לעודד את הילד להצלחה

לעודד את הילד להצלחה – עקרונות עידוד ילדים

כאשר אנו רוצים לעודד את הילד שלנו, להמשיך באותה התנהגות טובה או לשבח אותו על המעשים הטובים שלו, רצוי שנהיה ממוקדים וספציפיים לגבי אותה הפעילות ולגביה בלבד. שימוש בצורה נרחבת בביטויים כלליים כמו “איזה יופי! מעולה! כל הכבוד!”, הינם ביטויים כללים מדי ואמנם מחמיאים, אך מחטיאים את מטרת עידוד הילד עבור אותה פעולה שביצע. להגיד לילדים שלנו כמה הם חכמים ומוצלחים זה טוב ויפה, ואכן מדובר במחמאות שנעים לילדים לשמוע, אך האם מדובר במילות עידוד או במחמאות וביטויי אהבה?!

צריך להפריד בין עידוד לבין הקרנת חום ואהבה. רגע לפני שתחמיאו לילד שלכם, חשבו היטב אילו מהאופציות תתרום לו יותר. למשל אם הבן הבכור עוזר לאחיו הקטן לנעול נעליים, בכך שהוא נועל לו את הנעליים, אפשר להחמיא לו ולהגיד “איזה מתוק אתה!” או שאפשר לעודד אותו בכך שתגידו לו “כל הכבוד שאתה עוזר לאחיך לנעול נעליים כדי שתהיו מוכנים ללכת לגן בזמן. כל הכבוד!”. ההבדל הוא שבאמצעות מחמאה כללית, אתם נותנים לילד אהבה וחום ובאמצעות עידוד ספציפי, אתם בעצם גורמים לו להבין על מה אתם מחמיאים ומדוע.

לעודד את הילד להצלחה

לעודד את הילד להצלחה

למשל, אם הילד סידר את החדר בעצמו, החמיאו לו בתוספת הסבר למחמאה, “כל הכבוד שסידרת את החדר בעצמך, יפה מאוד שארגנת את כל הצעצועים לבד!”. אם הילד מתלבש לבד בבוקר, אמרו לו “כל הכבוד מתוק, התלבשת בעצמך בצורה מעולה, אתה מאוד בוגר!”. השילוב של מילים כלליות, מחמאות כמו “כל הכבוד”, “מעולה”, “יפה מאוד”, יחד עם התייחסות נקודתית למעשה ספציפי של הילד יתרמו רבות לעידוד של הילד.

המטרה של עידוד הילד היא לגרום לחיזוק הדימוי העצמי שלו, חיזוק היכולות שלו והגברת ביטחונו העצמי. עידוד הוא תהליך, שצריך להתמיד בו על מנת שהילד יכיר ביכולות שלו, ויהיה מסוגל לנסות שוב ושוב כאשר משהו לא הולך כמצופה. עלינו ההורים מוטלת החובה לעודד את הילד כדי ליצור עבורו סביבה תומכת שתחזק אותו. כאמור, מחמאות הינן כלליות ולא מכוונות אל מעשה נקודתי, בעוד עידוד מופנה אל מעשה ספציפי. מחמאות כלליות יכולות לגרור לחוסר אמון אצל הילד, בעוד עידוד יגרור חיזוק ותחושת מסוגלות.

עקרונות עידוד ילדים

על מנת לעודד כמו שצריך את הילד, עקבו אחר העקרונות הבאים:

  • קבלו את הילד כמו שהוא, בלי תנאים מקדימים.
  • הדגישו את הדברים החיוביים ולא השליליים. התייחסו לחוזקות של הילד והאמינו בו.
  • הצבת מטרות. הציבו מטרות לילד לטווח קצר, וציינו כל התקדמות של הילד, גם הקטנה ביותר. כל אחד מתפתח לפי הקצב שלו ובזמן שלו.
  • אל תתרגשו מטעויות. מטעויות רק לומדים ומתחזקים. הימנעו מלהעביר ביקורת על הילד וחפשו יחד איתו את הפתרון לטעות.
  • הכירו ביכולות הילד. גם על מאמץ מגיע לילד מילה טובה, גם אם הוא לא הגיע לתוצאה הטובה ביותר.
  • כבדו את הילד. אל תזלזלו בילד שלכם, תקשיבו לו, תשאלו שאלות לגבי פשר הדברים ואל תשפילו אותו.
ברור שאתם לא רוצים שהבן הבכור ינעל נעליים לאחיו הקטן כל יום, כי אתם רוצים שהקטן ילמד לנעול בעצמו ולא יצטרך עזרה במטלות שגרתיות. אפשר להוסיף ולומר לילד שהוא עשה דבר חיובי, אך עדיין לבקש ממנו לתת לאחיו הקטן לנסות בעצמו. כך או כך, נסו והשתדלו שהמסר יהיה חיובי, ועודדו את הילד גם הקטן וגם הגדול.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!