לאכול כל יום את אותו הדבר...

לאכול כל יום את אותו הדבר, מזיק לילד או לא?

הילדים שלי אוהבים לאכול כל יום את אותו הדבר. בבוקר עוגיות שוקולד צ’יפס, ובצהריים שניצל וספגטי עם קטשופ. בערב הם מוכנים לשנות את סוג הביצה, אבל הם די עקשנים. לפעמים מתחשק לי לגוון להם את האוכל, אבל אני לא בטוחה אם זה בגלל שאני רוצה או שאני חושבת שהם צריכים גיוון. אולי זה בכלל בסדר לתת להם לאכול כל יום את אותו הדבר, כל עוד הם תזונתית מקבלים את כל מה שהם צריכים?! פניתי לייעוץ מקצועי לקבלת תשובות לשאלות תזונתיות חשובות.

 

שאלות ותשובות בנושא תזונת ילדים

שאלה: הילדים שלי מבקשים לאכול כל צהריים אותו הדבר שניצל ופסטה. האם עליי להכין להם כל יום אותו הדבר, או לנסות לגוון? האם יש חשיבות לבחירת שניצל ביתי או קנוי, והאם יש חשיבות לסוג הפסטה שאני מכינה לקטנים?

תשובה: כן, חשוב לגוון. אבל, על מנת שהגיוון יצליח, כדאי שהוא יהיה הדרגתי. למשל, לשנות רק אחד המרכיבים, להשאיר את השניצל ולשנות את הפסטה לאורז, עדיף בסמטי, כי יש בו הכי הרבה מינרלים, והוא עדיין נראה לילדים “אורז לבן”. לגבי שניצל, כמובן שעדיף ורצוי להכין אותו בעצמנו, גם אם הוא מטוגן. שכן, בכל אוכל מוכן ישנם חומרים משמרים שנרצה כמה שפחות מהם בתזונה של ילדינו. לגבי פסטה, אפשר פסטה מחיטה מלאה, אבל סך הכל, כל פסטה מחיטת דורום היא בסדר. פסטה מסוג פתיתים פחות מומלצת, שוב, בגלל תוספת החומרים המשמרים.

 

שאלה: איזה רוטב מומלץ במקום קטשופ או שקטשופ זה לגמרי בסדר?

תשובה: קטשופ יכול להיות בסדר, אך רצוי להסתכל במרכיבים שלו, ולברר באיזה מקום רשום הסוכר. ככל שרשום במקום ראשוני יותר, כך האחוז שלו בקטשופ גבוה יותר, והוא פחות מומלץ. פרט לכך, רצוי לבדוק שאין הרבה חומצות משמרות או מונוסודיום גלוטמאט, וכן את מידת המלח. כדי ליצור “אפקט קטשופ”, ניתן גם לעשות רוטב מרוטב עגבניות, ואפילו לשלב בו חתיכות עגבנייה טרייה.

 

שאלה: הילדים שותים מים, אבל לפעמים רוצים מיץ. האם מיצים מפוסטרים מהסופר הם בסדר? האם קצת תרכיז מיץ במים זה טוב?

לאכול כל יום את אותו הדבר...

הילדים רוצים לאכול כל יום את אותו הדבר…

תשובה: כמובן שעדיף מיצים טבעיים בהרבה על מיצים ממותקים. עדיף להרגיל בהדרגה את הילדים, למהול את המיצים הממותקים במים מכיוון שהם מכילים כמות סוכר גבוהה, רצוי להגיע ליחס 50% מיץ ו50% מים. כאשר הילדים שותים את המיץ יחד עם ארוחה דשנה, אין בעיה אם יהיו בו יותר סוכרים, מכיוון שהאוכל עוזר לסוכר להתפרק בהדרגה. ניתן להכין מיצים בייתים כמו לימונדה עם מעט סוכר, ואפילו מיץ מסילאן (כן, כן, זה יוצא טעים!). מיצים מפוסטרים קנויים עדיף למהול, וזה לא כמו מיץ פרי אמיתי, כיוון שמוסיפים להם סוכר. בכל מקרה כדאי לקרוא מהם המרכיבים ולבחור בהתאם לכך.

 

שאלה:  הילדים אוהבים יוגורט או מעדן בסופה של כל ארוחה, ולעיתים בין הארוחות. האם יש יוגורט שהוא מומלץ?

תשובה: אני תמיד ממליצה על יוגורט לבן, עדיף 3% לפחות, כי אחוזי שומן גבוהים יותר עוזרים לסידן להיספג בגוף טוב יותר.

 

 

שאלה: הילדים אוהבים פירות, אבל זה לא בדיוק קינוח. מה כן יכול להיות קינוח, במקום ממתקים?

 

תשובה: קינוח יכול להיות כל עוגייה שאת מכינה בבית, כיוון שאת יכולה לשלוט במידת המתיקות שלה. למשל, עוגיות שיבולת שועל שניתן אף לשלב עם שוקולד צ’יפס או עוגיות טחינה. אפשר לתת לילדים גם צימוקים כקינוח, ואפשר כמה קוביות שוקולד, ועדיף מריר.

 

מכיוון שמדובר בכמה שינויים פשוטים לתזונה בריאה יותר ומאוזנת, בסיבוב הקניות הבא בסופר, אנסה לרכוש מצרכים חדשים ואנסה לגוון.

 

נכתב בשיתוף עינת ברקן, מדריכה ויועצת לתזונה משפחתית.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!