הריון שבוע 17

שבועות הריון – שבוע הריון 17

שבוע הריון 17

אמנם תופעות הלוואי המעצבנות של תחילת ההריון חלפו כמעט לגמרי, אבל כל שליש הריון מביא איתו תופעות לוואי מעצבנות אחרות. למשל עכשיו, כשאת בשליש השני להריונך וככל שמתקדם ההיריון, עולה נפח הדם בגופך. מה זה אומר? זה אומר שיש לך יותר הפרשות מכל מיני סוגים, את עשויה להרגיש גודש באף ונזלת, הזעה רבה, והפרשות מהנרתיק. “כיף”, נכון?!

אין לך מה להיות מודאגת, אלו הן תופעות טבעיות שתעלמנה אחרי הלידה. בטח גם שמת לב שבנוסף לעובדה שהשדיים שלך גדלו משמעותית (זאת גם עקב העלייה בנפח הדם), והפטמות שלך גדולות יחסית וכהות יחסית, על השדיים החלו להופיע ורידים קצת יותר בולטים. הרגעי, גם זה נורמלי. אל תדאגי – תהני מהמחשוף…

בטח כבר העלית קצת במשקל, מעבר לכך שהממדים התרחבו, אחד הדברים שהעלייה הזו גורמת היא לשינוי במרכז הכובד של הגוף. מה שהשינוי הזה גורם הוא לאיבוד שיווי משקל ותחושת סחרחורת קלה. אז מה לעשות? הקפידי לנעול נעליים נוחות, שטוחות נוחות ואף אורתופדיות. בטח גם שמת לב שבאופן טבעי את מגוננת על הבטן שלך בהליכה, בישיבה ובעמידה. הימנעי מפעילויות שיש בהן סיכון גדול לנפילה או שאינן בטוחות לך. זכרי שאת עכשיו דואגת לא רק לעצמך, אלא גם לעובר שאת מגדלת בתוכך.

קצת עניינים רפואיים

בשלב זה התינוק שלך שוקל יותר מ-100 גרם ואורכו מעל 12 ס”מ. רוצה להבין מה זה אומר? תיקחי סרגל וכוס חד פעמית של קמח ותראי מה המשקל והאורך. כן, זה גודל של התינוק שלך… חבל הטבור מתחזק ומתעבה, אתם ממש קשורים ומקושרים זה לזו. השלייה גם כן מתעבה (זוכרת כמה היא חשובה?) והיא כוללת אלפי כלי דם שמספקים חמצן ומזון לעובר. התינוק החמוד שלך חי לו די טוב בפנים הרחם, שוחה, מבלה אוכל ושותה. ההתפתחות המשמעותית ביותר השבוע, שבוע 17 להריון, היא יצירתה של שכבת שומן המכונה “שומן חום”. זו השכבה שתגן על התינוק רגע לאחר הלידה, ותעזור לו לשמור על חום גופו בימים הראשונים שלו מחוץ לרחם החמים והנעים, ובשבועות הקרובים היא תמשיך להתעבות.

התפתחות נוספת שמתרחשת השבוע היא התפתחות חוש השמיעה. השמיעה של העובר מתפתחת עד כדי כך שהוא עלול להיבהל מרעשים חזקים ולזוז לצד השני, בדיוק כמו שהוא עושה עם אור חזק. בשלב זה אימהות רבות משמיעות לקטן שבבטן מוסיקה נעימה ומרגיעה ומוסיקה שהן אוהבות או אפילו כבר מתחילות לדבר איתו (אם לא התחלת עד עכשיו). רק הקפידי לא להשמיע לו מוסיקה חזקה מדי.

מה אני צריכה לעשות עכשיו?

  • לבצע בדיקת חלבון עוברי.
  • לשתות הרבה מים. בעיקר אם את בהריון בעונה חמה, ובכלל באקלים הארץ ישראלי, שתי הרבה יותר ממה שאת רגילה. התייבשות לא טובה לך ובטח שלא לעובר והיא אחד הגורמים לצירים מוקדמים.
  • לאכול נכון מכל אבות המזון. הקפידי לאכול הרבה מאד חלבונים, בעיקר אם את בהריון עם תאומים.
  • להמשיך ליטול חומצה פולית, תוסף ברזל ואת שאר תוספי המזון שהרופא המליץ עליהם.
  • להיפרד זמנית מנעלי העקב ולעבור לנעליים שטוחות, רצוי אורתופדיות.
  • בהתאם לקצב הגדילה של החזה שלך, לקנות חזיות נוחות עם תמיכה מרבית.
  • לקנות בגדי הריון (אם עוד לא רכשת לעצמך כבר קולקציה חדשה…)
  • לוודא שקבעת תור לכל הבדיקות החשובות בשבועות הקרובים.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!