מה להגיד לילדים בימי מלחמה והסלמה ביטחונית?

מה להגיד לילדים בזמן מלחמה והסלמה ביטחונית?

הורים רבים חוששים מהרגע שבו הילד ישאל למה יש אזעקות. בימים הראשונים אפשר להתייחס לריצה למרחב המוגן כמשחק, אך הזמן עובר, הכתבות בטלוויזיה שכבר קשה להסתיר וילדים אחרים שמדברים על כך, מביאים את הילדים להתעניין למה זה קורה. אז מה להגיד לילדים בזמן מלחמה והסלמה ביטחונית? איך עונים להם מבלי לשקר מצד אחד אך גם מבלי להכניס להם פחדים לראש חלילה?

 

הגישה ההורית

קודם כל חשוב לשמור על שקיפות ואמינות ככל הניתן. לספר את האמת, אך לא את כל האמת. כלומר, לא לנסות לשקר ולהסתיר, אך מצד שני לא לתת יותר מדי מידע מיותר שרק עלול להפחיד אותם. לענות ישירות על מה ששואלים. לדוגמה:

שאלה – “אמא מה זה הרעש הזה?”

מה להגיד לילדים בימי מלחמה והסלמה ביטחונית?

מה להגיד לילדים בימי מלחמה והסלמה ביטחונית? צילום: שרה מויאל

תשובה – “זו אזעקה. כששומעים אזעקה צריך לרוץ מהר לממ”ד ולחכות שם עד שנגיד שאפשר לצאת”.

שנית, מאד חשוב, כמו תמיד, לא לשלול את רגשות הילדים ולומר “אין לך ממה לפחד”. את המסר שאין מה לפחד מומלץ להעביר על ידי כך שנשדר ביטחון ועסקים כרגיל עד כמה שאפשר. אין לנסות להראות להם שאנחנו כלל לא מפחדים (כדי לא לשדר בטעות שפחד הוא לא לגיטימי), אלא לשמור על קור רוח ככל האפשר. כשההורה רגוע ובטוח בעצמו גם הילד חש כך. ניתן ורצוי לומר במפורש שאנחנו שומרים עליהם.

 

עד כמה לספר?

יש להתאים את המידע לגיל הילדים.

עד גיל 4, נשתדל לדבר רק על מה צריך לעשות כששומעים את האזעקה. אם ילדים שואלים למה יש אזעקה, נשיב על פי גיל הילד. אפשר לומר שאנחנו עושים תרגול, אך יש לקחת בחשבון שאם זה יימשך עוד כמה ימים “התרגול” כבר יהפוך לדבר האמיתי… פשר לומר ששני הצדדים כועסים זה על זה, ובהמשך (אם הילד שואל במפורש) שבגלל זה זורקים עלינו טילים, אבל כשאנחנו בתוך החדר המוגן אנחנו מוגנים. לשאלות הילד, או אם אנחנו רואים שהוא מוטרד, אפשר להסביר שהחיילים שומרים עלינו ושאנחנו מקווים שזה יסתיים בהקדם. יש להשיב לשאלותיהם בלבד, בתשובות קצרות ולעניין. לא לתת יותר מדי אינפורמציה מיותרת שתעמיס עליהם ותטריד אותם. רצוי לא לראות טלוויזיה עם המראות המפחידים והפרשנויות ליד הילדים, שלא ייכנסו להם פחדים וחרדות.

 

מה עושים כשילד מפחד?

כשילד מספר שהוא מפחד, יש לדובב אותו לדבר על כך. לצייר ציור, להמחיז הצגה, לכתוב סיפור, להשתמש בדמיון על מנת לבטא את הפחדים שלו. ניתן גם לתת דוגמאות איך אנחנו מתגברים על הפחד, מה אנחנו עושים. למשל, עושים דברים שאוהבים ונהנים מהם, כמו להאזין למוזיקה או לקרוא ספר שמשמח אותנו. אפשר לעשות תרגילי הרפייה כמו נשימות, בועות סבון, לשכב בשקט ולחשוב מחשבות נעימות שמשמחות אותנו, או לעשות עיסויים מרגיעים זה לזה.

 

לשמור על השגרה

רצוי עד כמה שאפשר לשמור על השגרה של הילדים מבחינת שעות היום. אם ילד ישן צהריים אז להשכיב אותו כרגיל. בשעות הערב להיערך קצת מוקדם יותר, כדי שנוכל להשכיב אותם לישון בזמן גם אם יש אזעקה באמצע, שהיא תשבש כמה שפחות את השגרה ולא תקשה על הילדים להירדם בנחת, עד כמה שניתן.

 

נכתב ע”י שרי גלזר, מנחת הורים ויועצת שינה.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!