הורים שהם גם חברים של הילדים

הורים שהם חברים של הילדים

טשטוש הגבולות בין הורה לילד שלו היא תופעה שלא הכרתי בילדותי ואני נחשפת אליה המון לאחרונה. ניתן לראות הורים שהם חברים של הילדים, שמתלבשים כמוהם ואפילו מדברים ומתנהגים כמוהם. הסוגיה של חברות טובה בין הורים לילדים היא מורכבת ובמקרים מסוימים אפילו טעונה מאד. מצד אחד – אין הורה שלא רוצה להיות חבר של ילדיו (ברמה כזאת או אחרת). מצד שני – במערכת היחסים בין הורים וילדים ישנם רגשות, מערכות סמכות ויחסים שעלולים לטשטש את הגבול הדק שבין החברות והיחסים הטובים, לבין הצורך של מי מההורים בהפעלת סמכות ההורה. במידה ופעולה זו נוגדת את רצונו המידי או דעותיו של הילד – הרי שעלול להיגרם חיכוך שיגרום לערעור בתחושות של מה (או מי) בא קודם – ההורה או ה”חבר”.

 

יתרונות של חברות טובה בין הורים וילדים

כמו בכל מערכת יחסים בין בני אדם, תמיד עדיפות התחושות הטובות, אווירת השיתוף והחברות, אשר בזכותן ניתן לדעת באופן וודאי שניתן לשתף סיפורים וחוויות, לשוחח ולמסור מידע, גם כזה שאינו תמיד נעים, ולהבין שבאופן כללי יש אל מי לפנות בכל זמן שרוצים. נושא זה מקבל משנה חשיבות עם הגיעם של הילדים לגיל ההתבגרות, בו ברוב המקרים הם בוחרים למרוד במשמעת ובקבלת סמכות. אך מרד נעורים זה יידחה או יעבור בצורה נעימה יותר אם מלכתחילה שררו בבית תחושות של שיתוף, חיבה וחברות. כאשר הנער או הנערה רואים בהורים שלהם חברים של ממש, יהיה להם קשה יותר פתאום להפוך את עורם ולשנות באופן קיצוני את דרך ההתנהגות שלהם מול ה”הורה-חבר”.

הורים שהם גם חברים של הילדים

הורים שהם גם חברים של הילדים

יתרון נוסף שיש לו משמעות גדולה מאד בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות הוא הפנייה אל אימא ואבא במידה ומתעוררת בעיה כלשהי בחייו האישיים של הילד, ללא קשר לגילו. מקרים רבים של התעללות או אלימות מילולית כלל לא ידועים על פני השטח בשל בושה או מבוכה לשתף בהם את ההורים. כאשר ילד או נער ייראה בהוריו את חבריו הטובים, במקום רק הורה ומקור סמכות, הוא לא יהסס לפנות אליהם ולשתף אותם במה שמתרחש, כדי לקבל מהם עצה טובה או רעיונות לדרך פעולה שבזכותן יתגבר על קושי ויצליח להתמודד עם האתגר ואפילו להתגבר עליו יותר בקלות. אין ספק שתהיה בכך גם למידה הקשורה בנושא של פנייה אל בעל ניסיון וקבלת עצה ממנו, משום שאיך שלא תסובבו את זה, עדיין מדובר בהורים, אנשים בוגרים שעברו קצת יותר בחיים.

 

חסרונות של היות ההורים חברים טובים של ילדיהם

בכל משפחה חשוב מאד לשמור על המערכת ההיררכית של מקום ההורים ומקומם של הילדים. יש מי שמנהל את הבית והמשפחה ויש את אלה שנשמעים לו. כאשר נוצרת חברות טובה בין ההורים לילדים, לצד האווירה הטובה בבית, עלול להיווצר מצב שבו כאמור מטשטש הגבול שבין ההורה הסמכותי לבין הילדים האמורים לקבל את הסמכות ולפעול על פי דרך החינוך שבה בחרו ההורים. בשל החברות הטובה והקרובה יהססו ההורים להטיל תפקידים או משימות על ילדיהם ויבצעו עבורם פעולות או משימות, שאינן מתפקידם. בשם החברות הקרובה, עלולים הילדים שלא להתמודד עם אתגרים או סיטואציות שמציבים להם החיים וכפועל יוצא מכך לא יוכלו להסתדר עת יתבגרו ויעזבו את הקן המשפחתי העוטף של אבא ואימא.

 

לסיכום, ה”מתכון” למערכת יחסים בריאה, תקינה ונכונה, בין הורים לילדיהם, צריך לכלול שילוב של יחסים ותחושות הנמצאים זה לצד זה כל הזמן. ובעת כל צורך או מצב, פועלים על פי הרגש או הסמכות הדרושים באותו הרגע. כאשר מוצבים גבולות ברורים בתוך התא המשפחתי, גם להורים וגם לילדים קל הרבה יותר לנהוג בחופשיות ובטבעיות, לשתף בחוויה או זיכרון נעים וחיובי אך במקביל גם לקבל מרות (ילדים) ולהפעיל סמכויות (הורים). המרות והסמכות לא תיפגענה ביחסים הטובים ובחברות הקיימת, והיחסים בין כל בני המשפחה יהיו חמים ומבוססים על פרגון, אהבה, חברות ועזרה זה לזה בכל עת.

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!