ידוע גם בתור הורמון האהבה צילום: אורלי רוזנבלט

הורמון האוקסיטוצין הידוע גם כהורמון האהבה

אם היית בהריון בעבר או שאת בהריון עכשיו, בטח שמעת, ולא פעם אחת, על הורמון האוקסיטוצין. ההורמון הזה הוא ההורמון שאחראי על כיווץ הרחם לאחר הלידה, ומקל על הפרשת החלב בזמן ההנקה. יכול להיות שגם שמעת עליו בתור ‘הורמון האהבה’, וזאת בגלל שהוא מופרש גם אצל נשים וגם אצל גברים בזמן אורגזמה. אבל מעבר לשתי הפעולות הסופר חשובות הללו, להורמון הזה יש עוד לא מעט תפקידים אחרים, והאמת היא, שהאוקסיטוצין הנו אחד ההורמונים המעניינים והטובים ביותר שתיתקלו בהם.

מחקרים מראים שלהורמון האוקסיטוצין יש השפעה מרגיעה והוא אחראי על שיפור מצב רוח. זאת על ידי הורדת לחץ הדם וביטול הורמונים המייצרים לחץ. בנוסף, הוא מקל על דלקות שונות בגוף וגם עוזר במטבוליזם, עיכול וגדילה. כמו כן, לפי בדיקות אחרונות שנערכו ומחקרים שונים, להורמון הזה יש גם תפקיד באינטראקציות בין אישיים ומפגשים חברתיים. הוא עוזר לנו להוציא החוצה רוגע, אהבה והתחשבות.

ידוע גם בתור הורמון האהבה צילום: אורלי רוזנבלט

ידוע גם בתור הורמון האהבה צילום: אורלי רוזנבלט

אין ספק שלהורמון הזה יש תפקיד משמעותי לאחר הלידה, והוא עוזר לא מעט להסתגלות של האישה למעבר החד מלהיות בהריון למצב של להיות אמא. לעומת זאת, אם ההורמון מוזרק לגוף באופן מלאכותי (בעיקר בזירוז לידה), ההשפעות שלו על האישה לא יהיו אותו הדבר. ההשפעות על המוח לא יהיו אותו הדבר, ולכן התגובות וההתנהגות לא יושפעו ממנו.

אז עכשיו שאתם יודעים קצת יותר על ההורמון המופלא הזה, וכמה הוא טוב עבורנו, קבלו 15 עובדות מעניינות במיוחד לגביו:

  1. ההורמון מופרש בפעימות לב. כמה שיותר פעימות, כך ההורמון יופרש בכמויות גדולות יותר וההשפעה תהיה גדולה יותר. כך למשל תינוק שיונק יגביר את פעימות הלב של האם, מה שיגרום להנקה קלה יותר וזרימה של חלב.
  2. כמות גדולה מאוד של ההורמון מופרשת בלידה, וכך התינוק עצמו נולד עם רמות גבוהות של ההורמון בגוף.
  3. השיא של הפרשת ההורמון בגופה של האישה הוא מיד לאחר לידת התינוק, אבל לפני יציאת השילייה מהגוף. אפשר למקסם את הפרשת ההורמון על ידי הצמדת התינוק שרק נולד, לעורה החשוף של האם.
  4. מגע ישיר של עור גורם להפרשת ההורמון. בין אם זה מגע של האם והתינוק או של האב והתינוק, ואפילו של האם והאב זו לזה.
  5. אפידורל שניתן בלידה עלול לעצור את השפעת ההורמון ולחסום את דרכו בגופינו. מכיוון שההורמון מעלה את סף הסבל שלנו, לעיתים אפילו אין צורך באפידורל.
  6. פרולקטין, הורמון ההנקה, תלוי בהורמון האוקסיטוצין על מנת לעבוד כמו שצריך. שני ההורמונים האלה פועלים ביחד בזמן ההנקה על מנת לייצר יותר חלב, ולהקל על זרימתו.
  7. להורמון יש השפעה על החיבור של האם והילד. הורמון האוקסיטוצין משפיע על אישה שרק ילדה, ועוזר לה להתחבר לתינוק שלה ביתר קלות.
  8. כאשר התינוק צריך לינוק, ההורמון מופרש אוטומטית אצל האמא, כך שלקראת זמן ההנקה כדאי לאם לתת לתינוק להחזיק את השד לגעת בו, ולינוק.
  9. אם אישה או גבר נמצאים במצב לחוץ, או בסביבה לחוצה, הדבר יכול לעכב את הפרשת ההורמון. לעומת זאת, אם מישהו מרגיש רגוע ושליו, ההורמון יופרש בהתאם ויעצים את ההרגשה הזו.
  10. ההורמון עוזר לגוף לעכל חומרי מזון ולפרק אותם לחומרים מזינים שיועברו לתינוק בחלב האם.
  11. ההורמון משפיע על תפקודי המוח כבר מהרגע הראשון שהתינוק נולד.
  12. ההורמון מופרש באורגזמה גם של האישה וגם של הגבר.
  13. ההורמון מוזכר לא פעם כהורמון, שהפרשתו המוגברת עוזרת רבות בטיפול במקרים של סכיזופרניה, התמכרות לסמים ואפילו נטיות להתאבדות.
  14. השפעות טובות של ההורמון, הפרשה קבועה, וכן הנקה, יכולים לשפר את בריאותה של האם המניקה ובכך גם את של התינוק היונק.
  15. ההורמון מופרש בכל כך הרבה הזדמנויות אחרות, כמו למשל בזמן ארוחה עם חברים, חיבוק, ואפילו ליטוף חיית המחמד שלכם. כך שאם אתם קצת מבואסים, ולא משנה מה הסיבה, בלו עם חברים, חבקו מישהו קרוב או צאו לטיול עם הכלב. כך תצליחו להירגע לאט, וההורמון שיופרש יעלה את מצב הרוח שלכם בהתאם. אין ספק שמדובר בהורמון מדהים.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!