לידה בתנוחה שאינה טבעית

לידה בתנוחה לא טבעית והפרדת האם מהתינוק

עם כל ההתקדמות שעברנו בשנים האחרונות מבחינת הרפואה, נגישות המידע וחופש הבחירה, דווקא בלידה עצמה ולאחריה מתרחשים שני דברים שנחשבים לפחות טבעיים, ואפילו הכי לא טבעיים שיש. נשים רבות מתלוננות על הדרך שבה מחייבים אותך ללדת ברוב בתי החולים – לידה בתנוחה לא טבעית כשאת שוכבת על הגב מחוברות למכשירים, ועל העובדה שלוקחים את התינוק מהאם ישר אחרי הלידה. לשני אלה אני רוצה להתייחס בהרחבה.

 

לידה בתנוחה לא טבעית ליולדת

לידה היא אחד הדברים הכי טבעיים שגוף האישה עובר. כן, זה כואב וזה קשה, אבל זה טבעי והגוף של האישה בנוי בצורה כזו שהוא יכול להתמודד עם הטראומה שעוברת עליו, גם פיזית וגם נפשית. שנים על גבי שנים נשים ילדו בכריעה, בישיבה, בעמידה ובכל דרך אפשרית שהיתה להן טבעית שהגוף אפשר להן. עם התפתחות הרפואה המודרנית וכשהלידות עברו ברובן ללידות בבתי חולים (למרות שיש יותר ויותר מקרים של לידת בית בשנים האחרונות, וזו אחת הסיבות), הלידה עצמה הפכה להליך פחות טבעי. אמנם יותר נח ויעיל עבור הצוות הרפואי ליילד את האישה בשכיבה על הגב, אבל בטח ובטח פחות נח ונכון עבור האישה.

כאשר אישה יולדת בבית החולים, רוב הסיכויים שבהלך הלידה ישכיבו אותה על גבי המיטה ויחברו אותה למוניטור שיבצע מעקב אחר הצירים ואחר מצב העובר. את תהליך הלידה הפעילה היא תעבור בשכיבה על הגב עם רגליים מפושקות, כאשר כל אישה שעברה את התהליך יודעת שזו תנוחה פחות נוחה ללדת בה. כמובן, שאם ישנה מצוקת עובר או שיש צורך לעקוב ולנטר אחר הצירים על מנת לפקח על האם ועל התינוק שעומד להיוולד, יש להישמע להוראות הצוות הרפואי. אך נשאלת השאלה, במידה והכל תקין והלידה מתרחשת כמו שצריך, מדוע היא אינה יכולה להתרחש בצורה הטבעית ביותר שיש?

לידה בתנוחה שאינה טבעית

לידה בתנוחה שאינה טבעית

להגביל את האישה למיטה, בתנוחה שאמנם נח ליילד את התינוק בה, אך מאוד לא נוחה עבור היולדת ואף עלולה לגרום ללחץ על חבל הטבור ולהקשות על האישה ללדת, היא בעייתית מהרבה בחינות. הרבה נשים מתארות את הלחץ של הלידה עצמה כלחץ דווקא בעכוז, ואפילו המיילדת אומרת בשלב כלשהו ש”כאשר את מרגישה צורך עז ללכת לשירותים – תלחצי”. עכשיו תחשבו רגע על הסיטואציה. האם היתם יכולים ללכת לשירותים עם לחץ כזה אדיר כלפי מטה, כאשר אתם שוכבים על מיטה עם רגליים מפושקות? סביר להניח שלא. ובכל זאת, מכיוון שהרופאים רוצים להיות בשליטה על כל מה שקורה במהלך הלידה והסיבות לכך הן ברורות, להגן על חיי האישה ועל העובר, רוב הלידות מתקיימות בצורה כזו.

לאחרונה נשים רבות החליטו לוותר על האופציה של לידה בשכיבה על הגב, והחליטו ללדת בתנוחה שנוחה להן. כלומר בחצי ישיבה, באמבטיית מים, בכריעה, ואפילו בעמידה על ארבע. כך, בתנוחות האלה, טבעי יותר לגוף האישה להתמודד עם הלידה ולתינוק להיוולד, אך לצוות הרפואי קצת יותר קשה. עם זאת, יותר ויותר בתי חולים מאפשרים כיום (ואפילו בתשלום…) את מה שאמור להיות לידה טבעית – ללדת ללא מזרזים, ללא משככי כאבים ובתנוחה הנוחה לך. השאלה הנשאלת היא למה ברירת המחדל היא דווקא שכיבה על הגב, כאשר היולדת מחוברת למכשירים?!

 

הפרדת האם מהתינוק רגע לאחר הלידה

הדבר השני והלא טבעי הוא הפרדת האם מהתינוק מיד לאחר הלידה. כמובן ששוב, מדובר על מצב תקין שבו האם עברה את הלידה בשלום והעובר נולד בריא ושלם ללא מצוקה, ואין באמת שום סיבה לקחת את היילוד ישר מהאם. הרי הכי טבעי לתת לאמא להתחבר לתינוק שרק נולד, אז מדוע לא להניח אותו עליה ולתת לו לנסות לינוק לראשונה, דבר שתינוקות מיד אחר היוולדם עושים טבעית אם מניחים אותם קרוב לשד אימם, ולתת לו להכיר את אימו מחוץ לרחם ולשניהם להתאחד. עם זאת, ברוב בתי החולים בארץ, אם לא בכולם, זמן קצר לאחר הלידה לוקחים את התינוק מאימו, מעבירים אותו לתינוקייה, בה ירחצו ויחתלו אותו לראשונה יעבירו אותו סדרה של בדיקות. הפעם הבאה שאימו תראה אותו תהיה כעבור כמה שעות כשהוא כבר לבוש נקי, וממש תינוק.

גם בתחום זה נשים החלו לזעוק ולטעון שאין הדבר טבעי, ולכן בתי חולים רבים מאפשרים ביות מלא והשארת התינוק עם האם מיד לאחר הלידה. כמו כן, את יכולה לבחור בתכנית הלידה שלך אם את רוצה שיחתכו ישר את חבל הטבור או ישהו את החיתוך שלו, אם תרצי להניק כבר בחדר לידה לראשונה, ואם את מאשרת שירחצו אותו מיד כאשר הוא מגיע לתינוקייה. מוזר מעט שאנו צריכות לאשר ולחתום על דברים שאמורים להיות החלטה ראשונית ובלעדית שלנו, אשר נלקחת מאיתנו בשם הרפואה.

שוב אני אדגיש, הצוות הרפואי בחדר הלידה הוא זה שאחראי ועוקב ומודע למצב היולדת והעובר לאורך כל הלידה, וכמובן שאם יש מצוקה עוברית או חלילה בעיה בלידה עצמה, ההחלטה היא של הצוות הרפואי בלבד, והאחראיות היא עליו. אך במידה ומדובר בהריון תקין, וזו היא זעקת הנשים לאחרונה ובצדק, אין סיבה לא לתת לאישה ללדת בצורה הטבעית והנוחה ביותר עבורה ולהשאירה עם התינוק מיד לאחר הלידה. כמו הרבה דברים שקורים עם התקדמות הרפואה והעולם המודרני והמערבי, אנחנו שוכחים את מה שטבעי ונכון עבורנו ועבור הגוף שלנו, וחבל.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!