טיפול הומיאופתי לתינוק

טיפול אלטרנטיבי לתינוק

אמנם זו שמחה גדולה להביא את התינוק החדש הביתה, אך מדובר גם בתקופה מאוד לחוצה ומלאת חששות. אף על פי שהתינוק יכול להיות בריא לגמרי, עדיין יכולים להיות מספר מצבים בריאותיים נפוצים איתם הוא עשוי להתמודד בתקופה הקרובה. טיפול אלטרנטיבי לתינוק יצליח לגבור בהצלחה על סימפטומים ותופעות שכיחות אצל קטנטנים.

טיפול אלטרנטיבי לתינוק.

טיפול אלטרנטיבי לתינוק. צילום: אורלי רוזנבלט

אחת הדרכים המוכרות יותר בקרב רפואה אלטרנטיבית לתינוקות היא הומאופתיה, שיטת ריפוי הוליסטית שמתייחסת ומטפלת במכלול הסימפטומים בגוף ובנפש. על פי עקרון היסוד בהומאופתיה, עקרון הדומים – “דומה בדומה מרפא”, התאמת התרופה ההומאופתית הנכונה, תלויה בדמיון הקיים בין הסימפטומים של התינוק לסימפטומים של התרופה.

תרופות הומאופתיות מופקות מצמחים, מינרלים ומעולם החי, ולכן בטוחות לשימוש. התרופות מדוללות במים, לכן הן בטוחות ועדינות הרבה יותר (ניתן ליטול אותן בשילוב עם תרופות קונבנציונליות), אינן מייצרות תופעות לוואי והן גם מתוקות, כך שהתינוק מקבל אותן בברכה.

 

טיפול בכאבי בטן אצל תינוקות

מצב שכיח מאוד בשבועות ובחודשים הראשונים של חיי התינוק. תינוקות שסובלים מכאבי בטן הם בדרך כלל לא “קלים” ובוכים הרבה. במיוחד לאחר אכילה, התינוק נעשה אדום בפנים ומיישר רגליים כלפי מעלה בניסיון להקל על כאבי הבטן. יכולה להתפתח עצירות או להיווצר שינוי בצבע של היציאות. בתינוקות שיונקים, כאב בטן עשוי לנבוע ממערכת עיכול לא מפותחת, הכנסת אוויר בזמן האכילה או בזמן הבכי, מאכלים חריפים או חמוצים בתזונת האם, חרדה של האם, או תגובה אלרגית למזון. כמו כן, כאבי הבטן עשויים לגרום לשינויים במצב הנפשי ויש להתאים את התרופה ההומיאופתית בו זמנית, למצב הפיזי ולמצב הנפשי של התינוק. דרכים לטיפול עצמי בכאבי בטן אצל תינוקות:

  • השכבת התינוק על הבטן ועיסוי גבו, עשויה להועיל.
  • הליכה או נענוע קל, עשויים להועיל.
  • אם שמניקה חייבת לשים לב למה שהיא אוכלת ושותה. תזונה בריאה של האם משפיעה על תזונת התינוק.
  • יש תינוקות שכשכואבת להם הבטן הם מוצאים נחמה ביניקה. אך אכילה מוגזמת של חלב עשויה להחמיר את כאב הבטן. לכן, במקרה שהתינוק סיים זה עתה לאכול ועדיין חסר מנוחה, מומלץ לאם להציע לתינוק את האצבע הקטנה שלה.

 

תרופות הומיאופתיות לכאבי בטן אצל תינוקות

  • קמומילה. תרופה המתאימה לתינוקות רגיזים שצורחים מכאב הבטן, סובלים מגזים, חסרי מנוחה ורוצים כל הזמן להיות על הידיים ובתנועה. המצב מלווה בזיעה חמה והפנים אדומות רק בצד אחד. היציאות עשויות להיות ירוקות.
  • קולוסינטיס. תרופה הומאופתית המתאימה למצבים של כאבי בטן המלווים בבטן נפוחה. הכאב עשוי להיות חמור ומגיע בגלים. התינוק חסר מנוחה ורוצה ליישר את הרגליים שלו כלפי מעלה. לחיצות ועיסויים חזקים על הבטן גורמים להקלה, והקלה לאחר יציאה. יציאות ירוקות. תתכן החמרה בחדר חם.
  • נוקס-וומיקה. תרופה זו מתאימה לכאבי בטן הנובעים מכך שהאם אכלה אוכל חריף או הגזימה בשתיית קפה, אלכוהול או שאר חומרים ממריצים.

