אבחון וטיפול בעצירות אצל תינוקות

עצירות אצל תינוקות – אבחון וטיפול יעיל בתופעה

תודו שלא חשבתם שברגע שייוולד תינוק תבלו כל כך הרבה זמן בהחלפת חיתולים והתעסקות בכמות ובסוג היציאות שלו, ובטח שלא תנהלו על כך שיחות עם חברים וחברות ותחפשו על זה מידע בכל מקום אפשרי. אין ספק שהיציאות של התינוק זהו אחד הנושאים שמעסיקים את רוב ההורים הטריים, “האם הוא אוכל מספיק?”, “האם הוא אוכל כמו שצריך?”, ו”האם היציאות שלו תקינות?”, הן שאלות לגיטימיות. ולא רק היציאות מטרידות אתכם, גם חוסר היציאות. אם התינוק סובל מעצירות הרי שסדר היום משתבש, התינוק סובל וכתוצאה מכך גם אנחנו, ההורים, ואז עולות הרבה יותר שאלות בנושא, והעניין יכול להיות מדאיג מאוד.

כמות היציאות היומיות של התינוק, בדיוק כמו אצל מבוגרים, היא האינדיקציה לתפעול תקין של מערכת העיכול, והיא מעידה על כך שהילד בריא והמערכת שלו מתפקדת. אם ישנו מצב של עצירות או שלשול, זה לא אוטומטי אומר שיש תקלה במערכת העיכול או שהתינוק חולה. לעיתים זו הדרך של המערכת לנקות את עצמה, או להראות על תזונה שלא מתאימה לתינוק.

 

איך נדע אם התינוק סובל מעצירות?

אבחון וטיפול בעצירות אצל תינוקות

אבחון וטיפול בעצירות אצל תינוקות

האינדיקציה הראשונית והחשובה למדידת מתן שתן וצואה תקינים אצל תינוקות הוא מתן צואה לפחות פעם אחת ביום, וחיתולים רטובים משתן בהחלפות. כך נדע שהוא אוכל מספיק, וכמובן לא מיובש. כמו כל דבר בתהליך התפתחות של תינוקות, גם כאן יש להבין שכל תינוק הוא שונה. יש תינוקות שתהיה להם יציאה אחר כל ארוחה, ויש כאלה שיעשו רק פעם ביום. לאט לאט תלמדו את הרגליו של התינוק שלכם, ותדעו לזהות מתי הכל תקין אצלו, ומתי יש מקום לבדיקה אצל רופא. השוני ביציאות נובע מסוג האוכל שהתינוק אוכל. עצירות יכולה לנבוע משינוי בתזונה או כמות המזון. אם התינוק ניזון מחלב אם או תחליף חלב אם, אז יש לבדוק איזה סוג תחליף, כמה פעמים ביום, וגם את הכמות שהוא אוכל ומהירות חילוף החומרים שלו.

 

 

סימפטומים לעצירות אצל תינוקות:

1. אם יש שוני פתאומי בכמות היציאות היומיות שלו, אם חלה ירידה והוא עושה פחות קקי, יש לעקוב יום יומיים ולבדוק. אם הוא רגיל לעשות כל יום, ועברו יומיים ורואים שלא נוח לו והוא מתאמץ.

2. אם התינוק מתאמץ ואף סובל, וכואב לו לתת צואה, והצואה יוצאת יבשה יותר מהרגיל.

3. כל שינוי בסוג צבע ומרקם של הצואה (וכאן מגיעה ההתעסקות הבלתי פוסקת של בדיקת חיתולים…).

 

הסיבות להיווצרות עצירות אצל תינוקות

מחקרים מראים שתינוקות הניזונים מתחליף חלב-אם נוטים לסבול יותר מעצירויות, וזה מכיוון שייתכן שיש באותה פורמולה שמחליפה חלב אם רכיבים הגורמים לילד לעצירות. אם זה המצב, יש להחליף פורמולה ולנסות אחרת. כמו כן, בסביבות 4-6 חודשים, כאשר מתחילים לתת לתינוק טעימות של אוכל מוצק ולהחליף את רוב הארוחות שלו מחלב למוצק, ייתכן מצב של עצירות, שכן יהיה לו קשה בהתחלה לעכל את האוכל החדש ולהתרגל אליו. רצוי בהתחלה להימנע ממאכלים שמבוססים על אורז, אשר ידוע כגורם לעצירות, ולהוסיף לטעימות של הפירות והירקות שזיפים שעוזרים בשחרור, ומקלים על עצירות או קושי במתן צואה. אם התינוק מתייבש ולא מקבל מספיק נוזלים יהיה לו יותר קשה לשחרר, והצואה תהיה קשה יותר, מה שיכול לגרום לעצירות.

 

איך נקל על התינוק ונעזור לו במתן צואה?

  1. כמו אצל המבוגרים, גם אצל הקטנטנים, פעילות גופנית תעזור למערכת העיכול לפעול ולשחרר את העצירות. אם התינוק זוחל, יש לעודד אותו לכך. אם לא, הפעילו אותו, הזיזו והניעו את רגליו ואת ידיו, ובכך תעזרו למערכת העיכול לפעול באופן תקין.
  2. עיסוי הבטן התחתונה. עסו את בטנו של התינוק כאשר הוא סובל מעצירות, וגם פעם ביום כאשר הוא בריא והיציאות תקינות. עסו מתחת לטבור בתנועות סיבוביות עם כיוון השעון, שזה כיוון פעילות המעיים.
  3. בדקו את סוג הפורמולה שאתם מאכילים את התינוק, במידה ומדובר בתינוק שלא יונק. נסו להחליף פורמולות ולראות את התגובה שלו לפורמולה חדשה.
  4. כאשר התינוק אוכל מוצק, הקפידו על דייסת שיבולת שועל או שעורה במקום דייסת אורז. כאמור, הוסיפו שזיפים, אפרסקים ואגסים, לטעימות ולארוחות. כל אלו הינם פירות המעודדים יציאות.

 

אם כל אלו לא עוזרים והתינוק סובל או מתאמץ, או שלא היתה יציאה הרבה זמן, גשו לבדיקת רופא. לפעמים ישנם פצעים קטנים אך כואבים המופיעים בפי הטבעת, ולתינוק קשה וכואב, ולכן אינו עושה קקי. במקרה כזה, ישנן משחות המקלות שאפשר למרוח לו על מנת להעביר את הפצעים ולהקל עליו. משחה זו תירשם באישור רופא בלבד, לאחר בדיקה. כמו כן אין סיבה דאגה מוגזמת, עצירות היא דבר של מה בכך אצל תינוקות וילדים. נכון, זה לא נעים ומתבטא בהמון חוסר נוחות, אך זה שלב שעובר ומסתדר, ובסוף זה ישתחרר. גם אז תדברו על זה לא מעט עם החברים והמשפחה…

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!