תפרים כתוצאה מקרעים בלידה

להיקרע בלידה – קרע או חתך חיץ בלידה

מעבר ללידה עצמה יש דבר אחד שכל אישה חוששת ממנו וזה להיקרע בלידה. זה נשמע נורא וזה אכן נורא, גם אם את תחת השפעה של אפידורל או משכך כאבים אחר ולא מרגישה את הקרע באותו רגע, לאחר תפוגת השפעת משכך הכאבים התפרים הם לא נעימים, לא נוחים ואפילו כואבים. הסיבה שאישה יכולה להיקרע בלידה היא שמדובר באזור רגיש, שממנו יוצא תינוק לעיתים גדול מדי עבור הפתח, ואם המקום לא גמיש מדי הוא עלול לקרוע טבעית את האזור או לחלופין המיילדת תחליט מראש למנוע קרע טבעי ותבצע חתך חיץ. כך או כך, יאלצו לתפור את האישה לאחר מכן.

נשים רבות מבצעות עיסוי פירנאום או עובדות על לידה פעילה טרום הלידה על מנת למנוע מצב של קרע טבעי או צורך בחתך חיץ, אך לא תמיד זה עוזר ואי אפשר לדעת מה יקרה בלידה עצמה. את התפרים מבצע הרופא עם אלחוש מקומי ע”י מתן זריקה לאזור, גם אם האישה קיבלה אפידורל, על מנת שלא תרגיש את התפירה. התחושה היא כמו בטיפול שיניים – האזור רדום והתפירה עצמה לא כואבת, אך מרגישים אי נוחות ואפילו את התפירה עצמה.

חשוב לציין שלא מיידית חותכים באופן יזום את היולדת, אלא עוקבים ובודקים כמה הפירנאום עומד טבעית בלחץ שמופעל עליו בעת הלידה, אם יש צורך מתערבים על מנת למנוע קרעים עמוקים יותר, אשר יכולים להזיק למקום ואף לפגוע בפי הטבעת. על מנת למנוע זיהומים ודלקות, מאוד חשוב לטפל בתפרים לאחר מכן כדי שיהיה יותר נוח לך לאחר הלידה, כאשר המקום גם ככה רגיש נפוח וכואב. התפרים הם תפרים נמסים, כך שאין צורך להוציאם לאחר מכן ובבדיקה השגרתית של שישה שבועות לאחר הלידה, הרופא יוודא שהם נמסו כמו שצריך ושהאזור מחלים בהצלחה.

 

איך תמנעי קרעים או חתך בלידה?

זה בעיקר תלוי בגמישות של האזור אך גם בגנטיקה שירשת מההורים, גם בתהליך הלידה עצמו וגם בגודל התינוק שעתיד להיוולד. מה שכן, מומלץ משבוע 35 לעשות עיסוי פירנאום לבד או בעזרת בן הזוג, על מנת להגמיש את האזור ולהכינו ללידה המתקרבת.

 

האם יש הבדל בין הקרעים והחתכים?

תפרים כתוצאה מקרעים בלידה

תפרים כתוצאה מקרעים בלידה

ישנם שני סוגים של קרעים וחתכים. חתכים וקרעים שטחיים של האזור, ולעומתם חתכים עמוקים יותר. את התפרים הקלים והשטחיים יעשו לך בחדר הלידה על ידי הרופאה מיד לאחר הוצאת השלייה ולפני שתעלי לחדר ההתאוששות. ההחלמה מהם היא יחסית קלה ומהירה. במקרה של קרעים עמוקים יותר, אשר עלולים לפגוע בשרירים הנמצאים במקום, תדרשי לעיתים אף לניתוח מקומי או פעילות כירורגית מעבר לחדר הלידה. התפירה נעשית על ידי שימוש בחוטים נמסים. התפרים נמסים תוך שלושה ימים בערך ולאחר מכן יש רק לטפל באזור ולהקל על הכאבים ואי הנוחות.

 

איך תטפלי במקום לאחר תפירה?

לצערנו אין יותר מדי מה לעשות ברגע שתופרים אותך, אבל יש כמה דרכים להרגיע את המקום, חוץ מאשר רק לחכות שזה יעבור.

  1. אם כואב לך – קחי משכך כאבים. בטיפות או בכדורים, כל דבר שיקל עלייך את הכאבים של התפרים שמלווים גם בכאבים של התכווצות הרחם. אין צורך שתסבלי סתם.
  2. שטפי את המקום לעיתים תכופות, על מנת לשמור על ניקיון ולמנוע זיהומים. החליפי תחתוני רשת ופדים באופן קבוע, מכיוון שהדימום יכול לגרום לחיידקים שונים להישאר במקום ולזהם את התפרים. את יכולה גם לעשות אמבטיות עם מעט סודה לשתייה, שמעבר לכך שהיא מרגיעה את האזור, היא כגם מחטאה אותו היטב.
  3. פדים קפואים. בדיוק כמו הפדים שאת שמה על החזה להוריד את הנפיחות כשיש גודש בשדיים. קחי פד, הרטיבי במעט מים ושימי במקפיא. שימי את הפד הקפוא במקום ותרגישי הקלה מיידית. אל תישארי איתו לאורך היום, וכשאת יוצאת מהבית השתמשי בפד רגיל.
  4. נשים רבות ממליצות על שמן נבט חיטה, שניתן למרוח על האזור התפור. שמן נבט החיטה עוזר גם בריפוי וגם בחידוש העור במקום, כמו גם רוזמרין ומים חמים בתוך אמבטיה. מלאי את האמבטיה במים, והכיני לעצמך ספא ביתי. שבי ותיהני, עד כמה שאת יכולה עם התפרים…

 

חשוב לדעת:

דרגת התפר תשפיע על ההחלמה וגם על המקום. תפרים שטחיים וקלים ייעלמו די במהירות, בעוד אם סבלת מקרעים בדרגה 3-4 הדבר עלול להשפיע על השליטה על הסוגרים ועל רצפת האגן והתפקוד המיני. לכן, במקרה כזה יבוצע ניתוח על מנת להדק את המקום ולמנוע חוסר שליטה שכזה. אם את מרגישה שהתפר כואב מדי או הדוק מדי, ניתן לשחררו על ידי הרופא. אם לא מדובר בגנטיקה ובאישה שהמרקם שלה אינו גמיש ונוטה להיקרע, ברוב המקרים הסיכוי לקרעים והצורך בתפרים יורד לאחר הלידה הראשונה, כאשר האזור גמיש יותר והגוף מוכן ללידה.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!