו המבוגרים, כאשר נמנעים מלעשות משהו ומנסים לעקוף אותו בדרכים שונות הדבר יעיד על קושי.

אחד מילדיי סובל מאסתמה קשה מאוד כבר מגיל ארבעה חודשים. למעט אותה מחלה, הוא התפתח, כמו שאומרים “לפי הספר” – כאן נשאלת השאלה מה זה לפי הספר ? בעיניי, כאמא שבזמנו עדיין לא הייתה “מלווה התפתחותית”, “לפי הספר” הכוונה הייתה שהוא שכב על הבטן, התגלגל מהבטן לגב ומהגב לבטן, זחל גחון, שש וכן הלאה… למה אני מספרת לכם את זה ? כי לימים, כאשר גדל, והגיע לגיל ארבע התחילו להתגלות קשיים מוטוריים שונים במוטוריקה הגסה (קפיצות, טיפוס ועוד) והעדינה (ציור, כתיבה וכדומה). היום, לאחר שלמדתי ליווי התפתחותי, אני יודעת  שכאשר הלכתי לטיפת חלב, ומישהו שם לא רק היה שואל אותי האם הילד כבר מתהפך, זוחל וכו’, אלא היה גם יודע לשואל “כיצד”, קשיים רבים איתם התמודדתי, היו נמנעים לחלוטין.

אסביר זאת יותר במפורט: ילד אשר חולה באסתמה מתקשה לנשום וכתוצאה מכך כל הפלג המרכזי של גופו, דהיינו אזור החזה והבטן, עשוי להיות נוקשה יותר, דבר אשר יגביל את תנועתו. התנועתיות של פלג הגוף המרכזי, מסייעת לנו לייצב את עצמנו במרחב. כאשר זאת נפגעת גם היכולת של המוטוריקה הגסה והעדינה נפגעת. היום אני מכה על חטא (למרות שלא בוכים על חלב שנשפך…) בכך שבני היה ידוע כחולה אסתמה הוא היה “מועד”, אם רק היה מי שיסתכל על אופן ההתהפכות והזחילה שלו ביתר דיוק, היה נחסך ממנו הרבה תסכול (למרות שהיום אני גם יודעת, שהיכולת להתמודד עם קשיים בהצלחה, רק בונה ומחזקת את הביטחון העצמי של הילד, ומכאן השמים הם הגבול).

כל האמור לעיל נכון גם לתינוקות בריאים. יש גורמים רבים, בניהם מנח הרחם בו היה התינוק והסביבה ההתפתחותית בה נמצא התינוק, היכולים להשפיע על אופן התפתחותו. אם יהיה מי שידע להסתכל, ולא רק על מה מבצע התינוק, אלא כיצד הוא מבצעזאת, היינו יכולים למנוע מילדנו קשיים והתמודדויות עתידיים מיותרים. במילים אחרות, הרבה יותר קל להקנות הרגלים נכונים מאשר לעקור הרגלים מוטעים! המטרה של ליווי התפתחותי ואבחון תינוקות כבר במהלך שנתם הראשונה, היא לא לחפש קשיים, אלא למנוע אותם ולאפשר לתינוק ללמוד ולהיבנות מהתמודדויות אמתיות ולא מקשיים מיותרים.

נכתב ע”י איילת דה-לוי, מדריכת ליווי התפתחותי.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!