חינוך ירוק. לחנך את הילדים לשמירה על הסביבה.

לחנך את הילדים לשמירה על הסביבה

חינוך מתחיל מהבית, וכך גם חינוך לשמירה על הסביבה. אנחנו מלמדים את הילדים שלנו על סבלנות וסובלנות, קבלת האחר, אדיבות ונדיבות, וכמובן מדגימים להם איך להתנהג בחוץ, בעולם הגדול. כל דבר שאנחנו עושים ואומרים עובר הלאה, לילדים שלנו. גם אם אנחנו בטוחים שהם לא מבינים (והם מבינים הכל), וגם אם אנחנו חושבים שהם לא ראו, הם ראו והם הבינו. לכן, כמו בכל דבר, כאשר אנחנו רוצים לחנך את הילדים לשמירה על הסביבה, חשוב שאנו ניתן דוגמה אישית.

חינוך ירוק מתחיל בבית

חסכון במים – ישראל מתייבשת

מאז ומתמיד מלמדים אותנו כמה מעט מים יש לנו בארצנו הקטנטונת, וכמה חשוב שכולנו נחסוך במים. מכיוון שכולנו עוד רוצים להנות מהכינרת עוד שנים רבות, חשוב שנחסוך במים. איך מלמדים את הילדים כמה זה חשוב? הופכים אותם לחלק מרכזי בחיסכון במים:

  • מקלחת במקום אמבטיה. הקטנה שלי שונאת מקלחת. מה עשיתי? קניתי גיגית קטנה שאני שמה בתחתית המקלחת והיא עומדת בפנים. אני מקלחת אותה, והמים זורמים לגיגית בה היא עומדת. כך היא נהנית גם ממקלחת וגם מאמבטיה, ואנו חוסכים במים.
  • מצחצחים שיניים? בנתיים סוגרים את המים! זו לא סתם פרסומת. בכל פעם שאנחנו מצחצחים שיניים אני עוברת איתם על השלבים: שמים משחה ומצחצחים את השיניים, סוגרים בינתיים את הברז. פותחים את הברז לשטוף את הפה ואת המברשת, וסוגרים מיד חזרה.
  • שוטפים ביחד את הרכב. מדובר בפעילות מאוד כייפית ואפילו די ספורטיבית לילדים. כמובן שמשתמשים בדלי ולא בצינור ומסבירים להם את החשיבות של שימוש בדלי לעומת צינור לרחיצת הרכב.
  • משקים ביחד את הגינה. אפשר לצייר שעון ולסמן בו את השעות שמותר להשקות את הגינה ובאילו ימים. בימים ובשעות שתואמים לשעון, יוצאים החוצה, משקים ביחד את הגינה ואת העציצים. אפשר אפילו למחזר בקבוקים ולהכין משפכים מבקבוקי פלסטיק ריקים ולקשט אותם ביחד.

 

מיחזור

אמא שלי לימדה אותי לא לזרוק כמעט כלום לפח. כל דבר יכול לשמש לדבר אחר. לכן, זה לא נדיר למצוא אצלי על מתקן ייבוש הכלים גם קופסאות שימורים ריקות ואריזות יוגורט שטופות בין הכלים השונים. מה אני עושה איתם?

  • ממיינת. את מה שבאמת אין לו שימוש וצריך לזרוק, אני דואגת למיין. במטבח תלויות שלוש שקיות: אחת לקרטון ונייר, אחת לבקבוקי פלסטיק ואחת לזבל רגיל. אפשר וצריך ללמד את הילדים מה לזרוק בכל שקית. כאשר בן זוגי הולך לרוקן את הבקבוקים לפח המחזור, הוא לוקח איתו את הבן הבכור. זה טיול יחד וגם משחק כייפי, לנסות לקלוע את הבקבוקים והפקקים לחורים המתאימים במתקן המחזור.
  • עבודות יצירה. אין סוף לרעיונות שאפשר לעשות מקופסאות שימורים וקרטונים ישנים. החל מלקשט בקבוקים ולשחק איתם באולינג’ ועד עיסת נייר מנייר עיתון. לא חסרים רעיונות מקוריים קלים וכייפיים במיוחד לפעילות יצירה ירוקה משותפת עם הילדים.

 

מה למדת בגן היום, ילד ירוק שלי?

חינוך ירוק. לחנך את הילדים לשמירה על הסביבה.

חינוך ירוק. לחנך את הילדים לשמירה על הסביבה.

כיום יש מודעות מאוד גדולה במערכת החינוך לנושא של מודעות לסביבה וחינוך לסביבה ירוקה. חשוב מאוד לתת לילדים במה, להקשיב להם ואפילו ללמוד מהם. צרכנות ירוקה קשורה להכל, לאוכל, להגיינה, ומעודדת צרכנות נבונה. כאשר עושים קניות לבית הספר, אפשר ורצוי לקנות מחברות מנייר ממוחזר. מדובר במחברות איכותיות ולא יקרות. חשוב גם ללמד את הילדים לכתוב בשני הצדדים של הדף, וכך לבזבז פחות נייר. זה תופש גם לגבי ציורים, אצלנו בבית מציירים על דפי טיוטה, משני הצדדים כמובן.

עוטפים ספרים ומחברות? לא חייבים להוציא כספים על ניירות עטיפה מהודרים ויקרים. אפשר לעטוף את הספרים ואת המחברות משלל חומרים זמינים שיש בבית – נייר עיתון, ציור שציירנו, בד (סדין ישן, מפה שהתלכלכה והתכוונו לזרוק). אפשר אפילו לעטוף בנייר עטיפה פשוט ולקשט עם מדבקות, קישוטים מסול ועוד חומרי יצירה זולים ופשוטים.

 

מה זה משנה מה יש בסנדויץ, העיקר שיש שק מפית!

כמובן שדבר לא מעניין את הילדים כמו מה אמא מרחה להם היום בסנדוויץ’. תתפלאו, אבל גם פה אפשר להחדיר להם מודעות ירוקה. את הכריכים עוטפים בניילון נצמד מתכלה, ומכניסים לתוך שקית נייר. למי שרוצה להשקיע אפשר לקנות מפית רב פעמית עם שם הילד, ואפשר גם להכניס את הכריך לתוך שק-מפית, שקית בד רב פעמית מקושטת שתשמש אותם לכל השנה ולא תיזרק לפח אחר כל ארוחה.

הסבירו לילדים, שתפו אותם, תתנו להם תחומי אחריות ‘ירוקים’ בבית (מי אחראי על המחזור, מי משקה את הגינה…), וכך תגדילו את תחושת השייכות של הילד וכן את תחושת המשמעת בנושא ובכלל. גם חוסכים, גם נהנים, וגם מתנהלים בצורה ירוקה, כי הרי מה שנעשה היום, זה מה שיישאר להם בהמשך.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!