להיות אמא חד הורית

ההתמודדות של אמהות חד הוריות ואימהות יחידניות

הורות היא העבודה הקשה והמתגמלת ביותר שיש, על זה יסכים כמעט כל מי שהתמודד או מתמודד עם הקושי, האתגר והאושר שבהורות. עבור אימהות חד הוריות או אימהות יחידניות מדובר באתגר שטומן בחובו קשיים ומורכבויות נוספות. להלן שש התמודדויות נפוצות עם קשיים החוזרים על עצמם בקרב אמהות חד הוריות. אם גם את אם חד הורית, ודאי תוכלי להזדהות עם הקשיים ולהיעזר בכלים המפורטים לפתרון.

 

  1. שמירה על איזון בין חיים אישיים לעבודה

“אני לא מצליחה להעביר כמעט יום בלי לחוש ברגשות אשם. אם אני בעבודה אני חשה אשמה על כך שאני לא עם הבת שלי, כשאני מבלה עם הבת שלי אני חושבת על כל מה שלא הספקתי לעשות בעבודה…”
כאם יחידה המנהלת משק בית לבד, שמירה על האיזון בין החיים לעבודה היא אתגר לא פשוט. אמהות חד הוריות רבות נושאות את כלכלת הבית על כתפיהן לבד ולכן נמצאות בקונפליקט – מצד אחד הן רוצות להתקדם בקריירה ולהתפתח גם כדי להגשים עצמך וגם כדי להרוויח יותר למען ילדיהן ומצד שני “זמן עבודה” בא לעיתים קרובות על חשבון “זמן ילדים”. מכאן צפים להם רגשות האשם, הספקות, חוסר הביטחון בדרך והקושי במציאת איזון בין הדרך המקצועית לאימהות.

זכרי – הכל עניין של מינונים. ההתפתחות האישית שלך לא חייבת לבוא על חשבון ילדייך. גם אם תראי אותם פחות שעות ביום המסר שתעבירי להם דרך המסירות שלך לעבודתך והרצון להתקדם הוא מסר של הגשמה עצמית, כך תדגימי להם שיש לעבוד ולהשקיע אנרגיה וזמן בשביל להשיג מטרות ולהיות אדם פעיל וחיוני.
השתדלי להקפיד על לעשות את המיטב כדי לשמור על שגרה קבועה לשבוע העבודה, כדי שהילד שלך ידע למה לצפות ויוכל לסמוך על שגרה מוצקה, מנחמת הכוללת את משחק, הכנת שיעורי הבית ו”זמן אמא”, גם אם לעיתים זה רק לסיפור לפני השינה.

 

  1. התמודדות עם מצבי חירום בלתי נמנעים

“כשאני כבר בדרך לפרזנטציה שמתחילה בעוד חצי שעה, אחרי שישבתי על מצגת כל הלילה, הגננת מצלצלת ואומרת שהוא מקיא ומרגיש לא טוב… ברגעים האלה אני מרגישה הכי חסרת אונים שאפשר”

אפילו תכניות הידועות זמן רב מראש עלולות להשתנות בין רגע  אם חד הורית. מי מאתנו לא קיבלה רגע לפני ישיבה חשובה או פגישה עם הבוסית שיחה מהגננת או מהמורה על חום, צינון או כאב בטן פתאומי? השיחות האלה הן חלק משגרת ההורות אך אם את חד הורית יש לך בדרך כלל פחות מרחב תמרון במציאת פתרון מהיר למצב.

מומלץ לקבוע זמן לדבר עם הקולגות והמנהל או המנהלת שלך בעבודה על האפשרות שתצטרכי לצאת מהמשרד מהרגע להרגע. שיחה על הנושא מראש תבהיר להם כי את אדם אחראי וכי העבודה שלך חשובה לך. במסגרת השיחה הציעי הצעות למערכות תמיכה אפשריות מתוך מקום העבודה שיוכלו לגבות אותך במקרה שתזדקקי להן.

 

  1. זמן איכות אישי

“כאמא חד הורית אני הרבה פעמים בתחושה שאני צריכה להיות ‘אמא כל יכולה’ כי אני חושבת שבאיזשהו מקום אני מרגישה שאני צריכה לפצות”

אנו נוטות לקחת על עצמנו אין ספור משימות ולהציב לעצמנו יעדים לא ריאליים הרבה פעמים מתוך תחושה מודעת או בלתי מודעת של רצון לפצות על מבנה המשפחה שלנו. במקום ליצור איזון אנחנו שוחקות את עצמנו.

