חשיבות המגע עם התינוק

חשיבות המגע עם התינוק

לאחר הלידה יש להבין את חשיבות המגע של ההורה עם התינוק. לא כל התינוקות, כמו שלא כל האנשים, אוהבים ומתחברים למגע. יש כאלה שיאהבו מגע עדין ויש שירצו מגע עמוק, יש שירגישו שהמגע הבלתי פוסק של הוריהם הוא נעים ורך, ויש שיחוו תחושה של דחייה ושהמגע מציק להם. מה שבטוח, מגע הוא חשוב מאוד וחיוני להתפתחות התקינה של התינוק, ולא מדובר רק בפינוק.

בשנתו הראשונה, התינוק חווה את הרוב דרך חוש המישוש ועל ידי המגע, כאשר הוא בא במגע עם דברים והם באים במגע איתו. התינוק מבין את משמעות וחשיבות המגע ומקבל אותו, גם ככלי לתמיכה אהבה והכלה של ההורים שלו. לכן, המגע מאוד חשוב לאורך ההתפתחות של התינוק, החל מהרגע הראשון. כולנו צמאים למגע וצריכים שאנשים יחבקו ויראו לנו אהבה, ואצל תינוקות אשר לא מבינים דיבור או לא יכולים לבטא את מה שהם רוצים במילים, המגע עוד יותר חשוב.

 

חשיבות המגע לתינוק

חשיבות המגע עם התינוק

חשיבות המגע עם התינוק

התינוק רק יצא מבטן אימו לתוך העולם החיצוני וזה מעבר חד מפחיד ומלחיץ. הקרבה להוריו, המגע החם והמלטף, מקנה לו תחושת ביטחון ומשמש כבסיס לקשר בינו לבין אימו ואביו מחוץ לרחם. ככל שתחזיקו את התינוק ותגעו בו בלחיצות רכות וליטופים נעימים, כך הוא יתרגל לעולם החיצוני, ירפה את שריריו ויתרגל לסביבתו בביטחון ובהבנה, שגם מחוץ לרחם אימו הוא בטוח ומוגן.

מגע עוזר לפתור כאבים ותסכולים. תינוק שמפחד בהתחלה מלעשות אמבטיה או להיות ערום (שלב שמתחלף לאחר מכן בכך שהוא מסרב להתלבש), בתקופה שהתינוק סובל מגזים או שקשה לו להרפות, להירגע ולהירדם. סוג המגע הזה של עיסוי וטפיחות במקומות מסוימים בגוף, יכול מאוד להקל על התינוק, לעזור לו להרפות ולשחרר ובכך להירגע ולסמוך על הסביבה.

מגע מביע אהבה. תינוקות, פעוטות וילדים, ממש כמו המבוגרים, זקוקים למגע וחום אנושי על מנת להרגיש אהובים ורצויים. מגע מראה חיבה, חיבוק אוהב ומכיל. תינוק שבוכה או לא מרגיש טוב ומקבל מגע, מפרש את המגע כנחמה וכפתרון חלקי – הוא מקבל את החום שהוא צריך. כמו כן, חיבוק וליטוף שלא קשורים למצב רפואי, מבטאים חיבה ואהבה ומעלים את הביטחון העצמי של התינוק. ככל שהוא מרגיש אהוב יותר, הוא בטוח יותר בעצמו ובסביבה שלו. הוא מודע לכך שהוריו אוהבים אותו ודואגים לו, וכל זאת על ידי המגע.

חשוב מאוד לשים לב לסוג המגע שנותנים לתינוק, שכן כאמור לא כל מגע נעים לכל תינוק. יש שיאהבו עיסויים, יש שיעדיפו את הלחיצות החזקות – צריך ללמוד את התינוק ולהבין מה נח ונעים לו ואיזה סוג מגע הוא מעדיף. תינוקות שיש להם קושי בוויסות החושי והם נוקשים יותר יצטרכו לעיתים לחיצות עזות ומגע עמוק על מנת ללמוד להרפות ויש שכל גע או ליטוף קל יציק להם מאוד.

במידה והלידה היתה תקינה והתינוק נולד בריא, הדבר הראשון שעושים לרוב, לאחר הלידה, הוא להניח את התינוק על גופה החשוף של האם כדי ליצור את המגע הראשוני. כמו כן, כאשר התינוק נולד טרם הזמן ונמצא בפגיה, במידה ואפשר, ממליצים להוציאו כמה שניתן מהאינקובטור על מנת להעניק לו כמה שיותר מגע. המגע הראשוני הזה, הוא ההיפרדות ההדרגתית מהרחם של האם אל העולם החיצון. לכן, התינוק צריך להרגיש בנוסף לריח ולקולות שהיה רגיל אליהם במשך תשעת החודשים האחרונים, גם את גופה שלה האם צמוד אליו.

דרך נוספת לקרבה ולמגע התמידי, היא נשיאת התינוק במנשא, דרך זו עוזרת גם לאב להתחבר כמה שיותר לתינוק שנולד. המגע הוא הדרך של התינוק לקבל ביטחון ואהבה, והדרך של ההורים להקנות לו הגנה וקבלה הדרגתית לעולם, מתוך החיבוק הקבוע והמוגן שהיה בו עד כה ברחם.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!