הקלה על בקיעת השיניים של תינוקות

הקלה על בקיעת השיניים אצל תינוקות

אחד הרגעים הפחות נעימים לתינוק וגם לנו ההורים הוא שלב בקיעת השיניים אצל תינוקות. אם כשהם גדולים ונופלות להן שיני החלב זה שלב מצחיק ומשעשע והם זוכים למתנות מ”פיית השיניים” ומחכים לזה בקוצר רוח, הרי שבתור תינוקות בקיעת שיניים ראשונית מלווה בכאבים, אי נוחות, בכי, ואפילו דלקות אוזניים וחום.

אנחנו בתור המבוגרים, שחווינו צמיחה של שיני בינה ,יכולים רק קצת להבין את הקטנטנים האלה ובעיקר לנסות להקל עליהם. בשנים האחרונות משרד הבריאות המליץ לא להשתמש במשחות מאלחשות כאלה או אחרות להקלה על צמיחת שיניים, לכן מומלץ לנסות ולהקל על תינוקות בדרכים טבעיות וכמה שניתן.

 

הקלה על כאבי בקיעת השיניים

הקלה על בקיעת השיניים של תינוקות

הקלה על בקיעת השיניים של תינוקות

איך מקלים על כאבי שיניים אצל תינוקות קטנטנים בשביל למנוע את הבכי ואת הלילות חסרי השינה שלהם ושלנו? להלן כל האפשרויות:

  1. פרי או ירק קר. כאשר התינוק כבר יושב ואוכל אוכל מוצק ניתן לקחת גזר או מלפפון חתוך, פלחי תפוח, או אגס ולהגיש אותם צוננים לתינוק היישר מהמקרר. למרות שאין לו את כל השיניים, החניכיים שלו מספיק חזקות והוא יכול לאכול גזר או מלפפון – הלעיסה והקור יקלו על הכאב ויעסיקו אותו. חשוב להשתמש בפרי או ירק טרי, לשטוף היטב ולקלוף, לשים במקרר למספר דקות ורק אז להגיש לתינוק. כמובן שבמהלך הלעיסה, אין להשאיר את התינוק ללא השגחה. בנוסף על כך ישנם כל מיני מחזיקי רשת מיוחדים בהם ניתן לשים חתיכות פרי או ירק קרים על מנת לתת לתינוק, ובכך להימנע מסכנה של חנק מחתיכות קטנות של הפרי או הירק שמתפרקות תוך כדי לעיסה.
  2. “שלוק”. בגילאים צעירים עדיף לא לתת לתינוק ארטיק עם צבעי מאכל, לכן אפשר לתת לו שלוק קטן שקל לו יותר לאחוז בו שלרוב אין בו צבעי מאכל. אופציה נוספת היא לתת לו את השלוק סגור כדי שהוא ילעס רק את הקרחון מסביב.
  3. עיסוי חניכיים. הפעלת לחץ בצורה עדינה על החניכיים הרגישות יכולה לעזור בהקלת הכאב ולהרגיע את התינוק. כדאי לעשות את זה כשהתינוק רגוע ובאופן קבוע, מומלץ להוסיף את זה לחלק מהשגרה היומית של התינוק, ולעשות כן גם כמובן ברגעים שהוא חסר מנוחה וכאוב. יש לדאוג שהאצבע תהייה נקייה, כדאי לעטוף אותה בפד גזה או חיתול טטרה לח וקריר, ולעסות בצורה עדינה את החניכיים לכמה רגעים. לא כל התינוקות ישתפו פעולה, אך לאחר שירגישו את ההקלה יאהבו את הרעיון. עצה נוספת היא לטבול את פד הגזה או חיתול הטטרה בכוס מים מהולים עם כפית סודה לשתייה שגם תחטא את האזור לפני צמיחת השיניים. אל תעסו את החניכיים של התינוק בכח והחזיקו את התינוק בצורה נוחה לו ולכם, על מנת שזו תהיה חוויה חיובית עבורו.
  4. עיסוי כפות הרגליים של התינוק. רפלקסולוגיה לקטנטנים יכולה לעזור משמעותית גם בהקלה על כאבי גזים וכל כאב אחר, ולעזור לשחרר יציאות במקרה של עצירות וכמובן להקל על כאבי צמיחת השיניים. אפשר לקחת את התינוק לרפלקסולוג מומחה ואפשר לעשות לו עיסוי בעצמכם. השתמשו בשמן חמים שמותאם לתינוקות, לאחר המקלחת השכיבו את התינוק על הגב ולחצו בעדינות מתחת לבהונות שלו עם האגודל שלכם. עברו על כל אחת מהאצבעות בלחיצות קלות ולאחר מכן עסו את כל כף הרגל. שלבו את הרפלקסולוגיה עם עיסוי גוף מלא להרגעת התינוק, בעיקר לפני השינה.
  5. להניק. במידה והאם מניקה, אפשר להשתמש בהנקה כדרך הרגעה אידאלית לתינוק. בנוסף לעובדה שבחלב האם ישנם חומרים שעוזרים לתינוק להתחזק ולהתאושש ממחלות וכאבים, הפעולה עצמה של ההנקה מקרבת ומרגיעה. מומלץ לבצע עיסוי חניכיים לתינוק לפני ההנקה, ולאחר מכן להניק. במקביל שימי לב שאת לא הופכת למוצץ אנושי עבור התינוק.
  6. נשכן קר. נשכנים עוזרים בהתפתחות המוטורית של התינוקות כאשר הם מתחילים לשלוח ידיים, תופסים חפצים, מכניסים לפה ומגיעים אל השלב האוראלי. גם פה הם יכולים להקל על כאבים, הכניסו נשכן לכמה דקות למקרר ותנו לתינוק לנשוך ולשחק איתו. הקור יקל על הכאבים בשיניים וגם עם הנשכן המשחק יעסיק את הילד וישכיח ממנו את אי-הנוחות הזמנית. חשוב לא לשים את הנשכן במקפיא, אלא במקרר ולא ליותר מרבע שעה. כמו כן, בדקו את הנשכן שאתם רוכשים, שימו לב שאינו מכיל כימיקלים שמסוכנים לתינוקות.
  7. רסק תפוחים. אפשר להכין רסק תפוחים בבית ואפשר לקנות רסק מיוחד לתינוקות ללא תוספת סוכר. גם אותו מגישים לתינוק צונן. ברסק תפוחים ישנם שני יתרונות – האחד הוא שהסוכר בו הוא טבעי ורוב התינוקות שאוכלים מוצק כבר טעמו תפוח ואוכלים את הפרי, והשני הוא שרסק תפוחים עוזר למנוע יציאות רכות מדי. למרות שרופאים לא יגידו שיש קשר ישיר, הרבה תינוקות חווים כאבי בטן ושלשולים בעת בקיעת שיניים, ולכן רסק תפוחים יכול לעזור הרבה בתהליך.

במידה והתינוק מאוד סובל ודבר לא מרגיע אותו, ניתן לתת משכך כאבים, בהתאם לגיל ולמשקל. במקרה כזה רצוי לקחת את התינוק לרופא כדי לוודא שאין דלקת אוזניים או תופעת לוואי אחרת שמציקה לו ושאין צורך בטיפול נוסף מעבר לשיכוך הכאבים.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!