ההבדל בין בנים לבנות

ההבדל בין בנים לבנות

בין בני הבכור לאחותו הקטנה יש שנה ו-3 חודשים. הם גדלו כמו תאומים, עם אותו חינוך בדיוק ובכל זאת יש ביניהם כל כך הרבה הבדלים. חלק מזה זה אופי, חלק מזה זו השפעת הסביבה וחלק מזה זו העובדה שמדובר בבן ובבת. מה בעצם ההבדל בין בנים לבנות?

ההבדל בין בנים לבנות

ההבדל בין בנים לבנות. צילום: אורלי רוזנבלט

אני אישית חושבת שמדובר בהבדלים מהותיים שעם חלקם נולדים והם בתוכינו וחלקם הסביבה מכתיבה לנו. אבל אני לא מומחית אני רק אמא לבן ולבת שרואה מה קורה אצל הילדים שלה ומסביב. אבל אלה השאלות שבוערות בתוכי והיתי חייבת למצוא להן תשובה אז פניתי לליאת קרן, פסיכותרפיסטית לילדים ולנוער ומטפלת משפחתית והיא עזה לי למצוא להן מענה.

  1. ההבדלים הפיסיים קיימים. באיזה גיל צריך להסביר להם? או לחכות שישאלו שאלות? אין צורך להסביר להם באופן רשמי אלא באופן טבעי, לתת מענה לשאלותיהם כשאלו מגיעות, בדרך כלל סביב גיל 3. היצמדו לעובדות וענו תשובות כנות אך פשוטות, בהתאם לגילם וליכולת הבנתם.
  2. מקלחות אחים משותפות, עד איזה גיל? והאם זה משנה אם זה שני מינים שונים? מקלחות משותפות בין אחים זה נושא שנוי במחלוקת והוא תלוי משפחה ותרבות. לרוב אין עם זה בעיה בשנים הראשונות. השאלה מתעוררת בדרך כלל אחרי שהילד מפתח מודעות להבדלים הפיזיים ומתחיל לשאול שאלות. או אז נשאלת השאלה האם להמשיך עם המקלחות המשותפות או לא. הכלל המנחה בעיני הוא ללא ספק ביטחונם הרגשי והפיסי של הילדים ולכן ההחלטה צריכה להתקבל ע”י ההורים באחריות, באופן סובייקטיבי, מתוך הכרת הילדים, רגישות ומודעות לרצונותיהם, לצרכיהם וליכולות הביטוי וההתמודדות שלהם.
  3. האם חוץ מהבדלים פיזיים יש עוד הבדלים מולדים בין בנים לבנות? או שהכל זה חינוך והשפעת הסביבה? אין ספק שלחינוך ולסביבה בה גדל הילד יש השפעה רבה על הילד. עם זאת מחקרים הוכיחו חד משמעית כי יש גם הבדלים מולדים במבנה המוח, השונה בין בנים לבנות ומכאן גם שוני בהתנהגות ובהלכי המחשבה בין המינים. בעיקר מדובר על חשיבה מילולית מפותחת יותר אצל בנות, ויכולת מוטורית-מרחבית המפותחת יותר אצל בנים. מעבר לזה יש כמובן גם סטראוטיפים חברתיים המשפיעים על הילד. גם משפחה אשר תגדל את הילדים עם חשיפה למגוון צבעים ומשחקים לא תוכל למנוע את תגובות הסביבה. חשוב לדעת – הוכח שילדים שגדלו באווירה שוויונית יהיו בטוחים יותר בבחירות שלהם ויושפעו פחות מתגובות הסביבה.
  4. אם בן רוצה למרוח לק על הציפורניים או לשחק עם בובה, צריך להעיר לו או לזרום איתו? אני מאמינה שחשיפה למגוון משחקים וארגז תחפושות בבית זה דבר מבורך ומאפשר התנסות ומשחקי תפקידים שונים, גם בין המינים. הסקרנות לכך היא טבעית ומעשירה והתנסות יכולה לתת לה מענה ובו בזמן גם למנוע כמיהה לדבר “אסור”.
  5. איך להגיב אם ילד רוצה לשחק במשחק של “בנות” או ילדה במשחק של “בנים” והילדים האחרים צוחקים עליהם? החשיבות היא בתגובתו של הילד. ילד בעל בטחון, השלם עם משחקו, לא יתרגש מצחוקי חבריו ויוכל להפטיר “אז מה”. ההורים צריכים להיזהר שלא להגיב בשמו, שכן זה עשוי להחליש אותו במקום לחזקו.
  6. איך להגיב אם הילד בוחר נעליים ורודות בחנות? תלוי באיזה גיל, עד כמה הוא מודע לעובדה שהצבע מזוהה עם מין מסויים וביכולת שלו להתמודד עם תגובות הסביבה. כך למשל אם ילד בגיל בי”ס בוחר ללכת עם נעליים וורודות הייתי מאפשרת זאת מאחר והוא מקבל החלטה מודעת. לילד בגן הייתי מסייגת. מצד שני גם לא הייתי אומרת לו “לא”, אלא מכוונת למשהו ניטראלי ומציעה למשל לקנות שרוכים בכמה צבעים. גם וורודים.
  7. במסיבות יומולדת האם יש צורך לקנות מתנות זהות לכל הילדים או לבנים ובנות בנפרד? והאם ההפרדה הזו משנה בכלל? במסיבות יום הולדת הכי כדאי לקנות מתנה שתקלע לטעמו של הילד החוגג, גם אם זה יצירה לבן ומכוניות לבת. לגבי ההפתעות אין צורך להפריד אלא למצוא הפתעה כללית המשמחת ילדים באשר הם (בועות סבון למשל).
  8. האם מין הילד משנה בבחירת חוג? חוג צריך להיות העשרה בה חפץ הילד, שיש לה ערך מוסף ותוכל לתרום להתפתחותו החברתית, הקוגניטיבית, הפיזית או הרגשית. כך שלא המין שלו משנה בבחירת החוג אלא רצונו החופשי.

אני מודה שלפעמים אני קונה לילדה ורוד ולילד כחול. בהתחלה זה היה כי זה מה שאני אהבתי, עכשיו זו בהחלט הבחירה שלהם. הבן שלי למשל מת על נצנצים ואני זורמת. מצד שני כל דבר שאפשר לבעוט בו הופך לכדור, וכל דבר שאפשר להחזיק בזווית הופך לרובה. הבת שלי לעומת זאת תרצה רק ורוד. אבל עם נעלי כדורגל כמו של אחיה הגדול.

 

נכתב בשיתוף ליאת קרן, פסיכותרפיסטית לילדים ולנוער ומטפלת משפחתית.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!