 

טיפול אלטרנטיבי בתפרחת חיתולים

הסיבה הנפוצה ביותר לתפרחת חיתולים היא חיתול מלוכלך שלא הוחלף זמן ארוך מדי. מצב זה יוצר איזור חם וספוג באמוניה מהשתן או בחיידקים מיציאות. העכוז, הירכיים ואיברי המין כואבים ואדומים. זיהום פטרייתי או תגובה אלרגית, יכולים גם כן  לגרום לתפרחת חיתולים. כמו כן, תפרחת חיתולים עשויה לגרום לשינויים במצב הנפשי ויש להתאים את התרופה האלטרנטיבית בו זמנית, למצב הפיזי ולמצב הנפשי של התינוק. להלן מספר דרכים לטיפול עצמי בתפרחת חיתולים:

  • החלף חיתולים לתינוק לעיתים קרובות יותר.
  • בכל החלפה שטוף את האזור במים פושרים, אל תשתמש בסבון.
  • ייבש את האזור עם מגבת רכה ומרח משחת קלנדולה טבעית.
  • תן לתינוק חופש מחיתולים מדי פעם, זה עשוי לעזור לעור להתייבש ולקדם את הריפוי העצמי.
  • לעולם אל תשתמש במגבונים מבושמים על עור פגוע. ובמקרה זה הימנע גם מאבקת טלק, מכיוון שהיא עלולה לכלוא חיידקים באזור ולגרום לפצעים.

 

תרופות הומאופתיות לתפרחת חיתולים

  • קלנדולה – משחה טבעית למריחה על האזור הפגוע.
  • סולפור – מתאימה למצבים בהם העור נעשה יבש, קשקשי והאזור שבין העכוזים נראה באופן כללי לא בריא.
  • מרקורי – מתאימה למצבים בהם אזור החיתול הוא מאוד לח וברקע התינוק מתמודד גם עם הוצאת שיניים.

 

טיפול בשלשולים אצל תינוקות

שלשולים יכולים לגרום להתייבשות ולבעיות רפואיות חמורות אחרות. סימנים להתייבשות רצינית הם: תשישות, פה ולשון יבשים, עיניים שקועות וחוסר מתן שתן במשך 4-6 שעות. לעיתים קרובות, היציאות של תינוקות שיונקים הן צהובות אך זה מצב נורמאלי שלא מעיד על שלשול. כמו כן, שלשולים עשויים לגרום לשינויים במצב הנפשי של התינוק ויש להתאים את התרופה ההומאופתית בו זמנית, למצב הנפשי והפיזי שלו. ניתן לטפל בשילשולים אצל תינוקות כך:

  • עודד שתיית נוזלים. הכן ליטר של תמיסת מים רותחים והוסיף שתי כפיות סוכר וכפית אחת של מלח שולחן, כשהתמיסה מתקררת האכל את התינוק לעיתים תכופות.
  • אם הסימפטומים של ההתייבשות מחמירים, התייעץ עם רופא או מטפל באופן מידי.

 

תרופות הומאופתיות לשלשולים

אטוזה (Aethusa) תרופה העשויה להתאים לכאבי בטן, שלשולים, בחילות והקאות, הנובעים מחוסר יכולת של התינוק לעכל חלב. סימפטומים: התינוק פולט את החלב יחד עם מזון נוסף תוך שעה מאז שאכל או שתה. פליטות צהובות או ירוקות. מזיע, נראה חלש, חסר מנוחה ובמצב רוח בכייני ולחוץ.

ארסניק (Arsenic)  תרופה זו פועלת הכי טוב כשיש לתינוק סימפטומים כמו בהרעלת מזון, בחילות והקאות, היציאות מסריחות מאוד, התינוק צמא כל הזמן, נראה עייף, חלש וחסר מנוחה, חום ומשקאות חמים מיטיבים איתו מעט.

איפקקואנה (Ipecacuanha)  תרופה טבעית העשויה להתאים לשלשולים אצל תינוקות, המלווים באופן קבוע בבחילות. התינוק מרייר הרבה רוק וסובל מדחף כואב לעשות יציאה.

