הקניית הרגלי שינה נכונים לתינוק

הקניית הרגלי שינה נכונים לתינוק

את כבר נואשת ולא יכולה יותר? אתה מרגיש שעוד רגע אתה קורס מעייפות? ואולי להיפך? עברתם כל כך הרבה קשיי שינה עם הגדול, שעכשיו עם הקטנה אתם רוצים לעשות הכל נכון מהרגע הראשון… קבלו כמה כללי מפתח ליצירת הרגלי שינה נכונים מהרגע הראשון וגם לאחריו.

 

קביעת סדר יום לתינוק

בניית סדר יום קבוע מספקת ביטחון, יציבות, שגרה נעימה ורגועה. כפי שאנחנו קמים בבוקר רגועים כי אנחנו יודעים בדיוק איך ייראה היום שלנו ואיך הוא יסתיים, כך גם התינוקות שלנו זקוקים לשגרה הזו. אז נכון, הם לא יוצאים לעבוד ואין להם חוג פילאטיס שלוש פעמים בשבוע, אבל יש שגרה קבועה של התנהלות לאורך היום: השכמה, האכלה, פרק ערות, תנומה. וחוזר חלילה.

הקניית הרגלי שינה נכונים לתינוק

הקניית הרגלי שינה נכונים לתינוק צילום: אורלי רוזנבלט

ניתן לבסס סדר יום מגיל אפס, ואם מתקשים בגלל גזים או קשיי הסתגלות של התינוק לעולם בשבועות הראשונים לחייו, ניתן לנסות שוב בגיל 6 שבועות ולכל המאוחר בגיל 3 חודשים. כמובן שעם הזמן פרקי הערות גדלים ומספר התנומות יורד, נכנסות ארוחות מוצקים אשר מחליפות בהדרגה את ההנקות או התמ"ל, אך שמירה על סדר יום קבוע זהו עקרון שנכון תמיד. עד גיל שלוש לפחות נישאר עם שנת הצהריים, כאשר הקפדה על שעת השכבה לשנת הלילה נכונה ומתאימה לילדים (בין 18:30-20:00), היא הרגל נכון לחיים עד גיל 7-8 לפחות.

 

טקס שינה

החל מאמבטיה ועיסוי לקטנטנים, ועד סיפור ושיחה לפני השינה לגדולים. טקס שינה הוא דבר קבוע ונכון לכולנו. גם לנו, המבוגרים, יש את הדברים הקבועים שאנחנו עושים לפני השינה ולא יכולים בלעדיהם… מטרתו של טקס שינה היא לסייע לילד בפרידה מההורים, מהיום, מהערות והפעילות. ככל שנקל עליו את המעבר בין המצבים, כך הוא יכין את עצמו לשינה ויגיע אליה רגוע ומשוחרר יותר.

 

מה כולל טקס שינה?

בגילאים הקטנים זה יכול להתחיל משגרת שינה בסיסית של אמבטיה, עיסוי, הלבשה, האכלה והשכבה. כשגדלים מעט, מגיל מספר חודשים, ניתן להיפרד מכל האנשים (ההורה השני שאינו משכיב והאחים הגדולים, למשל) והחפצים בבית, לומר לכולם לילה טוב, לסגור את התריס, לכבות את האור, לשיר שיר ערש קצר (או להפעיל מוזיקת רקע למי שלא מתחבר לשירה. שימו לב, יש לכבות את המוזיקה לפני הכניסה למיטה, כלומר אין להירדם עם מוזיקה), לאחל לילה טוב ולהניח במיטה להרדמה.

 

הפרדה בין האכלה ושינה

לפני כל שיקול אחר של הרגלי שינה, אני רוצה לדבר על בטיחות. להניח לתינוק להירדם על הבקבוק ללא השגחה זה עניין מסוכן. תינוקות שהתרגלו להירדם עם הבקבוק הגיעו לסכנת חיים ללא השגחה של הוריהם כתוצאה מהיחנקות (מעבר המשקה מהוושט לקנה הנשימה בשניות בזמן שהתינוק נרדם). כך שגם כאשר התינוק גדל ויודע להחזיק בקבוק בכוחות עצמו, ואתם מתפתים באמצע הלילה לתת לו את הבקבוק ולחמוק בחזרה למיטה לישון – אל תעשו זאת. הישארו לידו והשגיחו עד לסיום ההאכלה.

שנית, מדובר בתלות חזקה ביותר שמהווה תלות בהורה, התעוררויות מרובות בלילה ותנומות יום קצרות ובלתי מספקות. כך, התינוק עלול להגיע בעייפות יתר אל שנת הלילה, מה שמקשה עליו להירדם ומעודד התעוררויות נוספות.

שלישית, הדבר משבש את סדר היום ומקשה על ההורה לזהות את צרכיו ורצונותיו של התינוק (האם בוכה כי רעב? עייף? לא נוח לו?). אם התינוק מתנמנם על הבקבוק או בזמן ההנקה, יש לתת אותו בסלון ולא בחדר, להרים לגרפס, לשיר שיר ערש כחלק מטקס השינה ורק אז להשכיב. אם הדבר ניתן ואפשרי, מומלץ גם בהאכלות הלילה ליצור נתק כלשהו לאחר סיום הארוחה- הרמה לגרפס, החתלה וכדומה.

 

כמה שפחות גורמי תלות בהירדמות

מה זה גורם תלות? גורם תלות זהו כל דבר שעוזר לתינוק להירדם ואשר הוא אינו יכול לקחת בעצמו. למשל: הנקה / בקבוק, נענוע על הידיים / בעגלה, וליטופים על ידי ההורה. למעשה, אפילו מובייל מעל הראש או מוזיקה בעת ההירדמות הם גורמי תלות. אז נכון, החודשים הראשונים לאחר הלידה עלולים להיות קשים ומתישים: גזים, ההתרגלות לעולם החדש, אפקט המורו, פליטות, הסתגלות להנקה, ובכי. במצבים אלה, אנו נעשה הכל כדי לעזור לתינוק שלנו להירדם. נסתובב ברחבי הבית ונקפץ על כדור הפיזיו שעות רק כדי שיירגע ויירדם. אולם, מומלץ להימנע עד כמה שאפשר מהרדמה בצורה זו. להרגיע, אך אם אפשרי – לא להרדים כך. לא בהאכלה ולא בנענוע.

עם זאת, בחודשים הראשונים רוב התינוקות (כ-80%) עדיין זקוקים לעזרה כדי להירדם, ועדיף לעשות זאת במיטה עם טפיחות ולחישות, תוך תשומת לב רבה לסימני העייפות של התינוק ולהגיב מיד. קשה לו? אפשר להרדים על הידיים אך להשתדל להימנע מנענועים. בגיל חמישה חודשים כבר ניתן להתחיל ללמד אותו להירדם בכוחות עצמו.

 

נכתב ע"י שרי גלזר, יועצת שינה ומנחת הורים.

תגובות

נוני

כתיבת תגובה

הרשמו לניוזלטר של נוני