טיפול בתינוקות בחורף

אין ספק, אני לא אוהבת חורף. קר, רטוב, חשוך ואין אבטיח! כל זה מתעצם כאשר יש תינוק קטן כתוספת… אבל אין מה לעשות חשוב מאוד לדעת שיש הבדל בין טיפול בתינוקות בקיץ ובין טיפול בתינוקות בחורף. אז מה עושים? איך עוברים את העונה הקרה עם הקטנים האלה? כמה להלביש? איך להתמודד עם המחלות האלה? ומה לכל הרוחות עושים כל היום בתוך הבית?!

 

נתחיל ונציין כמה עובדות חשובות שיש לשים לבד אליהן בעונה הקרה:

  • טמפרטורת החדר של התינוק צריכה להיות נעימה, לא קר מדי ולא חם מדי. חימום החדר בחורף ל22-24 מעלות הוא מספיק בכדי לשמור על חום גופו הרצוי של התינוק. חימום יתר של החדר עלול לגרום לבעיות נשימה בשינה וערפול חושים שימנע מהתינוק להתעורר בעת מצוקה. אחד הגורמים הראשונים שרופאים מסכימים עליו כמעלה הסיכון למוות בעריסה הוא חימום יתר. חדר קר מדי יכול לגרום להיפותרמיה (ירידת חום הגוף), תינוק צעיר לא מסוגל לווסת את חום גופו ועל כן יש לעזור לו באופן חיצוני, אם בעזרת ביגוד מתאים או אם בהשגחה על טמפרטורת החדר לווסת את טמפרטורת גופו.
  • נהוג לומר כי תינוקות יונקים חולים פחות במחלות חורף מתינוקות הניזונים מפורמולה. אמירה זו נכונה בחלקה משום שאכן חלב אם עשיר בנוגדנים ומספק לתינוק מערכת חיסונית איתנה יחסית אל מול מחלות החורף, אבל לא כדאי להסתמך על כך כמערכת הגנה ללא חורים, גם תינוקות יונקים יחלו בחורף, לא ניתן להתגונן מפניהן לחלוטין.
  • כולנו יודעים למדוד חום גבוה או אפילו להעריך אותו רק ממגע עם התינוק, חום אצל תינוקות נחשב כל מדידה מעל 38 מעלות, חשוב להבחין גם בהתנהגותו של התינוק, תינוקות מסוימים יכולים להמשיך לתפקד כמעט רגיל גם עם 38 מעלות חום, יש לעקוב אחר מצבם ולדאוג שהחום לא עולה יותר. תינוקות אשר מפסיקים לאכול ולשתות, בוכים ללא הפסקה, לא רגועים כדאי להקל עליהם עם מוריד חום. חום גבוה (מעל 38 מעלות) שאינו יורד מצריך ביקור אצל רופא. חום נמוך לעומת זאת קשה להעריך, אם התינוק קר למגע נחשוב לרוב שפשוט קר לו. אבל חום גוף נמוך כפי שכבר ציינו גם הוא להיות בעייתי. ירידת חום גוף אצל תינוקות עד גיל שנתיים תתבטא בישנוניות, בכי והופעת כתמים כחולים ואדומים על פני הגוף. במצב כזה יש לחמם את החדר, להלביש לתינוק בגד נוסף ולגרום לחום גופו לעלות בהדרגה. אם המצב לא משתפר יש לגשת לטיפול רפואי.

 

מחלות החורף לא מדלגות על אף אחד והן כוללות במקרים הקלים שלהן בעיקר צינון ושיעול. מחלות מלוות בחום וכאבים מחייבות כמובן מעקב רפואי אבל עם הנזלת והשיעול ניתן להתמודד בדרכים נוספות:

  • הגבהת המזרן בלילה – התינוק מנוזל ומשתעל? הרימו מעט את המזרן שיהיה בשיפוע. הדבר מסייע לנשימה שכן בשכיבה הנזלת יורדת למטה ומפריעה לנשימה ויוצרת שיעול. השיפוע עוזר למתן את התופעה הזאת.
  • אינהלציות – משאפי אינהלציות לתינוקות יכולים להקל על תופעות צינון ושיעול.
  • אוורור הבית – השתדלו לפתוח חלונות ולתת לאוויר בבית להתחלף.
  • סיבוב בחוץ – אם לא יורד גשם, הלבישו את התינוק היטב וצאו לשאוף אוויר. דווקא אוויר קר יכול לעזור לכווץ את קני הנשימה ולהקל עליה.
  • לבוש – הלבישו את התינוק ב”שיטת הבצל”, צאו מצוידים בשכבות והתאימו אותו למזג האוויר בחוץ. זכרו שאם לכם לא קר, גם לתינוק לא. התינוק צריך להיות לבוש בשכבה אחת יותר מכם ולא יותר. שמיכה מתאימה יכולה גם היא לעשות את העבודה.
  • הולכים לגן? – תינוק עם חום לא הולך לגן את זה כולם יודעים. עם כל הקושי הכרוך בכך כדאי לתת לתינוק את הזמן שהוא זקוק לו על מנת להתאושש מהמחלה ולחזור לכוחותיו. עוד יום בבית בעת הצורך יכול לעזור.

 

תינוקות צעירים שנמצאים בבית (וטפו טפו לא חולים!) צריכים תעסוקה לימים גשומים. הבית יכול להיות מקום משעמם למדי בימים כאלה..אז מה לעשות? נצלו את הזמן לגילוי גופו של התינוק, בעזרת מגע (בשכיבה על מזרן) הכירו לתינוק את ידיו ורגליו, הניעו אותן בעדינות כאשר הוא שוכב על הגב ועל הבטן לסירוגין.

– גלגלו את התינוק מצד לצד, הכירו לו את צידי גופו (מה שבסופו של דבר יביא אותו להתהפך).

– עזרו לו לשכב על הבטן ולחקור את סביבתו, הניחו לפניו צעצוע מפתה או מראה שהוא יכול לראות את עצמו.

– אפשרו לתינוק להיות עליכם בתנוחות שונות ולחוש הבדלי גובה, קצב ומצב במרחב. זה הזמן לשים מוזיקה ולרקוד (אף אחד לא רואה והתינוק שלכם רק ירוויח…).

– חישפו את התינוק למרקמים שונים, תנו לו לגעת בדברים רכים (פרווה, כרית, צמר גפן, בובה) ובדברים קשים (ספר, רצפה, כדור). חשיפה זו תעודד יצירת קשרים חדשים במוחו ותפתח את חשיבתו והבנתו את העולם.

– קראו ספרים ושירו שירים. תינוקות אוהבים לשמוע את קולכם גם אם הם עדיין אינם מבינים מה את אומרים. טון הדיבור וחלוקת המילים והמשפטים הם כמו מוזיקה עבורם. שתפו אותם במה שאתם עושים בבית (עושים כלים, מקפלים כביסה, מחממים אוכל וכו’).

אל תשכחו, אחרי כל חורף מגיע האביב והשמש בישראל זורחת גם בין הימים הקרים – נצלו זאת וצאו לטיול. אל תשתגעו בבית,גלו את התינוק שלכם, לימדו אותו ואפשרו לו ללמוד אתכם.

 

נכתב ע”י ענת ברבי, מדריכת ליווי התפתחותי.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!