בריאות הפה והשיניים לילדים

בריאות הפה והשיניים אצל ילדים

אני מתיישבת על כיסא הבדיקה ופותחת פה גדול. אני כבר מרגישה שהיא לא מרוצה… “מתי בפעם האחרונה ביקרת אצל שיננית?”, היא שואלת אותי בטון מאשים. “לא מזמן…”, אני מגמגמת… “קצת אחרי שהקטנה שלי נולדה…”. רגע, חישוב מהיר, הקטנה שלי בת ארבע בקרוב… “זה נחמד שאת עושה ילדים,” היא ממשיכה באותו הטון, “אבל את גם חייבת לדאוג לשיניים שלך!”, ואם כבר מדברים על ילדים, את חייבת לדאוג לשיניים שלך, ולטיפולי שיניים לילדים.

איך שאני שונאת ללכת לשיננית. או אבל מה לעשות, היא צודקת. ועוד איך צודקת. אני צריכה לדאוג לשיניים שלי. וגם לטיפולי השיניים של הילדים שלי. ונכון שלא מדובר בביקור כייפי ואם יש סתימה אז כייפי זו בכלל לא מילה שמתארת את הביקור, אבל זה ביקור חשוב. בכלל, בריאות הפה והשיניים אצל ילדים חשובה עוד מלפני צמיחת השן הראשונה.

בריאות הפה והשיניים לילדיםכן, יש לנו רשימה אינסופית של משימות אז צריך גם לקבוע עם חברה לקפה, להחליף את החולצה שקניתי בקניון, לנצל את ההזדמנות שאני בקניון ולקנות מתנה, לקפוץ לסופר, לשים מכונת כביסה, לתלות כביסה, לקפל כביסה, לשטוף כלים, לשטוף את הבית וגם לא לשכוח להתקשר לסבתא. אבל טיפולי שיניים זה חשוב. אז העבירו את זה לראש הרשימה כי אם לא תטפלו להם בשיניים עכשיו, זה יכאב הרבה יותר אחר כך.

מה שגיליתי בעיקר זה שרופאים לא מייחסים כמעט שום דבר באופן מודע לבקיעת שיניים – לא חום, לא תופעות לוואי של כאבי בטן ושלשולים, אבל רופאי שיניים נותנים הנחיות איך כדאי וצריך לטפל בבריאות הפה עוד לפני בקיעת השן הראשונה.

 

צחצוח שיניים כשבוקעת השן הראשונה

חשוב מאוד להקנות הרגלי בריאות הפה כבר עם בקיעת השן הראשונה. את השיניים הראשונות אפשר לצחצח עם גזה לחה או אצבעון סיליקון מיוחד שאפשר לקנות בבית מרחת או חנות למוצרי תינוקות.

 

צחצוח שיניים כשבקעו כל השיניים

שיניים, מסתבר, יכולות לצמוח עד גיל ארבע, בעיקר אם השן הראשונה צמחה מאוחר. ילד בגיל שלוש כבר מסוגל לצחצח שיניים באופן עצמאי אבל לא באופן איכותי. כדאי לעודד את העצמאות שלו ולהטיל עליו את האחריות לצחצח בעצמו אבל לחזור על הצחצוח פעם נוספת.

  • את השיניים מצחצחים פעמיים ביום – אחרי ארוחת הבוקר ולפני השינה. מומלץ גם אחרי אכילת ממתקים. להקטין את הסיכוי לחורים.
  • חשוב מאוד להקפיד לצחצח את השיניים אבל לא את החניכיים.
  • גודל המברשת צריך להתאים לגודל הפה של הילד- מהרגע שהתינוק מחזיק את המברשת בעצמו אפשר לקנות לו מברשת שיניים (כתוב עליהן לאיזה גיל הן מתאימות)
  • יש לקנות משחת שיניים המתאימה לילדים מבחינת הטעם וכמות הפלואוריד המותאמת לקטנטנים. כמו כן מספיק לשים מעט משחה על המברשת (כמות בגודל של אפונה מספיקה בהחלט). בליעת כמות קטנה של משחה לא תגרום לנזק וטעם מיוחד של משחת שיניים של ילדים תקל על מלאכת השכנוע אם יש בה צורך.

 

ביקור אצל רופא שיניים

חשוב מאוד לקחת את הילדים לביקור אצל רופא השיניים מהרגע שכל השיניים צמחו. ביקור חצי שנתי אצל רופא השיניים יכול למנוע מקרים לא נעימים של חורים בשיניים, צחצוח לא נכון ועד מקרים אורטודנטיים שדורשים טיפול מקדים. חשוב לשמור על היגיינת הפה והשיניים, והכי חשוב להמשיך לחייך.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!