הקניית הרגלי שינה לתינוק במהלך החג

הקניית הרגלי שינה לתינוק במהלך החגים

הם עדיין תינוקות ואין להם מושג, ולא ממש אכפת להם אם יש חופש, או אין חופש, אם עכשיו קיץ, או חורף. הרגלי שינה של תינוקות לא מושפעים מהשעות שהם צריכים לקום בהן בבוקר, ולכן אנחנו אלה שצריכים לבנות להם את לוח הזמנים. בכך, בעצם אנו צריכים להקנות לתינוקות הרגלי שינה נכונים, ולהרגיל אותם לסדר היום שלנו, היות ולנו בהחלט משנה אם זה חופש או לא.

כמו כן, אם יש אחים גדולים בבית שצריכים להגיע לגן או לבית ספר, אז צריך לקום מוקדם, להתארגן ולצאת מהבית, וזה לעיתים אומר להעיר את התינוק. חופשות וחגים לעיתים יכולים לבלבל את הקטנטנים ולשגע להם את המערכת, כמו לכולנו. אז איך בכל זאת עוברים את החודש וחצי הקרובים, עם כל החופשים שבין לבין, ומנחילים לקטנטנים שגרת שינה נכונה?

 

הקניית הרגלי שינה לתינוקות במהלך החג

  • נסו לשמור ולהקפיד שבזמן שהתינוק צריך לישון, תהיה לו את האפשרות לעשות זאת. גם אם זה אומר שהוא יישן באוטו, או בעגלה – הכל טוב כל עוד הוא מקבל את שעות השינה שלו. לכן אם אתם מתכננים נסיעה, צאו בשעה שהוא צריך להרדם וכך התינוק ישן במהלך הנסיעה, או שתרדימו אותו בבית ותכננו לצאת כאשר הוא מתעורר. כך לא תהיו לחוצים, והעייפות שלו לא תפריע לו ולכם לתפקד בהמשך היום.
  • אם אתם יוצאים לטיול ארוך מחוץ לבית, או אפילו למספר ימים, דאגו לכך שלפחות שינה אחת תהיה במיטה. אפשר להתחיל את הטיול מוקדם בבוקר, לאחר שהוא מתעורר משנת הלילה במיטתו, או לאפשר לו לישון את שנת הלילה במיטתו, ורק אז לצאת לטיול.
  • גם מחוץ לבית התנהלו כמו יום רגיל עד כמה שאפשר. כאשר הלילות והימים יהיו שונים, התינוק ירגיש בכך. יכול להיות שתרגישו שהוא פעיל יותר או פחות רגוע, וזה הגיוני. תהיינה אולי יותר התעוררויות, במיוחד אצל תינוקות ופעוטות שקשה להם להתרגל לשינויים. לכן, הקפידו על השגרה, הביאו אתכם חפצים, בובות ומצעים, שהוא רגיל אליהם, נהלו את טקס השינה בלילה בצורה הכי דומה לאיך שאתם מנהלים את אותו הטקס בבית, על מנת לצמצם את השינויים מסביב ולהקל על הילד.

 

הקניית הרגלי שינה בזמן החזרה לשגרה

הקניית הרגלי שינה לתינוק במהלך החג

הקניית הרגלי שינה לתינוק במהלך החג

עברתם את החופש, חזרתם לשגרה, התחיל עוד חופש והנה שוב שגרה, והפעם למזלנו להרבה זמן. גם החזרה לשגרה יכולה להיות קשה ובעייתית לכל התינוקות והפעוטות, ובעיקר לכאלה שההסתגלות והשינויים קשים להם. איך חוזרים לשגרה בצורה הקלה והמיטבית?

  • כאשר אתם חוזרים ללוח הזמנים הרגיל בבית לאחר החופשה, חזרו להתנהל ולהתנהג בדיוק כמו שהתנהלתם והתנהגתם לפני החופשה מבחינת לוח הזמנים, טקס השינה ושעות השינה. כך תרגילו את התינוק לחזור חזרה לשגרה במהירות האפשרית.
  • היו עקביים, נסו לא לוותר לתינוק ולא לעצמיכם. ייתכנו לילות יותר קשים עקב השינויים, אך ככל שתקפידו להמשיך כרגיל, הוא יתרגל חזרה ביתר קלות.
  • אל תיבהלו אם ישנה רגרסיה לאחר השינה. גם תינוקות שישנו היטב לפני החג ובמהלכו, יכולים פתאום להתנהג אחרת בגלל השינויים, אפילו הקלים שבקלים. אל תוותרו ואל תתייאשו, זה מסתדר לאחר מכן.
  • אם אתם חושבים להתחיל תהליך של יעוץ שינה, והקנייה של הרגלי שינה לקטנטנים, המתינו עם זה עד לאחר החגים. כאשר אתם נמצאים בחופשה, אפילו אם זה חופש קצר, זה יקשה עליכם ועליו להתרגל לשגרה שהיא לא השגרה האמיתית. עדיף להמתין עם התהליך עד לאחר החגים.

כאשר מדובר בכמה ימים של חגים ואירועים משפחתיים, ונסו להנות עם התינוק עד כמה שאפשר, גם אם זה אומר קצת בלאגן בשעות השינה וכמה לילות פחות נוחים. אחרי החופשה זה יסתדר בחזרה! שנה טובה עם שינה טובה!

 

נכתב בשיתוף עינת מזרחי, יועצת שינה לתינוקות ופעוטות.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!