לידת תאומים

הכל על הריון עם תאומים ולידה של תאומים

בשנים האחרונות הפכה לידה מרובת עוברים, לידה של תאומים או שלישיות, למקובלת ושכיחה יותר. התופעה התרחבה בעיקר בעקבות השימוש ההולך וגדל בהפרייה מלאכותית וטיפולי פריון למיניהם. בטיפולי הפריה מתגבר הקצב בו משתחררות הביציות או שנגרם ריבוי של ביציות, ולכן יש סיכוי שיותר מעובר אחד יקלט.

הריון של תאומים יכול להיות של תאומים זהים, בו מדובר במקרה בו ישנה ביצית אחת שמופרית על ידי זרע אחד ונחלקת לשניים. מאידך, ישנו הריון של תאומים לא זהים, וזה קורה כאשר העוברים נוצרים משתי ביציות שונות, שהופרו על ידי שני זרעים שונים. רק כ-2% מסך הלידות בישראל הינן לידות תאומים.

 

כך תדעי שאת בהריון עם תאומים

ככל שתגלי את ההריון של התאומים מוקדם יותר, כך יהיה קל יותר לרופא הנשים שלך לטפל ולעקוב אחר ההריון. לרוב, בשבועות הראשונים, תופעות הלוואי יהיו הרבה יותר חמורות מאשר בהריון עם עובר אחד – עייפות, בחילות והרגשה כבדה בכללי. כבר בבדיקת הדופק הראשונה יהיה אפשרי לראות שני לבבות פועמים. אם את חווה הריון עם תאומים אינך צריכה להילחץ או לדאוג, רק להמשיך ולהקפיד על תזונה נכונה, שתיית מים מרובה ומעקב אצל רופא הנשים.

 

תופעות בהריון עם תאומים

1. תופעת התאום הנעלם. בכ-20% מהריונות של תאומים קורה שתינוק אחד נופל, והשני נשאר עד ללידה. הסימן יהיה דימום וגינאלי, במוניטור יפסיקו לראות את התינוק האחד, בעוד השני ימשיך להתפתח כרגיל.

2. לידת ולד מת. איבוד התינוק לאחר השבוע ה-20, תגרום למצב בו תהיה היולדת חייבת ללדת אותו עם התינוק החי. סטטיסטית, בכ2% מהריונות תאומים יוולד וולד מת. בצער רב, לא ניתן ליילד את התינוק המת קודם, ולכן הוא יצא בלידה ביחד עם התינוק החי. כאשר מדובר בתאומים זהים הגדלים באותה שיליה, אובדן של אחד התאומים אחרי שבוע 20 יכול להוות סיכון לעובר ששרד. לכן, מצב זה מחייב מעקב רפואי צמוד. אם העוברים לא חולקים את אותה השיליה, רוב הסיכויים שהתינוק שנשאר ימשיך להתפתח כרגיל.

3. היפרדות שיליה. מקרה בו השיליה מתנתקת מקיר הרחם, ועלולה לגרום ללידה מוקדמת או ללידת ולד מת. ההיפרדות יכולה לקרות גם בהריון רגיל, אך נפוצה יותר בהריונות עם תאומים או שלישיות. במקרה שזה קורה, יש ליילד את התינוק באופן מיידי באמצעות ניתוח קיסרי.

4. לידה מוקדמת. כ-60% מההריונות עם תאומים מסתיימים בלידה מוקדמת, כאשר הממוצע הסטטיסטי עומד על לידה בשבוע 35 להריון.

 

האם ניתן ללדת לידה וגינאלית רגילה עם תאומים?

לידת תאומים

לידת תאומים

התשובה היא: בהחלט כן. אך על היולדת לשים לב שהגישה משתנה בין בית חולים אחד למשנהו, ולכן צריך להיות במעקב צמוד אצל רופא הנשים ולהיוועץ איתו היכן ללדת. יש להתחשב במצג התאומים, אם מדובר בשילייה משותפת, ולבדוק שמשקל התאומים מאפשר לידה רגילה. לרוב, יותר שכיח ללדת תאומים בניתוח קיסרי, אך אין זה כלל מנחה. אם שני העוברים במצג ראש, כל נתוני המוניטור תקינים ואין בעיות בריאותיות מיוחדות, ניתן ללדת את שני העוברים בלידה ואגינלית רגילה ללא סיבוכים. ניתן אף ללדת את העובר הראשון במצג ראש בלידה ואגינלית רגילה, ואז את העובר השני במצג עכוז בניתוח קיסרי.

חשוב מאוד להתארגן מראש ללידת תאומים, ולהיות מוכנים לעתיד לבוא לאחר הלידה עצמה, וזה אומר בעיקר לקנות את הכל כפול. אם בתינוק רגיל ישנה רשימה אחת שמרכזת את כל מה שצריך לקנות, אז אצל תאומים הכל נגמר הרבה יותר מהר, וצריך כמויות כפולות של חיתולים, השלמת תחליפי חלב ובגדים ראשוניים לתינוק. לנוחיות היולדת, יש מוצרים שיוצרו במיוחד ללידת תאומים, כגון כריות הנקה מיוחדות, ואף מועדוני לקוחות בחברות השונות המתמחות בתינוקות המקנות הנחות רבות. גידול תאומים אינו דבר קל, אז תשכחו לבקש עזרה ולהעזר במי שרק תוכלו. לא מדובר פה בתינוק אחד, אלא בשניים שצריכים תשומת לב תמידית. בדיוק כמו אצל תינוק אחד, רק כפול.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!