דאגות של אבא לעתיד

דאגות של אבא לעתיד – כל מה שבן הזוג לעולם לא יגיד לך

אישתי בחודש תשיעי ועומדת ללדת בכל רגע. עד לפני שבוע הכל היה מעולה, ההריון עבר בקלות יחסית, והתינוק במצב מצוין בתוך הרחם. אבל פתאום אתמול התעוררתי באמצע הלילה עם זיעה קרה, מודאג כמו מטורף לגבי כל מה שהולך להיות. אישתי עומדת ללדת, מה יקרה עם משהו ישתבש בלידה או שפתאום היא תהיה חולה או אני לא יודע מה…הקטע זה, שבעוד אני שוכב לי במיטה דואג ולא מצליח להירדם, אישתי ישנה לה כמו תינוקת.

אני לא יכול להתייעץ עם החברים שלי על העניין הזה של הדאגות, כי אני בטוח שהם יגרמו לי להרגיש טמבל שאני חושש כל כך הרבה ממשהו שכולם עוברים מתישהו.

בסוף התייעצתי עם איש מקצוע שקיבל את פניי בברכה, לא לפני שאמר לי “כל הכבוד על האומץ”. מסתבר שעם השנים, הוא דיבר עם המון גברים שהפכו לאבות, וזה מאוד נדיר למצוא גבר שלא מודה (בדרך כלל בדיסקרטיות) שיש לו חרדות של טרום לידה.

עם כל הדברים שאפשר לדאוג לגביהם, אני די בטוח שאותם גברים שלא מודים בחששות שלהם פשוט משקרים או שלא שמים יותר מידי לב למה שמתרחש סביבם. לצערי, רק מעט מאוד אבות לעתיד יודו בפני אנשים אחרים (ובטח שלא בפני בן/ת הזוג) שהם פוחדים מהעתיד לבוא. באופן לא מפתיע, זה רק מחמיר את המצב.

 

איך אבא לעתיד מרגיש בזמן ההריון

דאגות של אבא לעתיד

דאגות של אבא לעתיד

הסיבות הנפוצות לחרדות של אבות לעתיד הן הפחד שמשהו רע יקרה לאמא או לתינוק. אבל זה לא נגמר שם, יש דאגות כלכליות, דאגה שלא יהיה לך יותר זמן לעצמך ולהפגש עם החברים, דאגה שלא תהיה אבא טוב מספיק, חששות לגבי איך יהיה לחזור ולעשות סקס אחרי הלידה (אם בכלל), והאם אני בכלל מוכן להיות הורה של מישהו?! כמו כן, יש לי חששות לגבי התעלפות במהלך הלידה, והמצב של חוסר עונים כאשר אישתך שוכבת שם וצועקת מכאבים ואין לך מה לעשות כדי לעזור לה.

מה שממחיש את הדאגות שלי זה מה שאני אומר כבר 20 שנה: המעבר הפסיכולוגי והרגשי מאדם חסר-ילדים לאבא, הוא לפחות עמוק מאשר מה שנשים עוברות. כמובן, לנשים יש נטל פיזי גדול הרבה יותר להתמודד איתו. אך עם זאת, 90% מהאבות לעתיד, גם חוו ויחוו תסמינים גופניים במהלך ההריון, למרות שהם לא נושאים את התינוק פיזית בגופם. אני מדבר על בחילות, הקאות, התכווצויות בבטן, כאבי שיניים, כאבי גב, נדודי שינה, סחרחורת, ועלייה במשקל…

 

תסמינים פזיולוגיים שחשים אבות לעתיד

חוקרים רבים מאמינים שהתסמינים הגופניים קשורים למצב הנפשי של האבות לעתיד, ומכאן החרדות והמתח שהם חווים. לדוגמא, אם ההריון לא היה מתוכנן ולהורים לעתיד יש בעיות בזוגיות, האבא לעתיד ירגיש שדוחקים אותו החוצה. בנוסף, כאשר ההריון מוגדר כ”הריון בסיכון”, התסמינים של החרדות והחששות מתגברים כמובן.

ללא ספק, הדבר החשוב ביותר שאתה יכול לעשות כדי למזער את הלחץ והחרדה שלך (וכל התמינים הנלווים לכך) הוא לוודא שאתה מקבל קצת תמיכה חברתית (מחברים, משפחה, איש מקצוע). זה לא הולך להיות קל, שכן א’ – אתה אמור לתמוך באמא לעתיד שכעת בהריון, וב’ – המקור העיקרי לעידוד ולתמיכה, בת הזוג שלך, שקועה מידי כרגע במה שקורה בתוך הגוף שלה. קח בחשבון שאין לה את האפשרות בכלל לחשוב על מה אתה צריך, כשהגוף שלה משתנה כל הזמן וההורמונים מטריפים אותה. זה לא אומר שזה בסדר, אבל זה מצב נתון שכדאי שתהיה מודע לו במקום לכעוס או להתעצבן לשווא.

 

להתמודד עם המצב

בסופו של תהליך, יוולד לך ילד ותהפוך לאבא גאה. בינתיים כדאי שתחבור לכמה אבות לעתיד או אבות חדשים ותצאו יחד לשתות בירה, ותדברו על הנושא בגלוי. זה יעשה לשניכם טוב לגלות שכולם עוברים את אותם ה”סרטים”, בצורה זו או אחרת. גבר, תקדיש קצת זמן לעצמך, קח כמה דקות ותחשוב על החיים ועל מהותם. תעשה מדיטציה או כל תרגיל שיכול לעזור לך להעביר את הזמן צורה רגועה. אוטוטו אתה אבא, וזה לא סוף העולם.

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!