יועצות ומדריכות לגידול הילדים - יש צורך בהן?

יועצות ומדריכות לגידול הילד – יש צורך בהן?

יועצת שינה, מדריכת הנקה, מלווה התפתחותית, תומכת בלידה… נדמה שלכל פעילות פשוטה יחסית שקשורה בגידול התינוקות שלנו נולד מקצוע וקמה לה יועצת מדופלמת שתפקידה ללמד אותנו איך ומה לעשות ו/או לא לעשות עם הקטנטנים שלנו. השאלה הנשאלת לגבי יועצות ומדריכות לגידול הילד – האם באמת יש צורך בהן?

לא מן הנמנע שנשאל את עצמינו לאן נעלמו האינסטינקטים שלנו? מה קרה ליכולת הטבעית שלנו לגדל ולחנך את הילדים שלנו לבד? התשובה לכך היא “כלום”. אנחנו עדיין יכולים ומסוגלים לעשות זאת ללא כל עזרה, אך עם השנים והקדמה נוצר ביקוש לתמיכה, ליווי ועזרה שלא היו שם קודם, והיום, כך מסתבר, צריך אותם.

יועצות ומדריכות לגידול הילדים - יש צורך בהן?האם שמתם לב שלכל דבר בחיינו אנו נדרשים ללמוד, ואף לקבל תעודה בנושא? נהיגה, לימודים בבית הספר, אפייה, עיצוב עוד ועוד… לא נוכל לעסוק במקצוע כזה או אחר ללא לימודים של מספר חודשים או שנים והתמקצעות בתחום. ודווקא ב”מקצוע” הכי חשוב בעולם – להיות הורים, דווקא למקצוע הזה איש אינו מכשיר אותנו או בודק שאנחנו מתאימים לו או מלמד אותנו איך להיות הורים.

ואז אנחנו מוצאים את עצמינו עם תינוק רך בן יומו עדין וקטון, שתלוי כל כולו בנו ואנחנו אלה שצריכים לגדל אותו, לחנך אותו, לטפל בו… עולות המון שאלות, תהיות, בעיות והתייעצויות וברוב הפעמים אין לנו את התשובות,לא את כולן בכל אופן… חוץ מאינטואיציה אישית וכמה עצות מהסביבה, אנחנו די אבודים.

לכן נשות המקצוע החדשות שנוצרו הן באמת נחוצות. הן ‘נוצרו’ כי היתה להן דרישה. הן למדו, השכילו, הבינו לעומק את הסוגיות שאנו מתמודדים איתם בתור הורים צעירים, אימהות צעירות, והן שם בשבילינו, בשביל לתת לנו את כל התשובות, או לפחות לנסות.

כשהיתי בהריון עם בני הבכור אמא שלי חזרה וסיפרה שבזמנה ‘ילדו ללא אפידורל (ונשארו בחיים בכדי לספר על כך)’. וזה נכון. אבל אז זה לא היה מתוך בחירה- אפידורל פשוט לא היה קיים אז. הרי גם את השיניים עקרו פעם ללא הרדמה אבל אף אחד לא יבוא אל רופא השיניים היום ויבקש לעשות זאת שוב. גם אני ילדתי ללא אפידורל אבל לי כן היתה את הבחירה. ואני ובעלי, למרות כל העזרה מהוריי וכל העצות הטובות והמועילות מאחותי וחברותיי, כן נזקקנו לתמיכה נוספת וכן נעזרנו ביועצת שינה.

אותה יועצת שינה חוללה אצלינו בבית פלאים. ולא, היא לא קוסמת או פיה. היא חידדה אצלנו את החושים הטבעיים, הנחתה אותנו להתמודד במצבים שונים ונתנה לנו את הכלים לעשות זאת. וזה עבד. היא עזרה לנו לבנות סדר יום וסדר השכבה, הסבירה לנו מהו מחזור שינה של תינוק ושל ילד ומתי הוא עייף מספיק ומתי הוא עייף מדי. היא בנתה איתנו ‘טקס שינה’ שילווה אותנו בכל לילה ויעזור (ואכן עזר) לבנות שגרת ערב קבועה אצלנו בבית. אם נפרק לגורמים את הפגישה שלנו איתה נגלה שהיא לא באה עם לחש קסמים מיוחד ולא הביאה איתה סודות שמורים מהמזרח הרחוק. היא נכנסה לתוך ביתנו, הכירה אותנו ואת הילדים שלנו והסבירה לנו איך ומה לעשות עם הנתונים הקיימים על מנת לשנות את מה ש”לא עבד” לנו עד עכשיו ואיך לגרום לזה כן “לעבוד”. ולעומת הורים טריים אחרים, אנחנו פנינו לעזרתה של יועצת שינה בבת השנייה שלנו ויחסית בגיל מאוחר (קרוב לגיל שנתיים ליתר דיוק). כבר היה מאחורינו ניסיון של ילד בכור, יש לי לא מעט חברות שכבר ילדו, אחות בכורה עם ילדים, אמא וחמות, גננת רבת ניסיון שהתיעצתי איתה לא מעט אך בכל זאת פניתי לאשת מקצוע. למה? כי אני זה התפקיד שלה. זה מה שהיא עושה בתור מקצוע. וזה באמת מה שהיא עשתה איתנו  בצורה הטובה ביותר.

אני מאמינה שאנחנו, ההורים הצעירים ככלל, והאימהות הצעירות בפרט, צריכות וזקוקות לתמיכה. בראש ובראשונה מבן הזוג, מההורים, מהחם והחמות, מהאחיות אם יש, ומחברותינו הקרובות. אך בהעדר מעגל תמיכה קרוב או בנוסף, מעגלי אימהות, המנוהלים ע”י נשות מקצוע, מעניקים לנו את הסביבה התומכת לה אנו זקוקות כל כך, בעיקר בהתחלה. האפשרות לשאול, להתייעץ, לשתף, ללמוד, ולראות שאנחנו לא לבד היא פריבילגיה שלא היתה קיימת קודם ועכשיו כשהיא כן קיימת – מגיע לנו להיעזר בה.

 

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!