נוקס-וומיקה (Nux-vomica) – תרופה אלטרנטיבית שעשויה להתאים לתינוקות שיונקים, במצבים של שלשול הנובע מאכילת מאכלים חריפים של האם. התינוק מרגיש הקלה לאחר היציאה, אך ישלשל שוב פעם מיד לאחר שיאכל או בקימה משינה.

טיפול בשפעת ושיעול אצל תינוקות

כידוע, לתינוקות אין מערכת חיסון מפותחת ולכן הם מתקשים יותר להסתגל לשינויים קיצוניים במזג האוויר, לכן יש להגן עליהם מפני שינויים פתאומיים בטמפרטורה. שפעת ושיעול הם תהליך דלקתי המשפיע על מערכת הנשימה, זה יכול להיות מצב מאוד לא נוח לתינוק שיונק או אוכל מבקבוק, כי האף שלו סתום והוא צריך לנשום מהפה. התינוק עשוי להרחיב את הנחיריים בזמן הנשימה או שישתמש בשרירים שמסביב לכלוב הצלעות בניסיון להכניס עוד אוויר לריאות. לנשימה עשוי להיות צליל מצפצף. כמו כן, שפעת ושיעול עשויים לגרום לשינויים במצב הנפשי ויש להתאים את התרופה ההומאופתית גם למצב הפיזי וגם למצב הנפשי של התינוק. להלן מספר עצות לטיפול עצמי בשפעת ושיעול אצל תינוקות:

  • דאג שהאף של התינוק תמיד יהיה נקי.
  • דאג לכך שלתינוק יהיה חם ונוח.
  • לא להכריח את התינוק בשום דבר. אם הוא מעיף את השמיכה מעליו, כנראה שחם לו ועדיף לו בלי שמיכה. אם הוא לא רוצה לשתות חם, כדאי לנסות קר, ואם גם לא רוצה קר אז עדיף להניח לו לזמן מה ואז לנסות שוב פעם.

 

תרופות הומאופתיות לשפעת ושיעול אצל תינוקות

  • אקונייט (Aconite) – תרופה לשפעת שמתפתחת מהר מאוד, תוך מספר שעות מהחשיפה לרוח קרה. בד”כ מלווה בחום גבוה, שיעול וחוסר מנוחה.
  • בלדונה (Belladonna) תרופה הומאופתית המתאימה במיוחד לשפעת המלווה בשיעול נבחני, צמא גדול, חום גבוה, פנים אדומות ואישונים מורחבים.
  • מרקורי  (Mercury) תרופה הומאופתית מתאימה כאשר התינוק מפתח שפעת ושיעול המלווים בכאב גרון, בלוטות לימפה נפוחות בצוואר, כאב אוזניים, אפטות, ורגישות למזג אוויר קר.
  • הפר סולפוריס (Hepar-sulphuris) – תרופה העשויה להתאים לתינוקות הסובלים משיעול יבש ומחרחר, חוסר תיאבון ונטייה לבכות בזמן האוכל עקב כאב בבליעה.

 

מינונים לתרופות אלטרנטיביות

טרם צריכת תרופה אלטרנטיבית זו או אחרת, תמיד מומלץ להתייעץ עם הומיאופת או מטפל אלטרנטיבי מוסמך בכל הנוגע לבחירת התרופה ההומאופתית הנכונה, המינון הנכון והפעמים לחזרה על התרופה. אך, באופן כללי, במצבים כרוניים כדאי להשתמש במינון 30C, לשים כדור אחד, פעם אחת מתחת ללשון ולחכות לשינוי במצב. במצבים אקוטיים, יש לתת את התרופה המתאימה כל 4 שעות, ובמצבים של חום גבוה כל שעתיים. במצבים אקוטיים המלווים בחום, אם אחרי 6 שעות אין הטבה משמעותית, כנראה שהתרופה לא מדויקת וצריך למצוא תרופה אלטרנטיבית מתאימה יותר.

 

הבהרה: מאמר זה אינו בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית ואינו תחליף להתייעצות עם רופא או הומיאופת מוסמך.

 

נכתב ע”י עידן סקורצרו הומיאופת קלאסי Rchom

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!