תינוק עושה צרכים בסיר

גמילה מחיתולים – מההתחלה ועד גמילה מוצלחת

זה אולי מרגיש לך שרק אתמול החלפת לתינוק את החיתול הראשון, וכבר הגעת לשלב המשמעותי של גמילה מחיתולים. גמילה מחיתול היא לא תהליך דומה אצל כל הילדים ואי אפשר להשליך מאחד לאחר, אך התוצאה היא דומה אצל כולם – אומרים שלום לחיתולים ומתחילים להלביש בתחתונים. זו יכולה להיות משימה מרתיעה ולא פשוטה רק להבין מתי מתי התינוק מוכן לגמילה מחיתולים ואיך מתחילים בכלל… אין מה להיכנס ללחץ.

בין אם מדובר בבן או בבת, ריכזנו כאן את כל מה שאתם צריכים לדעת, החל מבעיות נפוצות בתהליך הגמילה ועד הטיפים הטובים ביותר לגמילה מוצלחת מחיתולים, יחד עם כל מה שביניהם. מוכנים? בואו נתחיל!

 

איך מתחילים גמילה מחיתולים?

הדבר הראשון שצריך להבין הוא מתי הזמן הכי טוב להתחיל בגמילה מחיתולים. כמו בכל אבן דרך אצל תינוקות, יש כאלו שיהיו מוכנים לגמילה בגיל מוקדם יותר מאחרים. רוב הפעוטות יהיו מוכנים לגמילה מחיתול בין גיל שנה וחצי לשנתיים, אך יהיו כאלו שיהיו מוכנים רק קרוב לגיל 3 או אפילו אחרי.

 

איך יודעים אם הילד מוכן לגמילה מחיתולים?

הסימנים הבולטים לכך שהילד מוכן להיגמל מחיתול הם:

  • הילד יתחיל להודיע לך כל פעם שיש לו פיפי או קקי, לפעמים הוא פשוט יגיד ולפעמים את תוכלי להבין לפי הבעת הפנים המיוחדת שהוא עושה כל פעם שיש לו צרכים.
  • הילד מתחיל לעשות עניין מהצרכים בחיתול, ויציין כל פעם אחרי שעשה צרכים שמפריע לו שהחיתול “מלא”.
  • אם פתאום הסיר שיושב לו שם בפינת החדר מתחיל לעניין את הילד, או שהוא מתחיל להביע עניין בשירותים של מבוגרים או בהרגלי ההליכה לשירותים של מבוגרים, זה סימן שהוא מוכן.
  • כאשר הילד יכול להוריד ולהרים בעצמו את המכנסיים.
  • החיתול של הילד שלך נשאר יבש למשך שעתים או יותר במהלך היום.

אם הילד מראה אחד או יותר מן הסימנים לעיל, זה אומר שאתם יכולים להתחיל להציע לו לעשות צרכים בסיר במקום בחיתול.

תינוק עושה צרכים בסיר

תינוק עושה צרכים בסיר

עבור הורים רבים, גמילה מחיתולים היא תהליך מתמשך. אל תצפו שזה יקרה ביום אחד, כדי שלא תתאכזבו סתם. תהליך הגמילה מהחיתולים לוקח זמן שבמהלכו יש לילד הרבה “פספוסים”. זו הסיבה שהרבה הורים עושים את הגמילה מחיתולים בשלבים ולא עוברים ישירות מחיתול לתחתונים. ישנם חיתולים שניתן להוריד כמו תחתונים כשלב ביניים, שהילד מזהה שהוא צריך ללכת לשירותים הוא יכול להוריד את החיתול כמו תחתונים ולעשות את צרכיו, במידה והוא לא הספיק זה לא נורא, אפשר פשוט להחליף כמו חיתול רגיל.

 

אימון לקראת גמילה מחיתולים

המטרה שלך כהורה היא להפוך את תהליך הגמילה לנעים, נטול וויכוחים, תוך עידוד הילד עם חיזוקים חיוביים. כדי להימנע מבעיות בתהליך הגמילה, יש לשים לב שאתם והילד באותו הראש ושניכם מוכנים לקראת התהליך. להלן כמה טיפים שכדאי לקרוא לפני שמתחילים את הגמילה מחיתולים:

 

להתחיל בזמן הנכון

תחשבו על העתיד הקרוב ועל השינויים שעלולים לקרות. למשל, אם אתם עומדים לעבור דירה, או שעומד להיוולד ילד נוסף, או שהילד עובר לגן חדש, ייתכן שיהיה עדיף לכם לחכות קצת עם הגמילה שלו מחיתולים. בשביל הילד כל אלו הינם שינויים משמעותיים וגדולים, אם תוסיפו לזה גם את תהליך הגמילה, זה כבר יהיה עבורו יותר מידי דברים להתמודד איתם בבת-אחת.

