הדבקות בוירוס אצל ילדים

וירוס אצל תינוקות וילדים

כל הורה לקטנטנים מכיר את המילה “וירוס”. הילד מקיא? – “יש לו וירוס!”, הילד משלשל? וירוס!, לילד יש חום ופריחה? זה וירוס… נדמה כבר שלעיתים אין שום מחלה אחרת בעולם חוץ ממחלות ויראליות והתשובה של הרופא היא “זה וירוס, אין מה לעשות”. כמובן שאין מה לעשות, חוץ מלתת משכך כאבים להקל על הכאבים והחום של הילד וכמובן לא לשלוח אותו אל הגן.

הוירוסים, הם נגיפים מזהמים קטנים שיכולים לחיות ולהתרבות רק בתאים חיים, ולכן הם מתרבים בתוכנו. לרוב, כשמדובר במחלה ויראלית מדובר במחלה ספציפית שנגרמת על ידי וירוס מוכר (כמו אבעבועות רוח, שפעת, צהבת, פוליו…). אך אצל הרופאים, ובעיקר כאשר מדובר בקטנטנים שלנו, לא מדובר במחלה ספציפית, אלא במצב כלשהו של מחלה שבה הילד חולה עכשיו והיא נגרמה כתוצאה מוירוס. והיא תחלוף. מכיוון שיש כמות עצומה של וירוסים בעולם, לא ניתן לזהות בדיוק איזה וירוס גרם לאותה מחלה, וברוב המחלות זה גם לא רלוונטי כלל.

 

תסמינים להדבקות של תינוקות בוירוס

הדבקות בוירוס אצל ילדים

הדבקות בוירוס אצל ילדים

התסמינים כאמור הם מבלבלים, שכן הם לא מיוחדים למחלה ספציפית. התסמינים יכולים להיות החל מחום ונזלת, דרך כאבי ראש וחולשה כללית, שלשולים ועייפות, ועד כאב גרון ושיעול. וירוס יכול לגרור את כל התסמינים או רק אחד מהם וזה עדיין יהיה “וירוס”. ברוב המקרים הרופא יאבחן לפי התסמינים ואם אין משהו אחר שנראה לו שמעיד על מחלה מסוימת, הוא יגיד את המילה שכולנו שונאים לשמוע – “וירוס”, או “ויראלי”. במידה והמצב ממשיך והתסמינים לא חולפים לאחר כמה שבועות, או חלילה אף מחמירים, יש לבצע בדיקות דם על מנת לברר אם לא מדובר בחיידק או בזיהום חמור יותר שדורש טיפול אנטי דלקתי או אנטיביוטי.

ברוב המקרים שבהם הרופא יכריז על וירוס אצל הילד, לא ניתן לטפל כלל מעבר למשכך כאבים, והרבה חום ואהבה. במקרים קיצוניים ייתן הרופא תרופות נוספות. לאחר מחלה ויראלית-זיהומית הגוף של התינוקות מפתח נוגדנים לאותו הוירוס והופך את התינוק או הילד למחוסן לאותה מחלה, כך שהוא לא יחלה בה בשנית. עם זאת, מכיוון שמדובר בכמות עצומה של וירוסים, לא ניתן לדעת לאיזה וירוס התינוק פיתח עמידות וגם כמובן שכל וירוס אחר יכול לתקוף את התינוק או הילד בכל רגע נתון ולגרום לו לחלות בשנית.

כן, וירוסים הם מדבקים, כן, הם עוברים מילד לילד ולעיתים הם גם מדביקים אותנו, המבוגרים, אבל אין באמת מה לעשות. הרופא לא מנסה להיות מעצבן כשהוא אומר שזה ויראלי. מצד אחד צריך לומר תודה שזו לא מחלה חמורה ואין צורך באנטיביוטיקה או בתרופות לתקופה ממושכת, מצד שני עכשיו אתם תקועים בבית עם תינוק מסכן ועם וירוס שבא לגור אצלכם לזמן מה (ובטח יעבור גם את כל דיירי הבית על הדרך). כמו כן, בתקופות מסוימות בגנים יש וירוס הקאות, וירוס שילשולים או וירוס של פריחה…

חשוב להקפיד על היגיינה, על הורדת החום ועל מעקב אחר התסמינים. ברגע שהרופא אישר שמדובר בוירוס, כדאי להרחיק את התינוק החולה מהאחים או מחברים, ובעיקר לוודא שהתינוק לא מתייבש ולא נהיה אפאטי. כמובן שמעבר לתסמינים הרגילים שזוהו כמחלה ויראלית, על כל התפתחות או שינוי יש לגשת להיוועץ עם רופא בשנית.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!