ספורט והתעמלות אחרי לידה

לחזור להתעמל לאחר לידה

אחד הדברים הכי מסתכלים לאחר הלידה הוא עודף המשקל. נשים רבות רק מחכות לבדיקה הרפואית על מנת לקבל אור ירוק מהרופא להתחיל להתעמל (או לחזור להתעמל) על מנת לחטב חזרה את הגוף, לחזור לגזרה הקודמת שלפני ההריון וכמובן לחזק את השרירים. אז קודם כל, הכי חשוב לעבור לאחר 6 שבועות מרגע הלידה את הבדיקה הרפואית אצל רופא הנשים, שמאשר שאכן את יכולה לחזור לפעילות ספורטיבית מלאה. אבל מעבר לבדיקה הרגילה שנדרשת מכל יולדת, ישנם מספר דברים חשובים לבדוק לפני שאת מתחילה או חוזרת להתעמל לאחר הלידה:

לבדוק את המצב של רצפת האגן. רצפת האגן היא שכבת שרירים האחראית על הסוגרים וממוקמים בתחתית האגן. נשים רבות סובלות מהיחלשות בשרירי רצפת האגן, כאשר ההריון והלידה, יחד עם הלחץ שמופעל על השרירים וכמו כן תהליך הלידה עצמה, מהווים חלק מהסיבות לכך. לאחר לידה, נשים רבות עלולות למצוא את עצמן סובלות מתופעות של דליפת שתן במאמץ (בזמן שיעול, צחוק, התעטשות) ואפילו תוך כדי פעילות ספורטיבית. לכן חשוב לבצע בדיקה אצל איש מקצוע מומחה על מנת לבדוק את מצב השרירים ובמידת הצורך לבצע תרגילים (מדובר בתרגילים פשוטים שניתן לבצע ביום יום ללא ידיעת הסובבים ואורכים מספר דקות בלבד) לחיזוק שרירי רצפת האגן ואף טיפול פיזיותרפי. ישנם סוגי ספורט מיוחדים שעוזרים לחזק את מעטפת השרירים הזו, כך שחשוב להתאים את סוג הפעילות וסוג התרגילים.

ספורט והתעמלות אחרי לידהלבדוק את היפרדות השריר הביטני. חשוב מאוד לבצע בדיקה לבירור המצב של שרירי הבטן שנוטים להיפרד במהלך ההריון ובלידה עצמה. יש נשים שמספר שבועות לאחר הלידה ההיפרדות נסגרת אצלן ויש נשים אשר צריכות לבצע תרגילים מסוימים או להימנע מפעילות כזו או אחרת כדי לגרום להפרדות להסגר. במצבים קיצוניים של היפרדות שריר בטני שלא נסגרת, יש לבצע ניתוח. מעבר לעובדה שהיפרדות עלולה להפריע חיצונית, היא מחלישה את השרירים שמסביבה, כולל שרירי רצפת האגן. אישה אשר לא מודעת למצב השרירים ותבצע תרגילים שלא מתאימים לה, כמו כפיפות בטן, עלולה להחמיר את המצב ולפגוע בפעילות של שרירים אחרים בגוף. חשוב לבדוק היטב את מצב ההיפרדות ולהתאים את התרגילים בהתאם למצב הקיים.

לאזן חזרה את היציבה. חשוב לזכור שבמשך תשעת החודשים שקדמו ללידה, בכל חודש השתנה מרכז הכובד של האישה, שכן היא גדלה והתפתחה בעיקר באזור הבטן, מה שגרם לחלוקת עומס שונה על הגב, הרגליים ועל שאר האיברים התומכים בגוף. לאחר הלידה, מרבים להחזיק את התינוק על הידיים, כמו כן יש חלב בשדיים מה שגורם להמשך עומס על הגב וסוג של כיפוף קדימה, אז לגוף לוקח זמן כדי להתאפס על עצמו ולחזור חזרה למצב הפיזי שבו הוא היה טרום ההריון. יש לדאוג לבצע מתיחות, להקפיד על עמידה נכונה ועל תרגילים לשיפור היציבה על מנת לעזור לגוף לאזן את עצמו חזרה ולהחזיר את מרכז הכובד למקומו הנכון, כפי שהיה לפני ההריון.

יכול מאוד להיות שלא כל אישה תוכל לחזור לפעילות ספורטיבית במהירות לאחר הלידה או לפעילות שאותה נהגה לעשות לפני ההריון. סביר להניח שעבור נשים שהתעמלו משך כל ההריון יהיה יותר פשוט ויותר קל, והגוף שלהן יתרגל במהירות לשגרה. חשוב לעבור בדיקה רפואית, לבחור את סוג הספורט המתאים ביותר ולבצע את החזרה לפעילות בהדרגה. כמו כן, יש לעצור במצב של כאבים, דימום, או כל תחושה או תגובה של הגוף לפעילות הספורטיבית. ישנם לא מעט חוגים ופעילויות שמתאימים לנשים לאחר לידה, עם או בלי תינוקות, אבל הכי חשוב להתאזר בסבלנות. לוקח לגוף לעיתים מספר חודשים טובים לחזור לעצמו. רצוי בחודשים הראשונים שלאחר הלידה לא לבצע התעמלות אינטנסיבית, לא אירובי, לא קפיצות ולא ריצות, אלא יותר תרגילי חיזוק לשרירים וחיטוב הגוף. יש לחזור לפעילות יותר אינטנסיבית בהדרגה, ולא פחות חשוב מכך – בהשגחה.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!