 

הלבישו את הילד בהתאם

מהירות היא המפתח להמנעות מ”פספוסים” של הילד. כדי להספיק להגיע אל הסיר או אל השירותים בזמן, אתם לא רוצים להאבק בבגדים שקשה להוריד. המנעו ממכנסיים עם כפתורים או אבזמים שהידיים הקטנות של הילד לא יוכלו לפתוח בקלות, או כל שילוב של בגדים שיכולים לעכב את הפשלתם בזמן. הרעיון הוא שהביגוד בזמן תהליך הגמילה מחיתולים יהיה פשוט וקל להורדה עבור הילד.

 

מה צריך לקנות?

אנו לא ממליצים לרוץ ולקנות את כל מוצרי הגמילה מחיתולים שקיימים בשוק, אך כן אפשר לקנות איזה ספר כייפי שניתן להקריא לילד ושיעודד אותו להיפרד מהחיתול ביתר קלות. אפשר גם לקחת את הילד איתכם ולרכוש ביחד סיר או ישבנון (מושב אסלה) שמתלבש על מושב האסלה של המבוגרים. כאשר הילד יהיה שותף לרכישה ואולי אף יבחר צבע שהוא אוהב, הוא ירגיש יותר מחויבות ולא ירתע מהסיר או מהישבנון החדש.

 

תשבחות וחיזוקים

כאשר הילד הצליח להגיע בזמן אל השירותים או אל הסיר, או שהוא רק התחיל לתת התראות לפני שיש לו פיפי או קקי, זו סיבה לשבח אותו על כך. חיבוק ונשיקה יחד עם מילה טובה זו דרך מעולה לעודד את הילד ולדרבן אותו להמשיך בדרך הזו. אפשר להסביר שגמילה מחיתולים הופכת את הילד לבוגר. כל פעם שהילד עושה צעד בכיוון הנכון, ניתן לתת לו מדבקה שתדביקו יחד בטבלת התקדמות לגמילה מהחיתול שתוכלו ליצור יחד בזמן שמסבירים על תהליך הגמילה.

 

אל תשחדו את הילד

למרות שזה מאוד מפתה להשתמש בממתקים או עוגיות כפרס על כך שהילד עשה צרכים בסיר או בשירותים, כדאי לחשוב על הטווח הארוך. אתם רוצים שהילד ילמד להשתמש בשירותים בגלל שהוא רוצה בכך ולא בגלל שהוא רוצה לקבל פרס כל פעם שהוא עושה את צרכיו. אם תשחדו את הילד בממתק, אתם תיצרו תקדים רע. הילד ימשיך לצפות לקבל צ’ופר כל פעם שהוא הולך לשירותים, עוד הרבה אחרי שתרצו להפסיק לתת לו פרס על כך…

 

הימנעו מהתבטאות שלילית

כשהילד לא רוצה להיגמל מהחיתול או כאשר הוא “מפספס” ובורח לו על הריצפה למשל, אל תענישו אותו ואל תשתמשו במילים קשות. ברור שזה מאכזב, ולפעמים ממש מעצבן, תלוי גם איפה הילד פיספס ומתי. אבל אם תקרינו כלפי הילד עויינות כלשהי בתהליך הגמילה מהחיתולים, זה יכול לגרום לרגרסיה. הילד עלול להרגיש מבויש או אשם, מה שיגרור התנגדות רבה יותר מצידו להיגמל מהחיתול. ידוע שפעוטות בגיל גמילה, נוטים לבדוק את הגבולות שלהם ושלנו, לכן עלינו להיות כמה שיותר נינוחים ושלווים, למרות שזה לא פשוט לעיתים, ולהבין שרק הילד מחליט מתי הוא צריך לשירותים.

 

להוריד את החיתול

על מנת שהילד שלך יהיה יותר מודע לאיתותים של הגוף שלו, אפשרו לו להסתובב בבית ערום מהמותניים ומטה. הרי קשה להתעלם משתן שפתאום יזרום לו, והילד יגיב לכך. כמובן שצריך לפקוח עין ולראות אם יש סימנים מקדימים לכך שהילד צריך פיפי או קקי, לדאוג שהסיר (או הישבנון) יהיה בהישג יד, כך שהילד לא יעשה את צרכיו ברחבי הבית.

 

תהיו סבלניים

לפני הכל, תהיו מציאותיים בציפיות שלכם ואל תחשבו שתהליך הגמילה הולך להיות בדיוק “על פי הספר”. ילדים לא מתעוררים בבוקר יום אחר גמולים מחיתולים ב-100%. גם ילד שנראה שהוא מוכן לחלוטין להיגמל מהחיתול ואומר כל פעם שהוא צריך לשירותים יפספס פה ושם.  בנוסף, כשנראה לכם שאתם כבר ממש לקראת סיום תהליך הגמילה, צריך לקחת בחשבון שעדיין יתכנו “פספוסים” פה ושם. תהליך הגמילה מחיתולים יכול לקחת כמה חודשים טובים, עד שהילד משתמש בשירותים באופן עצמאי לחלוטין. אם הגמילה לוקחת לילד שלכם יותר זמן מאשר ילדים אחרים, זה לא אומר שנכשלתם. תהיו רגועים ותמשיכו בתהליך, כולם נגמלים בסוף מחיתולים.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!