להיות אמא חד הורית

להיות אמא חד הורית

בין הדאגה לילדים, הבית והעבודה לא נותר לך זמן לטעינה מחדש. את  צריכה ומגיע לך (!) זמן מנוחה. אפילו אם זה רק 15 דקות ביום. אם הילד שלך גדול מספיק כדי להבין שתפי אותו או אותה שאת עייפה וזקוקה למנוחה. בזמן שהוא מכין שיעורים, משחק במחשב או צופה בטלוויזיה טבלי לך באמבט חמים ומפנק, הכיני לך כוס קפה ושבי לקרוא קצת או לצפות בטלוויזיה בשקט או תפסי תנומה קצרה ומרעננת. אם הילדים עדיין קטנים מאוד, מצאי את הדרך לאפשר לעצמך כמה רגעי אמצע שבוע שקטים לעצמך אחרי שהם כבר ישנים.

זכרי – זה לא פינוק, אלא הכרח! ככל שאת יותר רעננה ורגועה כך הילדים יהיו מאושרים יותר.

 

  1. יציאה לבילוי לילי

“פעם בשבועיים אני משאירה את הילדים אצל אמא שלי ויוצאת עם חברות לרקוד, אני מרגישה שהכמה שעות האלה משחררות אותי ולגמרי מרימות אותי למעלה ונותנות לי כוחות להמשיך”

בהמשך לסעיף הקודם, יציאה לבילוי לילי עם חברה, חברים או לדייט תמלא אתכן באנרגיה שתחזיק גם שבוע שלם אחרי. צאי לרקוד, לשתות, לצפות בסרט או לאכול במסעדה טובה – מגיע לך.
אם אתם מתכננת בילוי לילי נסי להציע להורים של חברים מהגן או בית הספר סבב של מסיבות פיג’מות הדדיות. זהו מצב של win-win וחסכון גדול בעלויות.

בררי עם הורים אחרים בשכונת מגורייך אם ישנם נער או נערה שעושים בייביסיטר ובקשי המלצות וחוות דעת מכמה הורים. בני נוער בדרך כלל גובים תעריפים נמוכים יותר עבור השירותים שלהם מאשר מטפלים יותר בוגרים ויכולים להעביר כמה שעות של כיף עם הילדים.

 

  1. תשלום עבור טיפול בילדים


“אחרי שאני משלמת שכר דירה, קניות בסופר ועל הגן של הבן שלי לא נשאר לי הרבה לחיות עד סוף החודש, לא פלא שבכל חודש המינוס גודל…”

זה לא סוד שההוצאות עבור הטיפול בילדים יכולות להיות יקרות ביותר לאורך זמן, ועל אחת כמה וכמה אם את חיה ממשכורת אחת. הביטחון האישי, הפיזי והנפשי של ילדייך תמיד יהיו הדאגה הראשונה שלך, כך שאינך צריכה להתפשר על איכות הטיפול. בררי על הזכויות שלך כאם חד הורית, היעזרי בשירותים עירוניים חינמיים או מוזלים לקהילה ובהנחות שאת זכאית להן כאם חד הורית. ניצול המשאבים הללו מתרגם לכדי חסכון משמעותי מאד.

 

6.  ללמוד לבקש עזרה

“תמיד היה קשה לי לבקש, עוד לפני שהייתי אמא… הרבה יותר קל לתת בעיני… באיזשהו שלב הבנתי שמותר לי לבקש ושזה יכול להיות אפילו נעים ולעזור לי מאד. עכשיו אני נעזרת בחברים ובמשפחה ומרגישה שהעזרה הזו לגמרי מצילה אותי”

בני לך רשת תמיכה. היעזרי בסבתות, חברים, דודים והורים של חברים מהגן או מבית הספר. אם את מרגישה שאת נעזרת בקרובים אלייך יותר מידי נסי ליצור הסדר בו תוכלי גם את לסייע להם בכל דבר שעלול להקל את חייהם כך שהמערכת תהיה מערכת גומלין.

עבור אימהות חד הוריות שגרת החיים יכולים לפעמים להרגיש כמו משימה בלתי אפשרית הדורשת יצירתיות ויכולות תמרון רבות. ברגעי הקושי זכרי שאת לא לבד, אימהות חד הוריות רבות מתמודדות עם אותם הקשיים והדילמות שאת מתמודדת איתם בדיוק.

 

נכתב על ידי נעה שיר, מנחת קבוצות ופסיכותרפיסטית.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!